Friday, October 25, 2013

Yeyy! Dah Habis Pantang! Hahaha


Yehaaa!! semalam adalah hari terakhir jijah berpantang... lepas ni boleh makan makanan sedap-sedap. jeless tau tengok orang makan sedap! hahaha :p

dalam pantang hari tu hari-hari makan bubur,sup sawi, ikan bilis.. rebus, grill, panggang...hukhukhuk mak sangat prihatin mesti dia hidangkan makanan jam 9pagi dan 6petang minum milo/susu anmum lacta/horlick.. jam 10pagi, 3petang, 9malam makan bubur+sup+ikan/ayam yang di panggang dengan air rebusan longan kering+kurma merah+kurma hitam. sampai sebulan je mak hidangkan. bila jijah dah sihat baru makan kat meja makan.. hikks :p

mak juga panaskan batu sungai atas api dan jijah pun bertungku di kaki dengan di lapik kain la..panas panas terasa menyerap di seluruh darah tu. best!

jijah mula mengurut lepas lima hari bersalin. tukang urut datang 3hari berturut-turut. di sebabkan bersalin pembedahan perut saja tukang urut tak usik! InsyaAllah sebelum balik sabah nanti nak urut lagi :)

awal-awal dulu jijah tak bengkung.. jalan pun terbongkok-bongkok..perut buncit dan lembik.. risau tengok! huu dalam rahim pun rasa bisa-bisa lagi yelah perut kena belah kan.. lepas je pakai bengkungmoden [baca sini] tu.. Alhamdulillah nak bergerak pun senang :)

mandi pun mak rebuskan air suam dengan bunjut herba mandian. sampai habis pantang mandi guna air rebusan herba tu.. panas-panas mandi best je rasa badan.

pilis,param pun jijah guna.. baru panas satu badan.. lepas habis suplement shaklee nanti baru nak makan jamu.. stokin,sweter, kain batik tu pakai sampai habis pantang.. kalau masuk angin.. bisa satu badan.. huuu~~



tapi pantang 44hari sudah tamat! tinggal pantang 100hari pulak.. walaupun dah tamat pantang tapi bab makanan jijah kena elakkan makanan sejuk dan berangin.. yelahh sakit dalaman kita tak boleh nampak.. nak-nak bersalin pembedahan.. ambil masa setahun baru pulih.. lagipun badan nak pakai lama haruslah pantang baik-baik kan.. baru anak seorang.. kena jaga betul-betul :)

dan paling syurgaaaa tak sabar nak keluar jalan-jalan dengan si kimi debob ni.. hahaha lama tak tengok dunia luar.. kaki ni gatal je nak pergi mana-mana.. hikssss :p


p/s: benda pertama nak makan ialah pizza! boleh ke tak ek... heee



48 comments:

  1. Alhamdulillah merdeka! hehe. debob nye kimi bambam nih :) comei

    ReplyDelete
  2. seronok dah abis pantang ye jijah..xsemua boleh makan..kena pantang yg 100 hari pulak kan..boleh try amek supplement shaklee..hehe..

    ReplyDelete
  3. besnye dah habis pantang. jeles tgk badan jijah dah kembali pd badan asal. sy duk riso plak psl badan ni.

    ReplyDelete
  4. seronokny..lepas ni bole la makan apa yg akak nak kan hehe

    ReplyDelete
  5. ohhoiiii kemain nak mkn pizza ye dik. Akak dulu pantang mkn dlm 2 bulan bukan 44 hari huhuhuhu..dlm tempoh 2 bulan tue mana ada mak kasi mkn piza ke kFC ke..xde seme tue..no fast food. Lps 2 bulan tue bru mkn..ni pun masih still pantang mkn lg setengah makanan huhuhu bfeed kan, so kenala jg sama..

    ReplyDelete
  6. heaven sgt bila dah hbs pantangkan...hehehe...akak pun tgh kira hari ni...

