Tips Melatih Diri Rajin Bersyukur

8:30:00 AM 34 Comments A+ a-


1. Ikhlaskan hati mensyukuri setiap pemberian Tuhan pada diri kita contohnya tubuh badan, keluarga yang menyayangi kita, pasangan hidup kita, nafas kita, duit dalam poket kita walau cuma ada RM100 sahaja.
2. Panjatkan kesyukuran 3 minit setiap pagi selepas bangun tidur, dan 3 minit sebelum kita tidur. Pada saat tu, emosi di minda berada pada tahap yang sungguh tenang, menjadikan minda mudah menyerap untuk masuk apa yang kita fikirkan ketika itu. Minda akan ‘rakam’ segala apa yang ada di hati kita. Gunakan masa singkat ini untuk mengucap syukur pada Tuhan atas nikmat yang kita ada.
3. Bersyukurlah dengan ikhlas. Pejamkan mata, ucapkan syukur dan rasai kesannya di dalam hati. Jika air mata kita mengalir, itu adalah petanda kita benar-benar bersyukur.




Marilah kita bersyukur masih bekesempatan hidup di dunia ini :)



All about Personal, Lifestyle, Beauty, Health and Parenting Blogger.
Product review, advertorial, 

contact:
Email: cikazizahmisi88@gmail.com

34 insan comel komen

Write insan comel komen
11/22/2012 8:39 AM delete

syukur alhamdulillah....

Reply
avatar
Mrs Velentine
AUTHOR
11/22/2012 9:05 AM delete

betul syukur apa yg kita ada

Reply
avatar
ayut
AUTHOR
11/22/2012 9:05 AM delete

jom praktik...alhamdulillah.syukur... :)

Reply
avatar
Azzah
AUTHOR
11/22/2012 9:33 AM delete

Syukur Alhamdulillah..

Reply
avatar
syiela
AUTHOR
11/22/2012 9:53 AM delete

syukur alhamdulillah.. syukur ya allah

Reply
avatar
PinkUmmi
AUTHOR
11/22/2012 9:53 AM delete

Sama samalah kita bersyukur

Reply
avatar
Mummy Akmar
AUTHOR
11/22/2012 10:00 AM delete

Bersykur dengan apa yang ada.

JOM~
Nak invite SEMUA join 1st Giveaway Blog Qashmere

Banyak hadiah yang menarik untuk semua.

Reply
avatar
11/22/2012 10:01 AM delete

thank jijah..gud info..akak akan pratktikkan slepas ini..in shaa allah..;)

Reply
avatar
S.U.R.I.A.
AUTHOR
11/22/2012 10:18 AM delete

thanks akak to share~~

Reply
avatar
aisya
AUTHOR
11/22/2012 10:24 AM delete

syukur kita masih bernafas lg sehingga ke saat ini.. jd sentiasa lah bersyukur.. =)

kan kak jijah.. hehe

Reply
avatar
11/22/2012 11:37 AM delete

syukur atas semuanya...syukur gk dlm dompet ada rm5 je lagi.ahahhaha...

kesian kan :P

Reply
avatar
Chic Na
AUTHOR
11/22/2012 1:17 PM delete

sama2 amalkan. InshaAllah. :)

Reply
avatar
Zie
AUTHOR
11/22/2012 2:10 PM delete

In syaa Allah selagi hayat ada sentiasa bersyukur kita kepadaNya

Reply
avatar
11/22/2012 3:37 PM delete

SYUKUR ALHAMDULILLAH

Reply
avatar
aiNa yaZiD
AUTHOR
11/22/2012 6:47 PM delete

betul tu.. sentiasa la bersyukur atas nikmat dan kurniaan nya. Alhamdulillah, kita mash di beri peluang utk hidup di bumi yang aman dan damai. =)

semoga apa yg jadi milik kita, tidak di tarik semula..amin. Tq share dear~!

Reply
avatar
shidaR
AUTHOR
11/22/2012 8:41 PM delete

nice sharing jiejah :)

Reply
avatar
Aida Omar
AUTHOR
11/22/2012 9:18 PM delete

semalam bersyukur sebab Palestin menang.. sampai tak sedar air mata tumpah T_T bila kita bersyukur automatik diri kita akan sentiasa dalam keadaan bersederhana :) nice entry jijah..

Reply
avatar
11/23/2012 10:13 AM delete



kunjungan gan,bagi - bagi motivasi
Hal mudah akan terasa sulit jika yg pertama dipikirkan adalah kata SULIT.Yakinlah bahwa kita memiliki kemampuan dan kekuatan.
ditunggu kunjungan baliknya yaa :)

Reply
avatar
11/23/2012 12:27 PM delete

salam super sahabat,
tetap semangat dan sukses selalu ya
ditunggu kunjungan baliknya :)

Reply
avatar
Shasha Yacob
AUTHOR
11/23/2012 2:11 PM delete

orang disini akan sentiasa bersyukur :D in syah allah

Reply
avatar
Juliet_iRa~"
AUTHOR
11/23/2012 4:38 PM delete

btol2...

bersyukur dgn apa y ada..jauhkan diri dr siap riak...kannn

alhamdulillah :)

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
11/23/2012 7:19 PM delete

syukur Alhamdulilah :)

Reply
avatar
LiNda
AUTHOR
11/23/2012 8:39 PM delete

bersyukur saje dengan ape yg kite ade sebelum kite xde ape2 dalm hidup :)

Reply
avatar
11/24/2012 1:06 PM delete

ucaplah "alhamdulillah...aminnn"

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
11/24/2012 9:18 PM delete

@LiNda iya bersyukur dgn apa yg ada :)

Reply
avatar
IntaNBerliaN
AUTHOR
11/25/2012 12:44 AM delete

bersyukur tu sifat yg terpuji...

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
11/25/2012 4:23 PM delete

@IntaNBerliaN iya betul tu.. mari kita amalkan :)

Reply
avatar
11/25/2012 7:59 PM delete

bersyukur seadanya tak kira susah atau senang itu lebih baik daripada mengeluh .. kan?

Reply
avatar
TiranaAduka
AUTHOR
11/27/2012 4:48 AM delete

alhandulillah.sama samalah kita..

Reply
avatar
Lynn Damya
AUTHOR
11/27/2012 12:06 PM delete

betul tu, kdg2 kite terlupa utk bersyukur pd-Nya..terima kasih utk peringatan bersama ni, :)

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
11/27/2012 8:44 PM delete

@TiranaAduka iya.. jom praktikkan!

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
11/27/2012 8:44 PM delete

@Lynn Damya Alhamdulilah kalau macam tu :)

Reply
avatar


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!