Perkembangan Bayi Minggu ke 38

by - 8:00:00 AM



38weeks=21/8/13


Pada peringkat ini anda mungkin merasakan bayi anda telah mula turun ke uterus iaitu kedudukan yang paling baik untuk melahirkan bayi. Sekarang, proses kelahiran sedang bermain-main difikiran anda.

Apa yang berlaku pada bayi anda?
Pada peringkat ini bayi telah mula mengambil tempatnya iaitu kepala ke bawah untuk memudahkan proses kelahiran. Posisi ini adalah posisi mejoriti bayi-bayi yang akan dilahirkan kelak. Bagaimanapun, jika bayi anda masih belum berada di dalam posisi yang sepatutnya, dia masih mempunyai dua minggu lagi untuk mendapatkan kedudukan yang tepat.

Satu petunjuk ialah saiz bayi anda lelaki selalunya lebih berat daripada perempuan. Bayi pada umur 39 minggu mempunyai berat badan sebanyak lebih kurang 6.8 hingga 7 paun / 3 hingga 3.2 kilogram. Sistem-sistem organ anak kecil anda sudah terbentuk dan bertempat sempurna, tetapi paru-paru adalah yang terakhir untuk mencapai kematangan. 



Doa Ibu Mengandung
Ya Allah, peliharalah anakku ini selama ia berada di dalam perutku, dan sihatkanlah dia, Engkau yang menyembuhkan, tidak ada penyembuhan selain penyembuhanMu, Penyembuhan yang tidak meninggalkan penyakit. Ya Allah, rupakanlah atau bentukkanlah dia yang ada diperutku dengan rupa yang baik dan tetapkanlah di dalam hatinya iman kepada Engkau dan kepada RasulMu. Ya Allah, keluarkanlah dia dari perutku dengan mudah dan selamat. Ya Allah jadikanlah dia sihat yang sempurna berakal dan pandai, alim dan beramal. Ya Allah, panjangkanlah umurnya, sihatkanlah badannya, baikkanlah akhlaknya, fasihkanlah lisannya, baguskanlah suaranya untuk membaca Al-Quran dan hadis dengan berkat Nabi Muhammad S.A.W, dan segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam.
Aminn..



You May Also Like

12 insan comel komen

  1. dah tak lama dah tu jijah...sy doakan anak & jijah insyaallah selamat & sihat...

    ReplyDelete
  2. Seronoknya Jijah nak dapat baby. Tiap2 hari update pasal tips dan pengalaman mengandung.

    ReplyDelete
  3. Seronoknya Jijah nak dapat baby. Tiap2 hari update pasal tips dan pengalaman mengandung.

    ReplyDelete
  4. x lama je lagi.. dup dap dup dap ye dear.. ;)

    ReplyDelete
  5. ooo..paru2 last matang. patutla baby kawan ayu lahir pramatang ada masalah dgn paru2 dia..

    ReplyDelete
  6. semoga kandungan kak zizah baik+ saja , amin .

    ReplyDelete
  7. Excited kan, nak tggu bby lahir. Hehe.

    ReplyDelete
  8. semoga dipermudahkan,dik...

    ReplyDelete
  9. moga di permudahkan.. Amin...

    ReplyDelete
  10. jijah baby dh trun ke blum ni?

    ReplyDelete
  11. @ayut baby mmg dah turun ayut..cuma perut je xturun2 lagi..hukhuk

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!