Pasangan..

8:30:00 AM 26 Comments A+ a-





”Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya di antaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir.” (QS Ar Rum : 21)


Sahabat Hikmah...
Dalam memilih pasangan dan berkeluarga
Tentu kita ingin mendapatkan yang terbaik.
Tetapi kadang kita hanya ingin mempunyai pasangan yang terbaik.
Tetapi diri kita belum baik...
Apakah kita akan mendapatkannya ?
Padahal yang namanya PASANGAN harus SESUAI satu dengan lainnya.


”Dan segala sesuatu Kami ciptakan berpasang-pasangan supaya kamu mengingat kebesaran Allah.” ( QS Adz Dzariyaat : 49)

Masalah jodoh sudah ditentukan oleh Allah.
Bila kita baik, maka pasangan kita pun akan baik.
Bila kita tidak baik, maka pasangan kita pun akan tidak baik pula.
Laki-laki yang soleh menjadi pasangan wanita yang solehah.
Wanita yang solehah menjadi pasangan laki-laki yang soleh.
Tidak mungkin laki-laki soleh memilih isteri yang masih membuka aurat.
Dan tidak mungkin wanita solehah akan memilih suami yang tidak solat.


LEBAH yang baik akan mendatangi BUNGA yang banyak madunya.
LALAT yang paling menjijikkan akan mendatangi BANGKAI yang sudah busuk baunya.


Jadi marilah perBAIKi diri, nescaya pasangan kita pun akan BAIK.
Jadilah wanita solehah dan laki-laki soleh,
nescaya pasangan kita pun akan sama.


”Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula).” (QS An Nur:26)


Wallahu a'lam bi showab


Semoga ia menjadi HIKMAH



All about Personal, Lifestyle, Beauty, Health and Parenting Blogger.
Product review, advertorial, 

contact:
Email: cikazizahmisi88@gmail.com

26 insan comel komen

Write insan comel komen
7/19/2012 8:41 AM delete

insyaALLAH..thnx dear..

Reply
avatar
TiranaAduka
AUTHOR
7/19/2012 9:29 AM delete

Ayat-ayat tuu...
sering tertera di kad kahwin....

Reply
avatar
eima
AUTHOR
7/19/2012 9:29 AM delete

insyaallah suamiku adalah suami dunia akhirat ku dan aku ketua bidadari die di syurga nanti

Reply
avatar
aisya
AUTHOR
7/19/2012 10:14 AM delete

jom kak, sama2 kita sentiasa memperbaiki diri.. =)

Reply
avatar
CikPuan Ira
AUTHOR
7/19/2012 10:58 AM delete

semoga dapat menjalani kehidupan suami isteri yg sempurna ;)

Reply
avatar
LiNda
AUTHOR
7/19/2012 10:59 AM delete

semoga linda dpt menjadi lebih baik untuk pasangan. Muhasabah diri utk perbaiki diri

Reply
avatar
-SUPERGIRL-
AUTHOR
7/19/2012 11:28 AM delete

wanita yang baik utk elki yg baikkk .. suka ayat yg lebah, madu , lalat jijik tuu .. :)

Reply
avatar
ayut
AUTHOR
7/19/2012 12:52 PM delete

baik!nak baik-baik semua yer..makna ye kena jd baik jgk smua ye lpas ni.mudah-mudahan...amin.nak ckp kat en b la gini nak jd baik..nnt mesti en b pon jd baik..hihihi.blh plak gitu.. :D

Reply
avatar
7/19/2012 1:02 PM delete

Salam sis,

setuju. Allah da ciptakan kita berpasang-pasangan. muhasabah diri :)

Reply
avatar
7/19/2012 1:03 PM delete

Shu salah sorang pemenang Awesome Giveaway Dunia Sebenar Shida..

Alamat : No.146, Parit Gabis Bawah, 34300 Bagan Serai, Perak.

No. Tel : 0174533980

No.Peserta : 139 ( Shuhada Othman )

Link entri : http://mung2.blogspot.com/2012/07/awesome-give-away-dunia-sebenar-shida.html

Thanks sis :)

Reply
avatar
Bazilah (^0^)
AUTHOR
7/19/2012 2:36 PM delete

tgk gmbr2 jijah tuh. Terimbas plak kenangan masa nikah thn lepas :)

Reply
avatar
7/19/2012 2:44 PM delete

kita kena saling melengkapi.. takleh harapkan pasangan je berlaku baik pada kita.. kita pun kena baik pada dia.. InsyaAllah dengan toleransi dan rasa tanggungjawab, kita akan jadi pasangan yang baik.. saling mendoakan pasangan ;)

Reply
avatar
Cik Rongoks
AUTHOR
7/19/2012 2:47 PM delete

suka baca entry nie ^^

Reply
avatar
7/19/2012 2:56 PM delete

yg penting kita terima kelebihan & kekurangan masing2 kan..

Reply
avatar
mama aryan
AUTHOR
7/19/2012 3:28 PM delete

bersama-samalah kita berusaha utk menjadi yg terbaik..insyaAllah

Reply
avatar
Aida Omar
AUTHOR
7/19/2012 3:42 PM delete

Betul tu jijah.. trimas sebab mengingatkan aida juga.. Moga kita dapat perbaiki diri kita. amin..

Reply
avatar
7/19/2012 3:42 PM delete

insyaallah jumpa la eca psgn sesuai.

Reply
avatar
amranaiman
AUTHOR
7/19/2012 4:24 PM delete

moga cepat2 pregnant :)

Reply
avatar
7/19/2012 4:45 PM delete

yela kena cermin diri sendiri dulu kalau nk psgn yg baik...kdg2 ada yg bleh couple dgn sape2 jek xkira baik or jahat..tp bila nak kahwin nk cr yg baik2 pulak

Reply
avatar
Azzah
AUTHOR
7/20/2012 9:39 AM delete

insyaallah..jodoh ditentukan Allah mesti ada sebabnya kan?

Reply
avatar
shida'R
AUTHOR
7/20/2012 1:10 PM delete

bila la...sya nk bpsgan nih ^_^

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
7/21/2012 4:48 AM delete

@amranaiman Amin dengan izin Allah cepatlah pregnant :) tq yunk!

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
7/21/2012 4:48 AM delete

@shida'R eh shida.. bukan dah berpasangan ka..haha

Reply
avatar
IntaNBerliaN
AUTHOR
7/24/2012 9:54 PM delete

setiap jodoh kita adalah yang terbaik utk kita :-)

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
7/25/2012 5:17 AM delete

@IntaNBerliaN betul..itu yg sebaik2nya..

Reply
avatar


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!