Thursday, September 20, 2012

Ujian Dan Dugaan


Setiap manusia mempunyai kelebihan, kekuatan, kelemahan, dan kekurangan. Dan kekadang ujian dan dugaan yang dikurniakan oleh Allah s.w.t. meliputi kekurangan dan kelemahan berbanding kekuatan dan kelebihan.

Kerana apa?

Kerana itulah hikmah Allah timpakan sesuatu dugaan dan ujian itu, agar sudut yang lemah menjadi kuat, yang kurang menjadi sempurna.




Kerana ujian dan dugaan itulah yang mematangkan jiwa dan akal fikiran kita dalam menjalani kehidupan dunia..

Subhanallah. :)

Sehebat dan sebesar manapun ujian dunia yang menimpa, Al-Quran tidak pernah mengecewakan orang-orang yang beriman dalam memberikan satu motivasi yang memandu mereka ke arah menguatkan iman mereka.

Mereka seolah-olah melalui satu jalan berliku, berduri dan penuh halangan, tetapi tahu hala tuju mereka pada suatu peta yang jelas di penghujungnya, kenikmatan yang berkekalan.

InsyaAllah....



34 comments:

  1. Hidup ni penuh dugaan kan jijah, kalo x sabar mesti dah terpesong iman. Diharapkan kite sentiasa bersabar dgn ujian ALLAH.

    ReplyDelete
  2. Tabah ye jijah hadapi segala dugaan... Akak tau jijah kuat..!!

    husband jijah camne.. apa perkembangan terbaru?

    ReplyDelete
  3. ujian itu mematangkan kita.
    sila tabah :)

    ReplyDelete
  4. hidup biasalah penuh dengan dugaan.

    ReplyDelete
  5. setiap kali baca yg mcm ni mesti rasa sebak. orang yg pernah jatuh tu tak semestinya tak boleh berjaya. kan kak? =')

    ReplyDelete
  6. ujian setiap manusia ni berlaianan kan..ade yg diuji dgn kemiskinan, kesakitan..apa yg penting skali kite kene kembali pd Allah..letakkan seluruh hati kpd Allah..pasti ditemukan ketenangan..;)

    ReplyDelete
  7. Allah bg dugaan pada hamba Dia yg Dia Sayang dan Dia tahu hambaNya mampu menerimanya dengan redha

    ReplyDelete
  8. semoga kita kuat untuk menhadapi apa pun dugaan yg allah berikn

    ReplyDelete
  9. :) btul..dugaan menjadikan menjadikan kita lebih bersyukur dan semakin matang dlm kehidupan..

    ReplyDelete
  10. Al-Quran tuh merupakan mukjizat yg diamanahkan kepada kita. Sama sama lah kita pelihara kesucian dan mengamalkannya..

    ReplyDelete
  11. betul tu jijah, semoga kita sebagai orang islam tidak terpesong akidah dengan menyalahkan sesiapa... semuanya adalah dari Allah

    ReplyDelete
  12. InsyaAllah,,, moga penghujungnya mendapat nikmat yang berkekalan..


    ** moga en.hb makin sembuh

    ReplyDelete
  13. pasti ada hikmah sebalik sesuatu

    ReplyDelete
  14. betul tu kak .. sabar yee .. pasti ad sesuatu yg bahagia menanti .. hari ni susah , esok senang ..

    ReplyDelete
  15. tabahlah..insyaAllah setiap ujian & dugaan pasti ada hikmahNya

    ReplyDelete
  16. Semoga tabah menghadapi dugaan-Nya..

    ReplyDelete
  17. @IntaNBerliaN Alhamdulilah dah sihat n keluar hospital pon kak.. sekarang berehat kat kapal jer..

    ReplyDelete
  18. Salam Jijah, Kita hambanya yang terpilih , sering saja diuji..moga kite kuat n tenang dengan ujian yg diberikan... Allah sayang kita!

    ReplyDelete
  19. sabar ye kak jijah..stiap dugaan tu pasti ade hikmah di sebalik nya.. dugaan utk menguatkan akak utk menghadapi cabaran seterusnye..percaya lah!

    ReplyDelete
  20. @eMMeInsyaAllah kak.. Allah syg kita sebab tu dia uji kita macam2 :)

    ReplyDelete
  21. @eykin hamzah yer dik.. dugaan yg membuatkan akak kuat untuk hadapi masa2 mendatang! InsyaAllah..

    ReplyDelete
  22. kak jijah sabar..encik hubby dah sihat lum? :))

    ReplyDelete
  23. @cik kiwi's Alhamdulilah dah sihat dik..skrg dia berehat di kapal..

    ReplyDelete
  24. ALLAH SWT tak akan bagi ujian dan dugaan di luar kemampuan hambaNYA. Ada hikmah di setiap dugaan yg ALLAH SWT berikan, kan jijah :)

    ReplyDelete
  25. @Zie Madini betul tu kak :) moga2 kita dapat harungi ujian n dugaan Allah tu dengan sabar dan tabah..

    ReplyDelete
  26. Jijah..diana pon ada pos yg ini kat FB :)

    ReplyDelete
  27. @Faisal Diana yeker...hehe diana ape fb diana? nak add

    ReplyDelete
  28. sabar ek jijah..jijah kan kuat :)

    ReplyDelete
  29. @Cik Aien Alhamdulilah Allah bagi kekuatan ini..

    ReplyDelete
  30. Jijah... cari Choco Daisy ye dear.. :) xpon nnti diana add jijah

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!