Saturday, October 11, 2014

Intipati Bajet 2015


“BAJET 2015 : EKONOMI KEPERLUAN RAKYAT”




Antara Intipati yang dapat dalam Bajet 2015:


*Petrol, Diesel & LPG tidak dikenakan GST

* Golongan berkeluarga berpendapatan RM4,000 dan ke bawah sebulan tidak dikenakan cukai pendapatan

* Rebat bayaran balik PTPTN sebanyak 10% diteruskan. Bayaran penuh rebat 20%

* Program Bantuan Persekolahan sebanyak RM100 setiap pelajar sekolah rendah dan menengah mulai Januari 2015

* Program Baucar Buku 1Malaysia sebanyak RM250 bagi tujuan pembelian buku-buku rujukan dan peralatan pengajian

* BR1M akan dinaikkan daripada RM650 kepada RM950 dibayar 3 kali pada Januari (RM300) & Mei (RM300) & September (RM350) 2015

* BR1M isi rumah berpendapatan bulanan RM3,000-RM4,000 dinaikkan daripada RM450 kepada RM750 dibayar Januari, Mei & September 2015

* BR1M golongan bujang berusia atas 21 tahun berpendapatan tidak lebih RM2,000 dinaikkan RM50 kepada RM350 dibayar awal tahun depan

* Kakitangan awam akan mendapat bonus setengah bulan atau minimum RM500 manakala pesara kerajaan RM250 akan dibayar pada Januari 2015

* Skim Perumahan Belia 20,000 unit rumah (RM500,000 maksimum). Belia berkahwin 25-40 tahun dengan RM10,000 maksimum pendapatan isi rumah serta maksimum pembiayaan 35 tahun diberikan 10% jaminan pinjamam oleh kerajaan. kerajaan akan sediakan bantuan RM200 sebulan kepada peminjam untuk dua tahun pertama untuk mengurangkan beban bayaran ansuran.


*nota kaki: bersyukur la dengan apa yang ada walaupun ramai rakyat tak berpuas hati.. emm*




10 comments:

  1. Salam perkenalan sis azizah :) saya tak hepi pun dengan budget 2015.. huhu.. sebab sy pkeja swasta gji ciput haha.. Alhamdulillah masih aman...

    ReplyDelete
  2. Petrol, diesel xkena gst tu baguslah.. Lega dengar.. Terima kasih Ya Allah. Allah yg gerakkan hati pm utk buat begini. Alhamdulillah..

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah. Atas apa yang diberi

    ReplyDelete
  4. Semoga segalanya memberi manfaat kepada rakyat

    ReplyDelete
  5. yang brim tu sedih pulak huhu..

    ReplyDelete
  6. Jijah, Ros tak faham pasal perumahan tu. yang 200 tu, maksudnya macam mana tu.. nak kena cari info lagi ni

    ReplyDelete
  7. betul tu.xlist ada juga kan.
    ciksu tumpang senyum je la..

    ReplyDelete
  8. Betul tuh...bersyukur jugak tp brim tuh patuy dihapuskan

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!