Bintik Merah Lepas Demam Turun.. Campak Keladi Ke NI?

9:40:00 PM 22 Comments A+ a-


Buat pertama kali 8bulan 20hari hakimi demam juga.. huhuhu

Rabu 28/5/14- mulanya masa hantar hakimi ke rumah pengasuh badan dia suam2 je..
sekali pengasuh call kata suhu hakimi 38'c. jijah suruh dia lap-lap dari kepala sampai kaki. sejam pastu turun sudah suhu hakimi 37.1'c. walaupon demam hakimi masih aktif main, makan n minum susu

malamnya suhu hakimi naik lagi 38.9'c-38'c-37.8'c puas spongging/lap-lap.. basahkan kepala dengan air asam jawa, buat lemon sock pun demam tak kebah-kebah. minum susu pun kurang. malam tu memang tak lena jijah tidur. lap-lap hakimi kesejukkan sampai tidur dalam menggigil.. kesiann anak mama :'(




Khamis 29/5/14 - jijah off day.. pagi tu suhu masih sama 38'c. terpaksa jijah bagi hakimi supp/ubat bontot. jijah suruh kawan temankan bawa hakimi pergi hospital. tengahari pergi kecemasan cek suhu pon tinggi 38.5'c. jumpa doktor, doktor kata demam biasa. tekak merah sikit bagi ubat demam -_- doktor kata kalau lebih 3hari masih demam bawa pergi hospital bagi antibiotik. 

Jumaat 30/5/14- hantar hakimi ke rumah pengasuh. 
7.30am tu dia sms kata hakimi masih demam 38.7'c. dia tanya ada bagi ubat ke. last jijah bagi ubat demam jam 3am masuk dalam susu. tu pun dia taknak minum.
10.30am sms pengasuh dia kata suhu masih sama dah bagi mandi dan lap-lap pun macam tu.. menyusu n makan langsung tak lalu
11.05am naik lagi panas hakimi 39.3'c jadi terus jijah suruh pengasuh bagi ubat bontot. baru turun demam dia
3pm-6pm jijah ambil hakimi. hakimi menangis saja sampai magrib. tidur taknak. dukung pon kejap2 nangis. jijah buntu -_- rasa stress! buka ayat2 alquran, azankan, sapu minyak angin takut kembung pun sama nangis..sms pengasuh dia kata hakimi pun macam tu. dia suruh niat, baca alfatihah 3x dan ayat kursi 3x tiup kat ubun2 dia. baru hakimi tidur. pastu pengasuh datang rumah sapukan minyak penawar kat pelipat2/sendi2 hakimi. Alhamdulillah sampai malam hakimi tak meragam/merengek. tido pun lena..

Jijah masih menunggu kalau lepas 3-4hari hakimi masih demam memang serahkan diri dia pada doktor. Alhamdulillah lepas bagi ubat masuk bontot tu hakimi tak demam dah.. cuma pengasuh kata banyak timbul bintik-bintik merah kat badan dan muka dia. 




kawan jijah kata hakimi kena campak keladi.. first time dengar campak keladi ni.. patut masa hakimi demam dia merengek je rupanya nak keluar campak keladi ni..  tadi pagi makin besar keluar merah tu kat perut dia. kat muka macam dot-dot merah. tapi hakimi masih aktif. tak nampak yang dia mengaru gatal..

apa petua ya nak hilangkan merah2 campak keladi ni?? kesian hakimi... :'(

huhuhu cepat la baik wahai anak mama..


"Jangan engkau mengecam demam karena itu bisa menghapuskan dosa-dosa manusia seperti api hilangkan noda pada besi" (HR Muslim)
“Tidak ada penyakit yang menimpaku yang lebih aku sukai daripada demam, sebab demam merasuk setiap organ tubuhku, dan Allah Swt akan mengaruniakan pahala bagi setiap organ tubuh yang diserang sakit” (Abu Hurairah)



All about Personal, Lifestyle, Beauty, Health and Parenting Blogger.
Product review, advertorial, 

contact:
Email: cikazizahmisi88@gmail.com

22 insan comel komen

Write insan comel komen
Mimi Azirah
AUTHOR
6/01/2014 11:18 AM delete

Siannya hakimi...semoga hakimi cpt smbuh...

P/s jijah akak nak tny mcm.mne ye nak tukar domain blog??kalo tukar domain tuh x efek follower,uv n pv ke...??

