Tuesday, August 27, 2013

Akar Bunga Fatimah



Pernah tengok akar bunga fatimah ni?? Akar bunga fatimah ni ada juga orang panggil sanggul fatimah. tapi mana mana pun boleh. hanya terdapat di Mekah dan Madinah. bukan senang nak dapat. jadi kalau sesiapa nak pergi ke mekah tu minta la kirim. hehe daku minta bunga ni dari nenek di kampung.

memandangkan daku pun dah 39minggu.. jadi sangat lah sesuai rendam bunga ni. akar bunga fatimah ni rendam bila dah cukup bulan untuk mengetahui masa untuk bersalin samaada dah dekat atau belum. orang cakap dengan rendam bunga ni bila kembang semangkuk maknanya masa nak bersalin hampir tiba..



see... memang kembang sekembangnya wei.. adakah masanya hampir tiba?? 
insyaAllah...doakan jijah yer..


dan lagi satu minum airnya untuk di jadikan air selusuh untuk memudahkan bersalin. tapi pastikan bila dah sakit nak bersalin dan ada bukaan baru minum..


Cara nak minum:
1) Rendam bunga ni bila dah cukup bulan (9 bulan) dengan air masak sebab nanti nak minum air ni.
2) Baca bismillah dan selawat 3x serta doa minta di mudahkan bersalin masa nak rendam bunga ni.
2) Ambil air rendaman tu masukkan dalam botol untuk korang senang nak bawa pergi hospital
3) Bila rasa sakit nak bersalin minum la air tu


Ini sebagai satu ikhtiar untuk memudahkan bersalin. Rasa sakit dan lama masa sakit nak bersalin tu semuanya Allah yang tentukan. setiap orang ada bahagian masing-masing kan..

Akar ni boleh digunakan balik untuk bersalin anak-anak yang seterusnya sebab no expiry date. Lepas dah guna, boleh jemur akar ni dan kering balik dan simpan dalam bekas yang kering dan bertutup. Tahan bertahun-tahun dan di gunakan turun temurun.

Sekarang air rendaman di atas tu daku buat mandian dan simpan sedikit buat minum masa nak bersalin nanti.. Insyallah..


ya Allah lagi seminggu je nak bersalin.. masih tiada tanda..bila la anakanda nak keluar ni..moga selamat lah hendaknya.. air zam-zam, air selusuh dan air akar fatimah ni dah siap prepare. banyaknya nak kena minum.. ^__^



Ya Allah izinkanlah dan permudahkanlah anak dalam kandungan ini lahir dengan mudah dan sempurna..
ampunkan lah segala dosa dan ringankan kesakitan ini.. Amin..




53 comments:

  1. Mudah-mudahan dipermudahkan para wanita bersalin apabila amalkan minum akar bunga Fatimah ni...hmmm. Selalu saya dengar kacip fatimah. :3

    ReplyDelete
  2. selamat menghitung hari jijah..
    semoga dipermudahkan segalanya.
    Tak lama lg da ye. Mesti tak sabar nk jmpa baby :)

    aah mamaaryan da bersalin, awal 12 hari.

    ReplyDelete
  3. moga semua dipermudahkan dear..

    yui doakan ..

    ReplyDelete
  4. jijah, semoga semuanya selamat ok..
    Dilla tunggu baby jijah ni :)

    ReplyDelete
  5. kat mana eh nak dapatkan akar ni? tau tak,, few times akak cek blog jijah... ingatkan jijah dah bersalin.. :)

    ReplyDelete
  6. semoga segalanya lancar jijah.haih~ akak lak yg excaited~

    ReplyDelete
  7. pernah tengok. Masa kecik2 dulu lah tapi. hehe. baby nak tunggu ayah kot kak jijah.. tu yg taknak keluar dulu tu.. huhu

    ReplyDelete
  8. good sharing kak ! first time ika tgk akar nie .

    ReplyDelete
  9. akak dulu pun rendam akar fatimah nih..cepat je kembang...mknenya nk dekat dh tuh jijah

    ReplyDelete
  10. tengok akar ni rasa nak tergelak.masa sy nak bersalin dulu, suami sy pergi rabus akar ni.bising mak mertua saya.haha.

    ReplyDelete
  11. @Ira jijah tak sabar nakk jumpa baby! moga di permudahkan..

