Kepercayaan Orang Melayu Mengenai Menanam Uri

10:10:00 PM 31 Comments A+ a-



Lebih afdal dilakukan oleh si bapa untuk mengazan atau mengiqamat anak yang baru lahir seperti yang dilakukan oleh Nabi Muhammad (SAW). Menurut orang dulu-dulu, uri dimasukkan dalam tempurung kelapa sebelum menanamnya. Ada sesetengah orang tanam bawah tangga. Selepas menanam uri, ada pula yang menyalakan pelita atau lilin kononnya untuk mengelak bayi mengalami kembung perut. Api itu dikatakan dapat ‘memanaskan’ bayi.


Antara upacara karut yang masih dilakukan sewaktu menanam uri ialah:
  1. Cuci uri itu dengan sempurna sehingga tiada bahagian yang tidak dicuci atau darah masih tertinggal.
  2. Kemudian rendamkan uri tersebut seketika di dalam air garam jantan (garam kasar).
  3. Bersihkan kembali uri tersebut dengan air biasa.
  4. Masukkan uri tersebut ke dalam tempurung kelapa yang hampir sempurna.
  5. Letakkan pen, buku atau apa-apa barang yang kita mahu anak kita dikaitkan apabila besar. Buku atau pen untuk mendapatkan anak yang pandai.
  6. Bungkus tempurung tadi dengan kain putih.
  7. Tanam sedalam sekurang-kurangnya 1 kaki di tempat-tempat yang jarang dipijak.
  8. Tanam berdekatan anjung rumah untuk bayi lelaki atau berdekatan dapur untuk bayi perempuan (kononnya nanti pandai memasak).
  9. Apabila tiba malam, nyalakan unggun api/pelita/lilin atau apa-apa yang seumpamanya di atas permukaan tanah tempat uri tadi ditanam untuk 2 minggu supaya bayi tidak kembung perut.

HUKUM MENANAM URI MENGIKUT ISLAM

  • Hukum menanam uri adalah HARUS.
  • Uri tersebut perlu dibasuh dan ditanam di dalam tanah supaya ia tidak dimakan oleh haiwan.
  • Uri orang-orang Islam adalah suci dan dengan itu tidak boleh di bakar atau dijual. Mana-mana orang Islam yang melahirkan anak di hospital dikehendaki membawa balik uri-uri itu untuk di tanam di tempat masing-masing
  • Amalan menanam uri bayi dengan lada hitam, paku dan sebagainya adalah amalan khurafat.



All about Personal, Lifestyle, Beauty, Health and Parenting Blogger.
Product review, advertorial, 

contact:
Email: cikazizahmisi88@gmail.com

31 insan comel komen

Write insan comel komen
ArulchelseA
AUTHOR
9/12/2011 10:11 AM delete

biasa la org melayu bnyk petua merepek2 ni.. yg nyalakn ungun api tu diaorg kata jgn anjing ke atau binatang lain gali blik..

Reply
avatar
9/12/2011 10:16 AM delete

kdg2 suka menambh cerita aje..tu yg harus jd wajib lak..

yg wajib jd sunat =)

Reply
avatar
9/12/2011 10:47 AM delete

ha.. betul2 .. akak pernah basuh uri adik ipar .. sebab emergency akak yg kena basuh ... akak basuh bersih n suami adik ipar tanam .. tak de paku2 segala .. buat apa nak buh benda2 tu .. sekali MIL akak sampai dia tanya2 buh garam ke buh lada ke buh paku ka .. kami terus pakat2 tipu kata letak .. kekekeke....padahal .. tak percaya la benda2 tu ...

Reply
avatar
Nonie
AUTHOR
9/12/2011 12:05 PM delete

ade org ckp uri kena tanam kt tempt tertentu kn..sebb nti baby membesar ikut persekitaran kt situ..betul ke?

Reply
avatar
cunndaa
AUTHOR
9/12/2011 1:55 PM delete

smg kita semua dijauhkan daripada melakukan amalan-amalan khurafat.

orang2 zaman dulu kepercayaan mereka terhadap amalan khurafat ni kuat.. tapi skrg ni dh kurang rasanya kerana kita dah banyak pendedahan dan boleh pikir logik akal dah..hehehee...

Reply
avatar
WuMing
AUTHOR
9/12/2011 1:58 PM delete

Buat apa nak letak kan pen... Letak saja kad ATM... Nanti terus boleh tekan duit..