Reply
avatar
nasa mulia
AUTHOR
6/01/2014 4:24 PM delete

demam campak tu...tpi bukan yg jenis besar siap kuar air2...petua org tua2 msa duk utara dulu kata mandikan dengan daun semambu, daun tu ramas2 dalam air mandian...bukan utk babi jer daun ini bagus, org dewasa pun boleh....kalau org india, siap letak daun tu bawah kain masa tidur lagi...

Reply
avatar
Emma Nyiu
AUTHOR
6/02/2014 7:40 AM delete

Ni cacar air kalo tak silap..
Dulu masa kat kampung mak siap bagi mandi dengan daun ribu2..
Kat bandar susah la carik..
kat kampung kot senang..
Jangan mandikan k..

Reply
avatar
nurul husna
AUTHOR
6/02/2014 8:36 AM delete

mmg sedih dan risau klu anak x sihat kan jijah...hakimi cpt sihat ye sayang...

Reply
avatar
6/02/2014 9:12 AM delete

semoga kimi cepat sembuh..sian tengok kimi sakit..tapi sakit pun die aktif jugak ye.

Reply
avatar
Fiqah Feeona
AUTHOR
6/02/2014 11:13 AM delete

Ammar pun kena..Fiqa jumpa docter cakap campak. Berjangkit. Tapi mama cakap campak keladi. Tapi Ammar tak merengek. Dia tak de ubat. Tapi gatal kot..Sebab Ammar tak boleh cakap jadi tak tahu la dia gatal ke tak..Sapu ubat calamine losyen je utk kurangkan gatal. Dia akan merebak sampai peripheral(tangan and kaki). pastu hilang je..Ammar dalam seminggu dah hilang dah..alhamdulillah..muka pun dah makin comel ..=P siap tumbuh gigi

Reply
avatar
husna zahidi
AUTHOR
6/02/2014 2:16 PM delete

husna pon first time dgr campak keladi nih..
semoga cepat sembuh ye kimi..kesian dya..

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
6/02/2014 9:23 PM delete

@Mimi Azirah jijah suruh fiza tukarkan domain sekali kak.. pasal folower, uv ,pv jijah tak pasti la kak.. xkesah juga tu

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
6/02/2014 9:25 PM delete

@nasa mulia mcm campak juga.. tp doktor kata demam biasa..

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
6/02/2014 9:26 PM delete

@Emma Nyiu tak keluar air.. bukan chicken pox

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
6/02/2014 9:26 PM delete

@nurul husna tu la kan.. nak keje pon xtenang..

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
6/02/2014 9:28 PM delete

@Azhafizah Md Nor masa demam tinggi ari tu tak aktif juga dia fiza.. melepek je.. ni baru aktif

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
6/02/2014 9:32 PM delete

@Fiqah Feeona ada doc kata campak.. ada kata demam biasa je sebab sebelum ni suhu dia tggi..

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
6/02/2014 9:35 PM delete

@husna zahidi kesian hakimi.. tapi atleast dia aktif.. syukurlahh

Reply
avatar
Nur Hamizah
AUTHOR
6/02/2014 9:54 PM delete

Syafakallah zulhakimi zaim. Kesian kimi. Alhamdulillah sekrang kimi dah makin sembuh ye kak? seronok la dia kan papa dia balik :D Tengok muka kimi happy je.

Reply
avatar
ros_reeza
AUTHOR
6/03/2014 8:51 AM delete

Siannya Hakimi.. moga cepat sembuh ..

Reply
avatar
mrs eyza
AUTHOR
6/03/2014 9:45 AM delete

semoga hakimi cepat sembuh yea...anak eyza pun baru lepas baik demam, batuk dan selsema...memang jadi ibu kita cepat risau kan bila anak tak sihat ni...duk kerja pun hati teringat dia.

Reply
avatar
QasehnyaRania
AUTHOR
6/03/2014 12:12 PM delete

mmm, pestime cksu dgr pasai campak keladi
smga hakimi terussihat walafiat hendaknya.aamiin

Reply
avatar
hainom OKje
AUTHOR
6/03/2014 1:39 PM delete

Anak OKje yg kecik pun pernah kena demam campak...merah satu badan...tapi lepas baik demam tu beransurlah hilang campak dia

Reply
avatar
IntaNBerliaN
AUTHOR
6/03/2014 9:12 PM delete

akak pun first time dgr pasal campak keladi ni

Reply
avatar
ayut
AUTHOR
6/13/2014 11:38 PM delete

Dh jmpe ke jijah petua ilangkn campk keladi ni?

Reply
avatar
Shida Radzuan
AUTHOR
6/15/2014 11:58 AM delete

Ksian hakimi..huhuu

Reply
avatar


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!