    ReplyDelete
  12. @Nurul Nadila nantikan kemunculan anak ini yer..hee

    ReplyDelete
  13. @mOoN kalau jual on9 jijah xpasti la kak.. kena kirim kat org yg g mekah.. alaaa doakan la jijah cepat bersalin kak..huu

    ReplyDelete
  14. @aisya itulah pasal aisya.. nak gak tunggu papanya..hukhuk

    ReplyDelete
  15. @Noor Atikah Ramli hehe nanti cari yer.. dah ada senang..

    ReplyDelete
  16. @Mimi Azirah kalau nak dekat Alhamdulilah kak.. xsabar menanti ni..

    ReplyDelete
  17. @Salma Tayo haha mane leh rebus akar ni..hee

    ReplyDelete
  18. salam jijah...akk da bersalin khamis mggu lps..
    akk doakan urusan jijah dipermudahkn ye

    ReplyDelete
  19. salam jijah...akk da bersalin khamis mggu lps..
    akk doakan urusan jijah dipermudahkn ye

    ReplyDelete
  20. @mama aryan akak dah bersalin! jelesnyaa... tahniah kak! doakan jijah cepat bersalin pulak yer.. xsabar ni..

    ReplyDelete
  21. penantian 1 penyeksaan.hihihi..sabar ye jijah..insya Allah..tak lama tu.^^

    ReplyDelete
  22. @ayut memang penantian 1 penyeksaan ni ayut.. xsabar nak baby kuar haa..

    ReplyDelete
  23. Salam Jijah..
    Mokcik doakan, Semoga semuanya selamat. Amin

    ReplyDelete
  24. semoga dipermudahkan ...

    klu kami panggey ni bunga kembang fatimah ...aku start minum dr usia kandungan 7 bulan ...sambil minum tu niat sebagai mana kembangan nye bunga ni cam tu senang nye laluan aku terbuka utk melahirkan umat nabi Muhammad...dan selawat 3 kali ...


    klu org tak ngandung rendam pun jijah mmg kembang jugak bunga tu ... hehehe

    ReplyDelete
  25. @ann-zack smile Amin.. terima kasih doa akak.. :)

    jijah tak tahu link blog akak la..

    ReplyDelete
  26. @eima kak eima 7bulan pon dah leh minum ke?? patut tak jijah minum skrg?? huu haah kalau xpregnant pon jija rasa kembang gak tu.hee

    ReplyDelete
  27. ingat jijah dah bersalin.. hehehe sebab ada hari yg jijah tak update blog..

    ReplyDelete
  28. @Shizan Syafik baby xmo kuar lagi..huhuhu kalau weekand malas nak update blog..hee

    ReplyDelete
  29. ooo..itu rupa akar fatimah..hehehe

    ReplyDelete
  30. @Ayu Zan haa inilah dia akar bunga fatimah..hee

    ReplyDelete
  31. bagus bunga ni.. moga semuanya selamat...

    ReplyDelete
  32. akak mmg amalkan pun dr 7 bln...minum tu sambil niat dan selawat 3 kali...

    baca tips mudah bersalin kat blog akak...inshaa Allah mudah...tu semua yg akak amal..alhamdulillah

    ReplyDelete
  33. wahhh memang kembang betul tu.. jijah tak sabar ye.. hehe.. inshaAllah baby behave je time keluar nanti.. jgn risau ok.. ;)

    ReplyDelete
  34. bila tgk gmbr,baru perasan,....benda ne ada kat uma mama...ntah sapa bagi pun xingat.

    ReplyDelete
  35. @eima dah baca dah kak.. itulah rasa nak minum tapi bukaan xde lagi ni.. takpelah niat yg baik2 je ni..

    ReplyDelete
  36. @Chic Na hehe ok :) mmg xsabar nak tengok anak sendiri ni..

    ReplyDelete
  37. @Eca Dwinky Asha simpan tau eca.. nnt eca boleh gunakan..

    ReplyDelete
  38. first time dengar nama akar ni tau..

    ReplyDelete
  39. akar fatimah.. slalu dgr nama je.. 1st time tgk nih..huhu

    ReplyDelete
  40. @Deqla Manjew dah tahu ni lepas ni kalau jumpa akar ni simpan yer kak.hee

    ReplyDelete
  41. in shaa Allah dipermudahkan,dik...Amin..

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!