Monday, April 29, 2013

Perkembangan Bayi Minggu Ke 22


Minggu ke-22



22weeks= 28/4/13


Sebagaimana perut anda mengembang, fikiran anda juga tidak lari daripada memikirkan insiden-insiden seperti terjatuh dan sebagainya. Berhati-hatilah dalam setiap pergerakan anda sebelum sesuatu insiden buruk berlaku.

Apa yang berlaku pada bayi anda?

Bayi anda kini mempunyai berat kira-kira 350 gram dan panjangnya pula lebih kurang 7 inci panjang iaitu 19cm. Bayi terus berkembang. Kelopak mata dan keningnya membentuk dan kukunya juga dapat dilihat. Cecair amnion bertukar setiap hari di dalam badan atau sebenarnya tiga kali cecair tersebut ditukar setiap jam. Bayi anda akan menelan cecair amnion dan menyerap masuk ke dalam badan dan diserap keluar melalui tali pusat dan dan plasenta. Selebihnya bayi membuang air kecil ke dalam cecair amnion tersebut. Bayi menggunakan cecair amnion tersebut sebagai ‘air mandiannya’ dan sebagai minumannya. Sementara nutrisi diperolehi daripada cecair amnion tersebut, sebahagian besar nutrisi datang daripada plesenta.

Apa yang berlaku pada anda?

Proses pembesaran perut anda tidak menyukarkan anda ketika ini. Anda dapat duduk, berjalan dan membongkok tanpa rasa janggal. Minumlah lebih banyak air sepanjang kehamilan ini kerana ia dapat membantu badan anda yang memerlukan lebih cecair bagi membantu pengedaran darah. Jika anda melihat air kencing anda jernih, bermakna anda cukup minum air dan jika sebaliknya, minumlah air dengan lebih banyak lagi. Jika anda hendak tidur, berbaring secara latar akan membuatkan anda rasa pening disebabkan oleh berat uterus kepada arteri anda dan ia boleh menyebakan BP anda menurun. Bagi mengelakkannya, berbaringlah dengan cara mengiring ke kiri atau kanan dan gunakan kaedah mengiring ini ketika melakukan senaman di atas lantai. Elakkan berbaring secara mendatar atau meniarap semasa hamil.

Pengambilan nutrisi anda – Minum Air

Air sangat penting semasa hamil. Jangan mengabaikan kerana hakikatnya air membantu badan anda memproses nutrisi, membina sel-sel baru, menaikkan isipadu darah dan mengawal suhu badan. Kajian menunjukkan bahawa setiap 15 kalori dalam badan kita terbakar, badan memerlukan 1 sudu tambahan air. Untuk 2000 kalori yang terbakar, tubuh memerlukan lebih kurang 2 liter air. Peningkatan keperluan anda pada masa ini menjadikan anda memerlukan lebih banyak air.Enam atau lapan gelas cawan sehari adalah baik untuk tubuh ketika ini tetapi ia tidak termasuk minuman ringan. Susu, jus sayuran serta buah-buahan dan juga teh herba adalah pilihan lain selain air kosong. Teh, kopi dan minuman bergas tidak dikira dan seharusnya anda perlu elak daripada minum minuman seperti itu. Natrium dan kafein di dalam kandungan minuman tersebut bersifat diuratik.Air kencing anda adalah satu barometer yang bagus untuk memeriksa pengambilan air anda. Jika ia bewarna kuning yang lembut ke jernih, ia menunjukkan anda mengambil air yang mencukupi. Jika ia bewarna kuning tua, anda perlu menambahkan pengambilan air. Usah tunggu anda dahaga baru minum kerana pada waktu itu anda telah pun kehilangan 1% cecair dalam badan. Sebaiknya anda sentiasa minum sepanjang hari.




16 comments:

  1. ibu mengandung kena jaga pemakanan dan pengambilan air secukupnya kan. :)

    ReplyDelete
  2. tak sangka dah minggu 22, jaga kesihatan kak & baby :)

    ReplyDelete
  3. good luck! good luck! baby sihat ok didalam mommy's tummy.

    ReplyDelete
  4. Kecut pulak perut saya baca..

    ReplyDelete
  5. @Azhafizah Md Nor haah tu paling penting untuk kesihatan anaknya...hee

    ReplyDelete
  6. @nuyui a.k.a miss YUI tak lama lagi yui.. takut pulak rasa..hee

    ReplyDelete
  7. @dhiera tq dhiera.. mudah2an dia sihat sempurna dalam perut mamanya..insyaAllah..

    ReplyDelete
  8. @Isabel Diaz tak payah takut..seronok rasa..hee

    ReplyDelete
  9. take care Dior...moga bersalin dgn selamat nnti

    ReplyDelete
  10. @Cinta Misteri tq kak :) moga selamat semuanya..

    ReplyDelete
  11. jaga diri dan baby elok2 ye kak jijah.. =)

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!