Tips Melatih Diri Rajin Bersyukur

by - 8:30:00 AM


1. Ikhlaskan hati mensyukuri setiap pemberian Tuhan pada diri kita contohnya tubuh badan, keluarga yang menyayangi kita, pasangan hidup kita, nafas kita, duit dalam poket kita walau cuma ada RM100 sahaja.
2. Panjatkan kesyukuran 3 minit setiap pagi selepas bangun tidur, dan 3 minit sebelum kita tidur. Pada saat tu, emosi di minda berada pada tahap yang sungguh tenang, menjadikan minda mudah menyerap untuk masuk apa yang kita fikirkan ketika itu. Minda akan ‘rakam’ segala apa yang ada di hati kita. Gunakan masa singkat ini untuk mengucap syukur pada Tuhan atas nikmat yang kita ada.
3. Bersyukurlah dengan ikhlas. Pejamkan mata, ucapkan syukur dan rasai kesannya di dalam hati. Jika air mata kita mengalir, itu adalah petanda kita benar-benar bersyukur.




Marilah kita bersyukur masih bekesempatan hidup di dunia ini :)



You May Also Like

34 insan comel komen

  1. betul syukur apa yg kita ada

    ReplyDelete
  2. jom praktik...alhamdulillah.syukur... :)

    ReplyDelete
  3. syukur alhamdulillah.. syukur ya allah

    ReplyDelete
  4. Sama samalah kita bersyukur

    ReplyDelete
  5. Bersykur dengan apa yang ada.

    JOM~
    Nak invite SEMUA join 1st Giveaway Blog Qashmere

    Banyak hadiah yang menarik untuk semua.

    ReplyDelete
  6. thank jijah..gud info..akak akan pratktikkan slepas ini..in shaa allah..;)

    ReplyDelete
  7. syukur kita masih bernafas lg sehingga ke saat ini.. jd sentiasa lah bersyukur.. =)

    kan kak jijah.. hehe

    ReplyDelete
  8. syukur atas semuanya...syukur gk dlm dompet ada rm5 je lagi.ahahhaha...

    kesian kan :P

    ReplyDelete
  9. sama2 amalkan. InshaAllah. :)

    ReplyDelete
  10. In syaa Allah selagi hayat ada sentiasa bersyukur kita kepadaNya

    ReplyDelete
  11. betul tu.. sentiasa la bersyukur atas nikmat dan kurniaan nya. Alhamdulillah, kita mash di beri peluang utk hidup di bumi yang aman dan damai. =)

    semoga apa yg jadi milik kita, tidak di tarik semula..amin. Tq share dear~!

    ReplyDelete
  12. semalam bersyukur sebab Palestin menang.. sampai tak sedar air mata tumpah T_T bila kita bersyukur automatik diri kita akan sentiasa dalam keadaan bersederhana :) nice entry jijah..

    ReplyDelete


  13. kunjungan gan,bagi - bagi motivasi
    Hal mudah akan terasa sulit jika yg pertama dipikirkan adalah kata SULIT.Yakinlah bahwa kita memiliki kemampuan dan kekuatan.
    ditunggu kunjungan baliknya yaa :)

    ReplyDelete
  14. salam super sahabat,
    tetap semangat dan sukses selalu ya
    ditunggu kunjungan baliknya :)

    ReplyDelete
  15. orang disini akan sentiasa bersyukur :D in syah allah

    ReplyDelete
  16. btol2...

    bersyukur dgn apa y ada..jauhkan diri dr siap riak...kannn

    alhamdulillah :)

    ReplyDelete
  17. bersyukur saje dengan ape yg kite ade sebelum kite xde ape2 dalm hidup :)

    ReplyDelete
  18. ucaplah "alhamdulillah...aminnn"

    ReplyDelete
  19. @LiNda iya bersyukur dgn apa yg ada :)

    ReplyDelete
  20. bersyukur tu sifat yg terpuji...

    ReplyDelete
  21. @IntaNBerliaN iya betul tu.. mari kita amalkan :)

    ReplyDelete
  22. bersyukur seadanya tak kira susah atau senang itu lebih baik daripada mengeluh .. kan?

    ReplyDelete
  23. alhandulillah.sama samalah kita..

    ReplyDelete
  24. betul tu, kdg2 kite terlupa utk bersyukur pd-Nya..terima kasih utk peringatan bersama ni, :)

    ReplyDelete
  25. @Lynn Damya Alhamdulilah kalau macam tu :)

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!