    ReplyDelete
  7. syukur ada mak sihat lagi boleh jaga dalam pantang.

    ReplyDelete
  8. selamat merdeka jijah..saya baru 15 hari..lama lagi nk merdeka

    ReplyDelete
  9. best ye jijah!
    dah selesai 44 hari. kimie pun makin comellsss..

    ReplyDelete
  10. kimi pon dah boleh jalan2 tengok dunia..hehehe..

    ReplyDelete
  11. @Azhafizah Md Nor tgh guna shaklee juga ni fiza..hee

    ReplyDelete
  12. @Cik Itah@RRP heheh cuba elak makanan tertentu jelah

    ReplyDelete
  13. @- AZIE - itula pasal... nk mkn kena try n error gak ni..

    ReplyDelete
  14. @mOoN selamat mengira hari kak.hhee

    ReplyDelete
  15. @Petak Bunga Alhamdulillah ada makayah yg sihat,,

    ReplyDelete
  16. syukur jijah..alhamdulillah..

    ReplyDelete
  17. bestnya jijah dah merdeka. huhuhu.
    makanan berbisa pon kena pantang lama takut badan tak tahan :)

    ReplyDelete
  18. Alhamdulillah... comelnya baby...bambam hehe

    ReplyDelete
  19. @Nurul Faiz iyer kak.. jijah tahu tu..hehe

    ReplyDelete
  20. kak jijah sebut pasal pizza, sy pun teringin sekali ni.. hahaha.. jom!

    ReplyDelete
  21. @aisya jom jom... aisya belanja..hee

    ReplyDelete
  22. Yeayyyu tempoh bertapa jijah dh bis...mesti syok dpt kuarkan...mcm dunia nih den yg punyo kan kan kan

    ReplyDelete
  23. Semangat jijah berpantang...saya sejak 30 hari dah gone dah pantang

    ReplyDelete
  24. @Fiqah kalau nak kena rotan gan mak siap lah.. dlman kita kena jaga.. badan nak pakai lama.. t dah sakit2..

    ReplyDelete
  25. Alhamdulillah...yeayyy dah abis pantang..kite plak terlebih excited..hehe..
    Kejap je masa skrg, tup2 dah pun lps 44 hari..

    ReplyDelete
  26. @Mrs Sweet hehehe padahal ms dlm pantang tu bukan main lama tau rasa... hikhik

    ReplyDelete
  27. amboiii.. sukanya dia.. hehe.. bestla lepas ni boleh makan macam2.. hehe..

    lama tak tengok anak buah sorang ni.. makin encem daa..

    ReplyDelete
  28. @Chic Na sekarang lagi ensem! hehehe :)

    ReplyDelete
  29. amik..benda 1st abis pantang nk mkn piza...hahahha...bila mak jg pantang mmg kompem akan terjg...hihihi..ayut dulu akak pantang suka sibuk nk mkn lauk diorg...sdap :))

    ReplyDelete
  30. happy sungguh tau dia ne....pizza xble,berangin tu :P

    ReplyDelete
  31. happy sungguh tau dia ne....pizza xble,berangin tu :P

    ReplyDelete
  32. @ayut lauk yg tak banyak kolestrol ayut..hehe tu yg slim..

    ReplyDelete
  33. Akka 2 bulan pun masih pantang2 jugak terutama sayur2 sejuk tu...

    ReplyDelete
  34. @JunAina makanan sejuk jijah pantang kak.. xsemua jijah makan..

    ReplyDelete
  35. hehe..best2 dah habis pantang..akak pula akan menyusul bulan 12 nih..adoyai..:)

    ReplyDelete
  36. tme bpantang, mcm2 kita rasa nk mkn kan...

    ReplyDelete
  37. @IbuNoey xpe kak 2bln ni mkn puas2 yer

    ReplyDelete
  38. @IntaNBerliaN tahu xpe kak..mcm mengidam plak.

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!