Replika Monument di Taman Tamadun Islam

2:00:00 PM 34 Comments A+ a-


weekand lalu daku dan family ke Taman Tamdun Islam yang terletak di Pulau Wan Man Terengganu.
Taman monument TTI ni menawarkan kepada pelawatnya dengan pengalaman yang unik dengan mengimbas kembali zaman kebangkitan Islam sebagai sebuah agama yang global.

Tiket dengan harga RM15 seorang. Setiap orang akan di berikan pasport masuk.

Di mulakan dengan Masjid Negara di Malaysia.

Masjid Negara ini di bina sebagai tanda penghormatan terhadap PM Malaysia Pertama.

Masjid Sultan Omar Ali Saifuddin, Brunei Darussalam


Masjid ini di namakan bersempena nama Sultan Brunei yang ke 28. 
Struktur kubah emas masjid ni merupakan binaan tertinggi di Brunei.

yang ni mesti korang kenal. Taj Mahal Agra India


Maharaja Mughal kelima Shah Jahan telah membina Istana Taj Mahal bagi mengenang kisah cinta abadinya. 
Ia juga sebagai simbol kasih sayang terhadap isterinya Mumtaz Mahal.


Kubbah As Sakhrah, Baitul Muqqaddis, Palestin


Ia menyemadikan batu suci di atas Gunung Moriah dan untuk memperingati perjalanan Nabi Muhammad SAW untuk bertemu Allah.

Masjidil Haram Mekah Saudi Arabia

Masjid ni menempatkan tempat paling suci bagi semua umat Islam iaitu Kaabah bermaksud 
"tempat tertinggi yang terhormat dan berprestij".







bila tengok Masjidil Haram ni teringin sangat nak pergi. moga berpeluang pergi satu hari nanti. InsyaAllah

Masjid Nabawi Madinah, Saudi Arabia

Bandar Rasul Allah ni merupakan kawasan kedua paling suci bagi umat Islam. Masjid ini di bina di atas kawasan rumah Nabi Muhammad SAW dan tempat baginda di semadikan.

Ada 23 buah monument Islam di Taman Tamadun Islam ni tapi tak semua jijah ambil gambar yer. huhuhu tapi cukup lah jijah sebagai jejak rasul buat korang. muahaha :)

akhir sekali tak sah kalau tak singgah Masjid Kristal!

Masjid Kristal mercu terunggul di Kuala Terengganu. 



Masjid Kristal di perbuat dari kristal,kaca dan besi memang betul betul memukau pandangan mata yang memandang! 


habis dah jalan jalan Ganu kita.. 
sangat menarik dan pengalaman yang luar biasa bila pergi sini. korang rasai lah sendiri. 

eh.. korang dah pergi ke Taman Tamadun Islam ni? cer citer sikit. muahaha :p


All about Personal, Lifestyle, Beauty, Health and Parenting Blogger.
Product review, advertorial, 

contact:
Email: cikazizahmisi88@gmail.com

34 insan comel komen

Write insan comel komen
ayut
AUTHOR
6/04/2012 8:56 AM delete

Ala...lom pegi lg la:( Ada rezeki nnt smpi :) Banyak bnor tmpt yer..leh pth kaki nk bjln ni..best2!Dah ada overview nnt sng nk g bg org yg xpernah pegi lg ni ^_^

Reply
avatar
Miss Anisah
AUTHOR
6/04/2012 9:06 AM delete

Masa sy pergi dlu, masjidilharam belum siap... Huhuhu

Reply
avatar
6/04/2012 9:44 AM delete

nanti nak pi sana lah....last pi pun waktu f.2 dulu...masa 2006...waktu tu masjid tu baru nak dibina...huhuhuhu

Reply
avatar
6/04/2012 9:45 AM delete

KALO G SINI KENE SINGGAH SATU2 BARU SYOK..KALO NAIK KETAPI TGK DR JAUH JELA..
TP KALO BAWAK MAK N AYH MCM PENAT NK JALAN SUME KAN..BETTER NAIK KETAPI..

