Jangan Bersungut Kerana Hidup Susah

by - 8:30:00 AM


Jangan bersungut kerana hidup susah, kerana ada orang yang lebih susah daripada kita. Salah satu ujian yang kita akan terima adalah dengan mengalami kesusahan hidup. Setiap orang pasti akan merasai kesusahan dalam hidup kecuali orang yang telah lahir dalam keadaan atau keluarga yang kaya raya. 


Sebagai seorang hamba yang beriman kita hendaklah bersyukur atas rezeki yang dikurniakan. Kesusahan yang kita alami adalah salah satu ujian dari Allah kepada kita. Apabila bangun di pagi hari janganlah sama sekali kita merungut tentang kesusahan hidup yang kita alami tetapi hendaklah sentiasa berdoa supaya dimurahkan rezeki olehNya.


Rasulullah SAW telah bersabda:

“Barang siapa yang bangun di waktu pagi sambil bersungut kerana kesusahan hidup, maka seolah-olah ia bersungut kerana perbuatan Tuhannya. Barang siapa menjadi sedih kerana perkara-perkara dunia bererti ia telah marah kepada Allah. Dan barang siapa merendahkan dirinya kepada orang kaya kerana kekayaannya maka telah hilang dua pertiga agamanya.”


Marilah bersyukur :)


You May Also Like

25 insan comel komen

  1. wlupun kadang aku rasa ssh ..tp aku slalu jugak ckp ngan suami itu rezeki kita bulan ni ... nk buat cam ne ...
    aku rasa bersyukur dr takde

    tp tu kadang2 aku rasa keinginan kita tak tercapai ... cuba nk capai tp aku sgup korbankan demi sesuatu yg lebih penting "anak2"

    ReplyDelete
  2. ok..lepas ni tak mo bersungut laghi

    ReplyDelete
  3. apa yg dah ada sekarang pun dh bersyukur kak.. alhamdulillah, lebih dari cukup dah.. hehe

    ReplyDelete
  4. syukur kerana kita ada apa yg kita miliki skrg..cubit2 nuffnang

    ReplyDelete
  5. memang tak elok merungut, bersyukur dengan ape yg ada...

    ReplyDelete
  6. terima kasih kerana mengingati saya.. (^_^)

    ReplyDelete
  7. shida dah biasa hdup ssh jiejah..ssh sng peanh rsa..lbh hdp ssh sbb bila sng..kite pon sng nk jd riak huhuh..

    ReplyDelete
  8. mudahan kita sentiasa bersyukur dengan apa yang ada....

    ReplyDelete
  9. alhamdulillah..byk sungut rezeki lari tau..

    ReplyDelete
  10. xbaik bersungut...harus terima rezeki kurniaan tuhan

    ReplyDelete
  11. kadang-kadang rungutan tu bukan bermaksud tidak bersyukur,sekadar luahan hati semata.. cuma bila terlebih-lebih tu yang jadi kufur nikmat.. alhamdulillah atas semua kurniaan ALLAH.. suka maupun duka.....

    ReplyDelete
  12. Alhamdulillah...rezeki masing-masing dear...btul kan :)

    ReplyDelete
  13. ngah merungut knp sy xnak brusaha..huhuh

    ReplyDelete
  14. Betul tu kak jijah.. Nice sharing :)

    ReplyDelete
  15. syukur alhamdulillah dengan segala kurnianNYA setakat ni

    ReplyDelete
  16. kadang2 terrr jugak .. hehe . mintak jauh ..

    ReplyDelete
  17. salam puan nurse :)
    bersyukur dgn pe yg ada..
    1 more thing : comprae diri kite ngn yg lebih ssh.. Insyaallah, rs syukur akan timbul.. :)

    ReplyDelete
  18. dengan bersyukur kita akan merasa satu ketenangan :)

    ReplyDelete
  19. syukur Alhamdulillah..cukup la apa yg Allah bgi ni..

    ReplyDelete
  20. sama2 kita bermuhasabah diri..

    ReplyDelete
  21. klau hidup susah tapi sumber rezki halal itu lebih baik drp hidup mewah tapi sumber rezki haram...

    ReplyDelete
  22. a'aa jgn bersungut.. bersyukur dgn apa yg kita ada...

    ReplyDelete
  23. betul tu. kalau kita bersungut ibarat kta bersungut dgn ALLAH SWT.

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!