Kekurangan Diri Bukan Alasan!

5:10:00 PM 22 Comments A+ a-


Tidak semua orang yang berjaya itu memiliki kesempurnaan sebelum mencapai kejayaan. Ada di antara mereka mengalami kekurangan fizikal tetapi masih mampu mengukir nama di dalam lipatan sejarah sebagai orang yang berjaya. Ada di antara para cendekiawan dunia yang buta, tuli dan lumpuh namun kekurangan ini tidak pernah mematahkan semangat mereka untuk terus berjaya. Dengan ilmu yang ada mereka terus memberi sumbangan positif kepada masyarakat. Jelas sekali bahawa mereka tidak pernah merasakan ada kekurangan pada diri mereka. Malah mereka terus berbakti memenuhi kekurangan orang lain melalui curahan ilmu pengetahuan.


Namun anehnya orang yang sempurna fizikalnya selalu merasakan dirinya serba kekurangan. Kesannya masa di habiskan hanya untuk merintih dan menangisi kekurangan yang dirasakan. Ketahuilah, masalah kesihatan, kewangan, perhubungan, status dan peribadi diri hanyalah penghalang sementara yang boleh dirobohkan. Semua itu bukannya pemati jalan hidup ini. Harus kita ingat juga bahawa ramai orang terkenal yang telah mencapai kejayaan dalam hidup ini tidak mempunyai pelajaran yang tinggi tapi masih mampu berbakti kepada orang lain. Mereka semua telah berjaya kerana mereka menjalani kehidupan ini dengan penuh gigih, tabah dan optimis. 


Satu sebab lagi, mereka tidak mengukur kejayaan hidup ini dengan harta dan kedudukan semata-mata tetapi mengukur kejayaan hidup dengan ketenangan jiwa serta keredhaannya menerima takdir yang telah diberikan oleh Allah S.W.T. 


Terimalah siapa diri kita seadanya nescaya ketenangan dan kebahagiaan itu pasti datang.




Bersyukur lah..



All about Personal, Lifestyle, Beauty, Health and Parenting Blogger.
Product review, advertorial, 

contact:
Email: cikazizahmisi88@gmail.com

22 insan comel komen

Write insan comel komen
7/09/2012 9:21 AM delete

bsyukur dgn apa yg ada.. yg pntg kta dahusaha utk dptkan =)

Reply
avatar
eMMe
AUTHOR
7/09/2012 9:26 AM delete

Salam Jijah.
Entry yg menarik.
Akak pun tak sempurna. nampak je sempurna, namun ada kekurangan. tapi kekurangan itu bukan la bermakna kite lemah, atau kite gagal dlm kehidupan... kelemahan boleh diatasi, skiranya ada dorongan..bukannye menjatuhkan...

Reply
avatar
Cik Rongoks
AUTHOR
7/09/2012 9:38 AM delete

btol tu :)
sentiasa bersyukur dgn ape yg ada ^^

Reply
avatar
shida'R
AUTHOR
7/09/2012 9:50 AM delete

nice jiejah~
shida pun perasan kalau org yg bjaya ni kebanyakn bknnya dtg dari tgn yg ade sgulubg ijazah ..

Reply
avatar
Bazilah (^0^)
AUTHOR
7/09/2012 10:13 AM delete

betul tuh, kita kena selalu bersyukur kan. Kalau kita rasa kita serba kekurangan, ada org yg lagi serba kekurangan dari kita. Have a nice day jijah :)

Reply
avatar
7/09/2012 10:19 AM delete

betul tu...selagi ada nafas, kekurangan diri tak boleh dijadikan alasan. doa, usaha & tawakal...insya Allah akan dimakbulkan.

Reply
avatar
Eiqa Almond
AUTHOR
7/09/2012 11:53 AM delete

Betul..
Setiap manusia pasti ade kekurangan nya kann.. :)

Reply
avatar
aisya
AUTHOR
7/09/2012 12:12 PM delete

betul tu kak..

Reply
avatar
7/09/2012 4:54 PM delete

setiap org punya kelebihan dan kelemahan tersendiri.

Reply
avatar
7/09/2012 5:34 PM delete

belajar bersyukur, kita selalu alpa dan asik bersungut....

Reply
avatar
Cik tikah
AUTHOR
7/09/2012 10:15 PM delete

betul. bersyukurlah siapa kita dan apa yg kita ada :)

Reply
avatar
Azzah
AUTHOR
7/09/2012 11:33 PM delete

syukur Alhamdulillah..rasanya org yg susah lebih bersyukur drpd kita..

Reply
avatar
IntaNBerliaN
AUTHOR
7/10/2012 7:25 AM delete

setiap kekurangan kita tu pasti ada kelebihan.. Tuhan tu adilkan.. dia kurang dkt sini n lebih dkt sana.. so, kita jgn menyesal n jgn jdkan kekurangan tu sbgai alasan tp jdkan ia sbgai pembakar semangat utk berjaya.. tak kiralah dr apa segi sekalipun.. :-)

Reply
avatar
7/10/2012 7:46 AM delete

SubhanAllah..
:') syukur atas kurniaan yang diberikan

Reply
avatar
LiNda
AUTHOR
7/10/2012 8:55 AM delete

kadang2 orang kurang upaya tu bleh buat lagi bagus keje dripada kite yg ckup sifat ni. Kesimpulannye bersyukur dengan diri kita, n berusaha selagi mmpu.

Reply
avatar
izz iizza
AUTHOR
7/10/2012 12:00 PM delete

benar-benar buat sy tersedar..betapa sy bersedih sebenarnya ramai lagi yg yg lebih bersedih kan..

bersyukur itu lebih baik dari terus mengeluh..:)

Reply
avatar
7/10/2012 9:32 PM delete

Manusia tak pernah puas dengan apa yang dimiliki.belajarlah untuk bersyukur dan hargai apa yang dimiliki.Kalau asyik nak tengok kekurangan je camne nak maju kan.^__^

Reply
avatar
7/11/2012 4:38 AM delete

^_______________^

nice sharing...

Reply
avatar
Ruzzezanie
AUTHOR
7/12/2012 1:55 AM delete

kak, menarik entri akak yg ni. serius!!

tetibe terasa nk kena muhasabah diri. almaklumlah, kita kan hamba ALLAH yg byk kekhilafan.. tapi ruzz bersyukur dengan apa yg ruzz ada skrg. semoga Allah menambah rezeki pada ruzz dan ditarik kecelakaan dari ruzz. amin..

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
7/12/2012 4:38 AM delete

@Ruzzezanie Amin... InsyaAllah..

Reply
avatar
QasehnyaRania
AUTHOR
4/08/2013 11:36 PM delete

kekurangan diri tahu tp kelebihan belom jelas nampak lagi.. apa erkkk

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
4/09/2013 9:58 AM delete

@QasehnyaRania hahaha mane lah jijah tahu.ngee

Reply
avatar


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!