Ujian Dan Dugaan

8:30:00 AM 34 Comments A+ a-


Setiap manusia mempunyai kelebihan, kekuatan, kelemahan, dan kekurangan. Dan kekadang ujian dan dugaan yang dikurniakan oleh Allah s.w.t. meliputi kekurangan dan kelemahan berbanding kekuatan dan kelebihan.

Kerana apa?

Kerana itulah hikmah Allah timpakan sesuatu dugaan dan ujian itu, agar sudut yang lemah menjadi kuat, yang kurang menjadi sempurna.




Kerana ujian dan dugaan itulah yang mematangkan jiwa dan akal fikiran kita dalam menjalani kehidupan dunia..

Subhanallah. :)

Sehebat dan sebesar manapun ujian dunia yang menimpa, Al-Quran tidak pernah mengecewakan orang-orang yang beriman dalam memberikan satu motivasi yang memandu mereka ke arah menguatkan iman mereka.

Mereka seolah-olah melalui satu jalan berliku, berduri dan penuh halangan, tetapi tahu hala tuju mereka pada suatu peta yang jelas di penghujungnya, kenikmatan yang berkekalan.

InsyaAllah....



All about Personal, Lifestyle, Beauty, Health and Parenting Blogger.
Product review, advertorial, 

contact:
Email: cikazizahmisi88@gmail.com

34 insan comel komen

Write insan comel komen
LiNda
AUTHOR
9/20/2012 9:08 AM delete

Hidup ni penuh dugaan kan jijah, kalo x sabar mesti dah terpesong iman. Diharapkan kite sentiasa bersabar dgn ujian ALLAH.

Reply
avatar
IntaNBerliaN
AUTHOR
9/20/2012 9:08 AM delete

Tabah ye jijah hadapi segala dugaan... Akak tau jijah kuat..!!

husband jijah camne.. apa perkembangan terbaru?

Reply
avatar
9/20/2012 9:13 AM delete

ujian itu mematangkan kita.
sila tabah :)

Reply
avatar
Mrs Velentine
AUTHOR
9/20/2012 9:27 AM delete

hidup biasalah penuh dengan dugaan.

Reply
avatar
aisya
AUTHOR
9/20/2012 9:31 AM delete

setiap kali baca yg mcm ni mesti rasa sebak. orang yg pernah jatuh tu tak semestinya tak boleh berjaya. kan kak? =')

Reply
avatar
9/20/2012 9:35 AM delete

ujian setiap manusia ni berlaianan kan..ade yg diuji dgn kemiskinan, kesakitan..apa yg penting skali kite kene kembali pd Allah..letakkan seluruh hati kpd Allah..pasti ditemukan ketenangan..;)

Reply
avatar
eima
AUTHOR
9/20/2012 9:41 AM delete

Allah bg dugaan pada hamba Dia yg Dia Sayang dan Dia tahu hambaNya mampu menerimanya dengan redha

Reply
avatar
najihahfara
AUTHOR
9/20/2012 11:23 AM delete

semoga kita kuat untuk menhadapi apa pun dugaan yg allah berikn

Reply
avatar
ayut
AUTHOR
9/20/2012 12:01 PM delete

:) btul..dugaan menjadikan menjadikan kita lebih bersyukur dan semakin matang dlm kehidupan..

Reply
avatar
PinkUmmi
AUTHOR
9/20/2012 1:08 PM delete

Al-Quran tuh merupakan mukjizat yg diamanahkan kepada kita. Sama sama lah kita pelihara kesucian dan mengamalkannya..

Reply
avatar
Zie
AUTHOR
9/20/2012 1:27 PM delete

betul tu jijah, semoga kita sebagai orang islam tidak terpesong akidah dengan menyalahkan sesiapa... semuanya adalah dari Allah

Reply
avatar
syiela
AUTHOR
9/20/2012 2:13 PM delete

InsyaAllah,,, moga penghujungnya mendapat nikmat yang berkekalan..


** moga en.hb makin sembuh

Reply
avatar
Phat
AUTHOR
9/20/2012 3:04 PM delete

pasti ada hikmah sebalik sesuatu

Reply
avatar
9/20/2012 3:05 PM delete

betul tu kak .. sabar yee .. pasti ad sesuatu yg bahagia menanti .. hari ni susah , esok senang ..

Reply
avatar
mama aryan
AUTHOR
9/20/2012 3:18 PM delete

tabahlah..insyaAllah setiap ujian & dugaan pasti ada hikmahNya

Reply
avatar
Sally Yatiey
AUTHOR
9/20/2012 3:18 PM delete

Semoga tabah menghadapi dugaan-Nya..

Reply
avatar
9/20/2012 3:18 PM delete

InsyaAllah kuatkan smgat.. :)

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
9/20/2012 3:50 PM delete

@IntaNBerliaN Alhamdulilah dah sihat n keluar hospital pon kak.. sekarang berehat kat kapal jer..

Reply
avatar
eMMe
AUTHOR
9/20/2012 5:45 PM delete

Salam Jijah, Kita hambanya yang terpilih , sering saja diuji..moga kite kuat n tenang dengan ujian yg diberikan... Allah sayang kita!

Reply
avatar
eykin hamzah
AUTHOR
9/20/2012 7:26 PM delete

sabar ye kak jijah..stiap dugaan tu pasti ade hikmah di sebalik nya.. dugaan utk menguatkan akak utk menghadapi cabaran seterusnye..percaya lah!

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
9/20/2012 7:47 PM delete

@eMMeInsyaAllah kak.. Allah syg kita sebab tu dia uji kita macam2 :)

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
9/20/2012 7:47 PM delete

@eykin hamzah yer dik.. dugaan yg membuatkan akak kuat untuk hadapi masa2 mendatang! InsyaAllah..

Reply
avatar
cik kiwi's
AUTHOR
9/20/2012 10:08 PM delete

kak jijah sabar..encik hubby dah sihat lum? :))

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
9/20/2012 11:04 PM delete

@cik kiwi's Alhamdulilah dah sihat dik..skrg dia berehat di kapal..

Reply
avatar
Zie Madini
AUTHOR
9/21/2012 10:22 AM delete

ALLAH SWT tak akan bagi ujian dan dugaan di luar kemampuan hambaNYA. Ada hikmah di setiap dugaan yg ALLAH SWT berikan, kan jijah :)

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
9/21/2012 10:33 AM delete

@Zie Madini betul tu kak :) moga2 kita dapat harungi ujian n dugaan Allah tu dengan sabar dan tabah..

Reply
avatar
Faisal Diana
AUTHOR
9/21/2012 2:28 PM delete

Jijah..diana pon ada pos yg ini kat FB :)

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
9/21/2012 2:39 PM delete

@Faisal Diana yeker...hehe diana ape fb diana? nak add

Reply
avatar
Cik Aien
AUTHOR
9/23/2012 6:48 PM delete

sabar ek jijah..jijah kan kuat :)

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
9/23/2012 7:55 PM delete

@Cik Aien Alhamdulilah Allah bagi kekuatan ini..

Reply
avatar
Faisal Diana
AUTHOR
9/25/2012 2:47 PM delete

Jijah... cari Choco Daisy ye dear.. :) xpon nnti diana add jijah

Reply
avatar


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!