Jangan Bersungut Kerana Hidup Susah

8:30:00 AM 25 Comments A+ a-


Jangan bersungut kerana hidup susah, kerana ada orang yang lebih susah daripada kita. Salah satu ujian yang kita akan terima adalah dengan mengalami kesusahan hidup. Setiap orang pasti akan merasai kesusahan dalam hidup kecuali orang yang telah lahir dalam keadaan atau keluarga yang kaya raya. 


Sebagai seorang hamba yang beriman kita hendaklah bersyukur atas rezeki yang dikurniakan. Kesusahan yang kita alami adalah salah satu ujian dari Allah kepada kita. Apabila bangun di pagi hari janganlah sama sekali kita merungut tentang kesusahan hidup yang kita alami tetapi hendaklah sentiasa berdoa supaya dimurahkan rezeki olehNya.


Rasulullah SAW telah bersabda:

“Barang siapa yang bangun di waktu pagi sambil bersungut kerana kesusahan hidup, maka seolah-olah ia bersungut kerana perbuatan Tuhannya. Barang siapa menjadi sedih kerana perkara-perkara dunia bererti ia telah marah kepada Allah. Dan barang siapa merendahkan dirinya kepada orang kaya kerana kekayaannya maka telah hilang dua pertiga agamanya.”


Marilah bersyukur :)


All about Personal, Lifestyle, Beauty, Health and Parenting Blogger.
Product review, advertorial, 

contact:
Email: cikazizahmisi88@gmail.com

25 insan comel komen

Write insan comel komen
10/04/2012 10:07 AM delete

bersyukur seadanya...:)

Reply
avatar
eima
AUTHOR
10/04/2012 10:25 AM delete

wlupun kadang aku rasa ssh ..tp aku slalu jugak ckp ngan suami itu rezeki kita bulan ni ... nk buat cam ne ...
aku rasa bersyukur dr takde

tp tu kadang2 aku rasa keinginan kita tak tercapai ... cuba nk capai tp aku sgup korbankan demi sesuatu yg lebih penting "anak2"

Reply
avatar
aku eryati
AUTHOR
10/04/2012 10:51 AM delete

ok..lepas ni tak mo bersungut laghi

Reply
avatar
aisya
AUTHOR
10/04/2012 11:10 AM delete

apa yg dah ada sekarang pun dh bersyukur kak.. alhamdulillah, lebih dari cukup dah.. hehe

Reply
avatar
Mrs Velentine
AUTHOR
10/04/2012 11:11 AM delete

syukur kerana kita ada apa yg kita miliki skrg..cubit2 nuffnang

Reply
avatar
LiNda
AUTHOR
10/04/2012 11:45 AM delete

memang tak elok merungut, bersyukur dengan ape yg ada...

Reply
avatar
Riena Haiqal
AUTHOR
10/04/2012 12:28 PM delete

terima kasih kerana mengingati saya.. (^_^)

Reply
avatar
shidaR
AUTHOR
10/04/2012 1:08 PM delete

shida dah biasa hdup ssh jiejah..ssh sng peanh rsa..lbh hdp ssh sbb bila sng..kite pon sng nk jd riak huhuh..

Reply
avatar
Zie
AUTHOR
10/04/2012 1:47 PM delete

mudahan kita sentiasa bersyukur dengan apa yang ada....

Reply
avatar
10/04/2012 1:59 PM delete

alhamdulillah..byk sungut rezeki lari tau..

Reply
avatar
10/04/2012 2:30 PM delete

xbaik bersungut...harus terima rezeki kurniaan tuhan

Reply
avatar
shizansyafik
AUTHOR
10/04/2012 3:12 PM delete

kadang-kadang rungutan tu bukan bermaksud tidak bersyukur,sekadar luahan hati semata.. cuma bila terlebih-lebih tu yang jadi kufur nikmat.. alhamdulillah atas semua kurniaan ALLAH.. suka maupun duka.....

Reply
avatar
ayut
AUTHOR
10/04/2012 3:20 PM delete

Alhamdulillah...rezeki masing-masing dear...btul kan :)

Reply
avatar
10/04/2012 3:29 PM delete

ngah merungut knp sy xnak brusaha..huhuh

Reply
avatar
Sally Yatiey
AUTHOR
10/04/2012 4:14 PM delete

Betul tu kak jijah.. Nice sharing :)

Reply
avatar
syiela
AUTHOR
10/04/2012 4:15 PM delete

syukur alhamdulillah dengan segala kurnianNYA setakat ni

Reply
avatar
10/04/2012 8:26 PM delete

kadang2 terrr jugak .. hehe . mintak jauh ..

Reply
avatar
aizu's life
AUTHOR
10/05/2012 10:46 AM delete

salam puan nurse :)
bersyukur dgn pe yg ada..
1 more thing : comprae diri kite ngn yg lebih ssh.. Insyaallah, rs syukur akan timbul.. :)

Reply
avatar
Aida Omar
AUTHOR
10/05/2012 10:58 AM delete

dengan bersyukur kita akan merasa satu ketenangan :)

Reply
avatar
Azzah
AUTHOR
10/05/2012 4:37 PM delete

syukur Alhamdulillah..cukup la apa yg Allah bgi ni..

Reply
avatar
Mrs Lurve
AUTHOR
10/05/2012 4:47 PM delete

sama2 kita bermuhasabah diri..

Reply
avatar
10/06/2012 11:46 PM delete

klau hidup susah tapi sumber rezki halal itu lebih baik drp hidup mewah tapi sumber rezki haram...

Reply
avatar
IntaNBerliaN
AUTHOR
10/08/2012 9:04 AM delete

a'aa jgn bersungut.. bersyukur dgn apa yg kita ada...

Reply
avatar
Zie Madini
AUTHOR
10/10/2012 12:31 PM delete

betul tu. kalau kita bersungut ibarat kta bersungut dgn ALLAH SWT.

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
10/10/2012 6:07 PM delete

mari muhasabah diri :)

Reply
avatar


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!