Sunday, February 19, 2012

Tips Makan di Restoran Makanan Segera


Petua Makan di Restoran Fast Food :)

1. Hindarkan daripada mengambil makanan yang bergoreng. Pilihlah hidangan yang dibakar atau dipanggang.

2. Jika anda memesan makanan yang digoreng, buang lebihan minyak yang terdapat padanya dengan cara mengesat dengan tisu serapan.

3. Pesan piza yang mengandungi cendawan, bawang dan lada hitam berbanding dengan sosej ataupun daging.

4. Sekiranya memakan salad, seboleh-bolehnya elakkan daripada dressing seperti mayonees dan lelemak sayuran yang lain. Pilih sayur dan buah-buahan segar dalam salad.

5. Jangan sekali-kali menambah garam pada makanan kerana kebanyakan hidangan dihasilkan mengikut kadar garam yang telah ditetapkan.

6. Minta susu skim atau susu rendah lemak, jus buah-buahan atau sekadar air putih bgi menggantikan susu kocak serta minuman bergas seperti lazimnya.

7. Sebagai penambah perisa di dalam kopi yang anda pesan, gunakan susu rendah lemak dan bukannya krimer mahupun gula.

8. Elakkan daripada memakan kek, pastri dan pencuci mulut yang ternyata tinggi dari segi kalori dan kadar lemak.



jaga lah pemakanan anda ye :)



14 comments:

  1. kalau ika..ika pilih yg murah je..student an..hehehe

    ReplyDelete
  2. kurangkan kolestrol...:)

    ReplyDelete
  3. wow, petua yang bagus :)

    ReplyDelete
  4. walaa...tak bestnye kalo kene berpantang...hehhe..nama pun nak sihat kan?hehe

    ReplyDelete
  5. sekali-sekala bole la ye..:)

    ReplyDelete
  6. petua mkn mknn segera ada tak cik jijah??...hoho...yg no.3 tu ssh sket nak wt coz tak suka mkn pizza vege, tak suka cendawan & bawang

    ReplyDelete
  7. sebagai seorang student yang duitpoket atas tangunggan PAMA (bapa&mama),fast food amat jarang dikunjungi melainkan waktu lunch hour MCD (harga mampu beli!).muahahaha xD

    ReplyDelete
  8. nice tips jiejah..sharing is caring :)

    ReplyDelete
  9. sy pun berpantang makan sekarang ni..hehe demi kesihatan.. ^_^

    ReplyDelete
  10. @MaYa MustWany mas..kdg2 daging,sosej ada yg tak masak..cuba bayangkan kalau kita makan camner..

    ReplyDelete
  11. tips ni bole d guna pkai...ermmm...
    klau pg fast food restaurant mst meals include air gas kan...

    ReplyDelete
  12. @MizaShoppe mesti punya tu sebab kena bijak memilih..huhuhu

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!