SONOK KAN..SAYU JE BILA TGK MASJID2 YG JD SEJARAH KISAH NABI..BERAZAM BILA LA NK TGK YG REAL PUNYER..;)

Reply
avatar
LiNda
AUTHOR
6/04/2012 9:57 AM delete

amboi...berjalan sakan ye jijah. Bestnye. Linda penah gi kuala terengganu tpi x pernah smpai ke taman tamadun islam ni. Cantik ye tmpat dia. :)

Reply
avatar
ejulz
AUTHOR
6/04/2012 10:25 AM delete

waaaaa.. menarik gak tmpat ni.. :)

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
6/04/2012 11:01 AM delete

@ayutmemang penat berjalan ayut.. tapi sebab suka punya pasal..penat tu hilang..hehe

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
6/04/2012 11:02 AM delete

@Miss Anisah ni dah lawa dah.. nampak kaabah tu..

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
6/04/2012 11:02 AM delete

@imantizz_truper lama dah tu.. pergi la lagi... banyak tempat best2.

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
6/04/2012 11:03 AM delete

@Nens Collection jijah jalan kaki.. tu pasal dapat amik gambar semua ni..hehe InsyaAllah suatu hari nanti,,

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
6/04/2012 11:04 AM delete

@LiNdacantik linda tempat ni... memang strategik dengan masjid kristal nya..

Reply
avatar
Phat
AUTHOR
6/04/2012 11:04 AM delete

tak pernah pegi lagi ke sana

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
6/04/2012 11:05 AM delete

@ejulz menarik sgt! pergi la..

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
6/04/2012 12:17 PM delete

@Phatnanti phat bwk bini n anak p sana yer..

Reply
avatar
hudahassan ^^
AUTHOR
6/04/2012 12:17 PM delete

Huda pergi tahun 2010 . ikot rombongan cik kiah . huhu . ngan kwn2 juga . panas kan ? kitorang naek basikal :)

hehe . sambut skali my 19th bfday kat ganu :D . hohoho

Reply
avatar
shida'R
AUTHOR
6/04/2012 12:20 PM delete

wahhh terkejut daku jiejah duduk bawah masjid tuh..ingtkan gimik jerh..real pnyaa..nk pegii...laaa...

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
6/04/2012 12:41 PM delete

@hudahassan ^^ huhu panas sebab bukan ada pokok2 pong.. hehe

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
6/04/2012 12:42 PM delete

@shida'R hahaha nampak kemetot di situ..pheww~~ jom pegi shida...ngehngehngeh

Reply
avatar
6/04/2012 1:59 PM delete

lama da tak g ganu... last dulu tmn tamadun islam ni dlm pembinaan g....

Reply
avatar
6/04/2012 2:14 PM delete

best giler..byk masjidnya=)

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
6/04/2012 2:36 PM delete

@msredcheesecake sekarang dah cantik dah sis.. hee

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
6/04/2012 2:37 PM delete

@::Misz sunsWeetz:: banyak sgt.. ada 23 buah masjid kecik2..

Reply
avatar
rulze
AUTHOR
6/04/2012 8:26 PM delete

bestnya jalan jalan..

:)

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
6/04/2012 10:20 PM delete

@rulze best sgt.. pengalaman yg menarik!

Reply
avatar
Azzah
AUTHOR
6/04/2012 11:50 PM delete

rasa mcm jiejah pi luar negara pulak..

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
6/04/2012 11:56 PM delete

@Azzah hehe kan.. sebab tempat2 dia yg unik.. hehee

Reply
avatar
ecadwinkyasha
AUTHOR
6/05/2012 2:23 AM delete

teruja tgk gmbr...insyaallah,nak jejak kaki gk kesana :)

Reply
avatar
6/05/2012 10:03 AM delete

beshnya.. yui tak pernh p tmpt ni..

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
6/05/2012 11:19 AM delete

@ecadwinkyasha InsyaAllah eca dapat gak pegi satu hari nanti..

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
6/05/2012 11:19 AM delete

@nuyui a.k.a miss YUI t yui pegi pulak yer kalau jalan2 ganu tu..hee

Reply
avatar
6/05/2012 2:48 PM delete

huhu semua gmbr akak bolot eh..hehe

Reply
avatar
6/07/2012 9:49 PM delete

bestnya dapat jalan jalan ganu..cantik seni ukiran masjid masjid tu.

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
6/07/2012 10:00 PM delete

@CINTA UNTUK KITA haha nak amik gambar punya pasal :p

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
6/07/2012 10:01 PM delete

@Azhafizah[フィザ] memang cantik pon fiza.. seronok pegi macam kat luar negara pulak..hee

Reply
avatar


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!