Khasiat Dan Kebaikan Buah Delima

by - 9:00:00 AM




“Dan Dialah yang menurunkan hujan..Kami keluarkan daripadanya tanaman yang menghijau, Kami keluarkan pula dari tanaman itu butir-butir (buah) yang bergugus-gugus dan dari pohon-pohon tamar (kurma) dari mayang-mayangnya (Kami keluarkan) tandan-tandan buah yang mudah dicapai dan dipetik dan (Kami jadikan) kebun-kebun dari anggur dan zaitun serta buah delima, yang bersamaan (bentuk, rupa dan rasanya) dan yang tidak bersamaan. Perhatikanlah kamu kepada buahnya apabila ia berbuah dan ketika masaknya. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi tanda-tanda (yang menunjukkan kekuasaan Kami) bagi orang-orang yang beriman.” – Al-An’am:99

KEBAIKAN DAN KHASIAT BUAH DELIMA

  • Mengekalkan keadaan jantung dan hati yang sihat
  • Membersihkan hati dan saluran perkumuhan
  • Menyingkirkan lemak berlebihan
  • Meningkatkan tenaga seksual suami/isteri
  • Mencegah rasa mual
  • Menstabilkan hormon semasa haid dan melancarkan kitaran haid
  • Mencantikkan kulit muka
  • Membantu memulihkan pesakit kencing manis
  • Berupaya menghapuskan kahak
  • Memberi tenaga dan mencegah keletihan
  • Mencegah angin ahmar bagi warga emas
  • Meningkatkan peredaran darah
  • Mencegah dan merawat kanser
  • Membantu menstabilkan tahap kolestrol dalam darah
  • Membakar lemak dan mengurangkan berat badan
  • Membantu menguatkan sistem percernaan dan usus
  • Membantu mengurangkan alahan ibu mengandung
  • Membantu memberi tenaga untuk ibu mengandung dan menyusu
  • Membantu perkembangan otak bayi dalam kandungan
  • Membantu mendapat bayi yang sihat dan kulit yang cantik
  • Membantu mengurangkan batuk dan lelah
  • Membantu merendahkan dan menstabilkan tekanan darah
  • Membantu mencerdaskan minda dan daya ingatan kanak-kanak dan pelajar
  • Membantu membaik pulih sistem hati dan limpa
  • Membantu mencuci buah pinggang dan saluran kencing
  • Membantu menstabilkan hormon wanita yang menopous


Jom amalkan makan buah delima... :)
jus buah delima pon dah ada di pasaran...




You May Also Like

17 insan comel komen

  1. minum jus delima pon leh dapat kasiat2 mcm nie kan..hehe

    ReplyDelete
  2. susah nak jumpa buah ni. wuhuu. tp, eza penah makan.. :)

    ReplyDelete
  3. Tak penah g makan buah delima

    ReplyDelete
  4. sedap nye buah delima tuh !! dh lama sgt tk mkn...

    ReplyDelete
  5. @nuyui a.k.a miss YUI hehe sebab nak anak cantik punya pasal la ni yui..kena makan..lagipon sedapp!

    ReplyDelete
  6. favourite ni! hehe.. lg satu buah nona... sedapnyeee..

    ReplyDelete
  7. buah delima ni mmg tak pernah rasa lg....tak tahu nk mkn cane kot...hihihi

    ReplyDelete
  8. wajib mkn time ngndung eh..shida xtau rsa cmne xpenah mkn lg hehee :P

    ReplyDelete
  9. @aisya buah nona xpernah tgk pulak..hee

    ReplyDelete
  10. @ayuthehee nnt sampai masa mesti tahu nak makan camner..ngee

    ReplyDelete
  11. @Shida Radzuan xla wajib shida..cuma nak anak cantik nak la makan.hee

    ReplyDelete
  12. suka sangat buah delima ni..manis.tapi cam xpuas makan je kan..lebih biji dari isi..hehe

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!