Perkembangan Bayi Minggu ke-20

8:00:00 PM 12 Comments A+ a-




20weeks=15/4/2013


Tahniah! Anda telah memasuki separuh masa kehamilan! Keseluruhan kehamilan adalah 40 minggu. Kehamilan anda kini tidak boleh disorok lagi. Malah anda mungkin mendapat perhatian daripada orang awam jika anda ke bank, naik LRT atau sebagainya kerana mereka akan memberi laluan kepada wanita mengandung. Itupun jika mereka mempunyai perasaan sedemikian.

Apa yang berlaku pada bayi anda?

Bayi anda kini mempunyai panjang hampir 16cm dan beratnya pula dalam 260gram. Kulit pada badan bayi mulai tumbuh kepada dua lapisan epidermis dan dermis. Epidermis adalah lapisan kulit luar manakala dermis adalah lapisan kulit yang lebih dalam. Verniks pula memberi perlindungan pada bayi daripada cecair amnion dimana bayi anda akan berada disitu untuk beberapa bulan lagi. Rerambut pula akan mula tumbuh sekitar minggu 12-14 dan ianya tumbuh daripada epidermis. Rambut yang mula tumbuh adalah sekitar atas bibir dan kening bayi. Rerambut ini ada digantikan dengan rambut yang lebih tebal iaitu follicles yang baru. Bayi anda kini mampu membuat beberapa pergerakan dan mula menggengam tangannya, membuat geselan dan pelbagai pergerakan yang masih belum dapat dikawal oleh otaknya.

Apa yang berlaku pada anda?

Dibahagian abdomen anda mungkin terdapat garis gelap ‘linea nigra’ diantara pusat ke bahagian pubis anda. Ia biasanya memanjang keatas ekoran daripada pembesaran uterus anda. Garisan ini adalah disebabkan oleh perubahan hormone dan akan hilang selepas bersalin nanti. Perkembangan uterus anda menjadi tidak sekata pada waktu ini dan biasanya akan lebih nalar selepas minggu ke-20.

Pengambilan nutrisi anda 

Berhati-hatilah dalam memastikan anda mendapat zat besi yang mencukupi. Bayi anda memerlukannya bagi pembuatan sel-sel darah merah. Sebenarnya, adalah sukar untuk anda mendapatkan jumlah yang terlalu banyak dari makanan semata-mata, kecuali dengan memakan secara berlebihan. Makanan yang kaya dengan zat besi adalah antara lain, daging merah tanpa lemak, ikan, kekacang lentil, bayam dan bijirin yang diperkuatkan dengan zat besi.


Doa Ibu Mengandung
Ya Allah, peliharalah anakku ini selama ia berada di dalam perutku, dan sihatkanlah dia, Engkau yang menyembuhkan, tidak ada penyembuhan selain penyembuhanMu, Penyembuhan yang tidak meninggalkan penyakit. Ya Allah, rupakanlah atau bentukkanlah dia yang ada diperutku dengan rupa yang baik dan tetapkanlah di dalam hatinya iman kepada Engkau dan kepada RasulMu. Ya Allah, keluarkanlah dia dari perutku dengan mudah dan selamat. Ya Allah jadikanlah dia sihat yang sempurna berakal dan pandai, alim dan beramal. Ya Allah, panjangkanlah umurnya, sihatkanlah badannya, baikkanlah akhlaknya, fasihkanlah lisannya, baguskanlah suaranya untuk membaca Al-Quran dan hadis dengan berkat Nabi Muhammad S.A.W, dan segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam.
Aminn..



All about Personal, Lifestyle, Beauty, Health and Parenting Blogger.
Product review, advertorial, 

contact:
Email: cikazizahmisi88@gmail.com

12 insan comel komen

Write insan comel komen
4/14/2013 11:07 PM delete

Sekejap je dah 20 minggu kan...Jaga diri tau. Perut dah nampak belum?

Reply
avatar
Isabel Diaz
AUTHOR
4/14/2013 11:43 PM delete

Semoga baby Kak Jijah sihat selalu

Reply
avatar
aisya
AUTHOR
4/15/2013 11:50 AM delete

perut kak jijah mesti dah nampak kan.. hehe

*mesti comel je.. hehe*

Reply
avatar
Mrs Velentine
AUTHOR
4/15/2013 2:36 PM delete

jijah skg masih kurang hb ker?

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
4/15/2013 7:50 PM delete

@Nurulhuda Abdul Latip dah nmpk membuyut ke depan kak.. hehe

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
4/15/2013 7:51 PM delete

@Isabel Diaz mudah2an dik.. insyaallah..

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
4/15/2013 7:53 PM delete

@aisya xde sape nk amikkan gambar.. tu yg xbergambar jer..hehe

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
4/15/2013 7:54 PM delete

@Mrs Velentine masih takat 10 lagi kak..huhuhu

Reply
avatar
IntaNBerliaN
AUTHOR
4/16/2013 10:07 AM delete

seronokkan.. mesti xsabar nak tunggu baby kuar :-)

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
4/16/2013 5:53 PM delete

@IntaNBerliaN hehe lagi 4bulan kak.. debar pulak rasa :)

Reply
avatar


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!