Pasangan..

by - 8:30:00 AM





”Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya di antaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir.” (QS Ar Rum : 21)


Sahabat Hikmah...
Dalam memilih pasangan dan berkeluarga
Tentu kita ingin mendapatkan yang terbaik.
Tetapi kadang kita hanya ingin mempunyai pasangan yang terbaik.
Tetapi diri kita belum baik...
Apakah kita akan mendapatkannya ?
Padahal yang namanya PASANGAN harus SESUAI satu dengan lainnya.


”Dan segala sesuatu Kami ciptakan berpasang-pasangan supaya kamu mengingat kebesaran Allah.” ( QS Adz Dzariyaat : 49)

Masalah jodoh sudah ditentukan oleh Allah.
Bila kita baik, maka pasangan kita pun akan baik.
Bila kita tidak baik, maka pasangan kita pun akan tidak baik pula.
Laki-laki yang soleh menjadi pasangan wanita yang solehah.
Wanita yang solehah menjadi pasangan laki-laki yang soleh.
Tidak mungkin laki-laki soleh memilih isteri yang masih membuka aurat.
Dan tidak mungkin wanita solehah akan memilih suami yang tidak solat.


LEBAH yang baik akan mendatangi BUNGA yang banyak madunya.
LALAT yang paling menjijikkan akan mendatangi BANGKAI yang sudah busuk baunya.


Jadi marilah perBAIKi diri, nescaya pasangan kita pun akan BAIK.
Jadilah wanita solehah dan laki-laki soleh,
nescaya pasangan kita pun akan sama.


”Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula).” (QS An Nur:26)


Wallahu a'lam bi showab


Semoga ia menjadi HIKMAH



You May Also Like

26 insan comel komen

  1. Ayat-ayat tuu...
    sering tertera di kad kahwin....

    ReplyDelete
  2. insyaallah suamiku adalah suami dunia akhirat ku dan aku ketua bidadari die di syurga nanti

    ReplyDelete
  3. jom kak, sama2 kita sentiasa memperbaiki diri.. =)

    ReplyDelete
  4. semoga dapat menjalani kehidupan suami isteri yg sempurna ;)

    ReplyDelete
  5. semoga linda dpt menjadi lebih baik untuk pasangan. Muhasabah diri utk perbaiki diri

    ReplyDelete
  6. wanita yang baik utk elki yg baikkk .. suka ayat yg lebah, madu , lalat jijik tuu .. :)

    ReplyDelete
  7. baik!nak baik-baik semua yer..makna ye kena jd baik jgk smua ye lpas ni.mudah-mudahan...amin.nak ckp kat en b la gini nak jd baik..nnt mesti en b pon jd baik..hihihi.blh plak gitu.. :D

    ReplyDelete
  8. Salam sis,

    setuju. Allah da ciptakan kita berpasang-pasangan. muhasabah diri :)

    ReplyDelete
  9. Shu salah sorang pemenang Awesome Giveaway Dunia Sebenar Shida..

    Alamat : No.146, Parit Gabis Bawah, 34300 Bagan Serai, Perak.

    No. Tel : 0174533980

    No.Peserta : 139 ( Shuhada Othman )

    Link entri : http://mung2.blogspot.com/2012/07/awesome-give-away-dunia-sebenar-shida.html

    Thanks sis :)

    ReplyDelete
  10. tgk gmbr2 jijah tuh. Terimbas plak kenangan masa nikah thn lepas :)

    ReplyDelete
  11. kita kena saling melengkapi.. takleh harapkan pasangan je berlaku baik pada kita.. kita pun kena baik pada dia.. InsyaAllah dengan toleransi dan rasa tanggungjawab, kita akan jadi pasangan yang baik.. saling mendoakan pasangan ;)

    ReplyDelete
  12. yg penting kita terima kelebihan & kekurangan masing2 kan..

    ReplyDelete
  13. bersama-samalah kita berusaha utk menjadi yg terbaik..insyaAllah

    ReplyDelete
  14. Betul tu jijah.. trimas sebab mengingatkan aida juga.. Moga kita dapat perbaiki diri kita. amin..

    ReplyDelete
  15. insyaallah jumpa la eca psgn sesuai.

    ReplyDelete
  16. yela kena cermin diri sendiri dulu kalau nk psgn yg baik...kdg2 ada yg bleh couple dgn sape2 jek xkira baik or jahat..tp bila nak kahwin nk cr yg baik2 pulak

    ReplyDelete
  17. insyaallah..jodoh ditentukan Allah mesti ada sebabnya kan?

    ReplyDelete
  18. bila la...sya nk bpsgan nih ^_^

    ReplyDelete
  19. @amranaiman Amin dengan izin Allah cepatlah pregnant :) tq yunk!

    ReplyDelete
  20. @shida'R eh shida.. bukan dah berpasangan ka..haha

    ReplyDelete
  21. setiap jodoh kita adalah yang terbaik utk kita :-)

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!