He..he..he..


Gurau saja..

Biasa aarr tuu... semua bangsa pun ada kepercayaan masing-masing.

Reply
avatar
Sang Penulis
AUTHOR
9/12/2011 2:26 PM delete

: tu la, khurafat jerrr tanam dgn lada hitam.. mana lebih afdal eakk nak tanam?

Reply
avatar
Saiazuan
AUTHOR
9/12/2011 2:32 PM delete

ada kesah2 antu pasal uri nia n.. ada hantu makan la huhu seram

Reply
avatar
Cik Azizah
AUTHOR
9/12/2011 2:59 PM delete

arulchelsea:
mmg pon..bila ada unggun api anjing takut nak dekat..


nuyui:
betol..semua dah terbalik.


halila ibrahim:
org tua2 percaya kan kak letak benda2 tu..mak jijah pon caye..


nonie:
tu karut jugak tu. hahaha tapi eloknya tanam depan rumah. kalau ada tanah. hehe


cunndaa:
kita zaman muda mudi ni tak ramai yg percaya kpercayaan ni..org tua2 je yg bpegang teguh pd pntg larang.


wuming:
kalau letak kad ATM nanti budak tu bila besar banyak duit dlm bank! hahaha karut tu..


sang penulis:
tanam depan rumah lagi ok sebab org nampak. org cakap kalau baik kita tanam baiklah perwatakan budak tu bila besar.


saiazuan:
yelah..uri ni kan daging masa dalam kandungan kan. hehe

Reply
avatar
PinKy MoMMa
AUTHOR
9/12/2011 3:40 PM delete

slalunye hubby yg settle benda2 ni :)
yg akak tau dia cuma bersih bersihkan dan tanam dalam dalam..takut anjing ke korek balik..

tapi letak lampu ke paku tu dia tak buat huhu..ada pernah dgr org lain buat :)

Reply
avatar
simanis
AUTHOR
9/12/2011 3:50 PM delete

Akak tak tahu semua ni Jijah, tapi MIL akak kata, Mak Bidan yang dia upah cuci uri 3 org anak2 akak ni letak paku, pensel dan buku 555 sebelum ditanam...mana dtg petua tu entah la...Tapi, memang anak2 akak suka membaca dan menulis...

Bagi akak, semua ni khurafat dan secara kebetulan anak2 suka membaca dan menulis...

Reply
avatar
Cik Azizah
AUTHOR
9/12/2011 4:00 PM delete

pinky momma:
haah ada yg buat sebab mereka berpegang pada petua org lama2..tp kak kebanyakan semua betol tau..


simanis:
tp kak mak jijah ckp gitu..mmg kalau ltk pen,buku bila besar anak suka mbca n mnulis..mak jijah percaya benda tu..sbb tu ramai yg buat gitu dan hasilnya memang ada.. emm

Reply
avatar
YanaMIB
AUTHOR
9/12/2011 4:45 PM delete

alemak yang, akak ni x khatam lg bab2 menguruskan uri..adeh~ xdpt nk komen lbh2..akak cuma amek ilmu je kt entry awk ni =)

Reply
avatar
Cik Azizah
AUTHOR
9/12/2011 4:55 PM delete

yanamib:
yeker..ingat ada lah mak akak o MIL akak bgtahu..hehe senang utk akak buat preparation pas bersalin nanti..untuk abg ujg cuci nnti..hehe

Reply
avatar
diana
AUTHOR
9/12/2011 5:08 PM delete

islam tu mudah je..
tapi orang suka mensusah kan diri sendiri..

Reply
avatar
Terbelog
AUTHOR
9/12/2011 10:02 PM delete

betul ke erm....
baca je ni hehe

Reply
avatar
Khairil
AUTHOR
9/12/2011 10:24 PM delete

harap masayarakat kita sekarang tak terikut dgn kepercayaan karut...apa yang perlu ikut apa yang telah disuruh oleh Allah dan rasul..InsyaAllah tidak sesat....

Reply
avatar
9/12/2011 10:28 PM delete

Ingat lagi waktu tengok ayah tanam uri adik..
Huhuhu..

Reply
avatar
.*.WiE.*.
AUTHOR
9/12/2011 10:59 PM delete

tanam dgn laptop je nanti terus celik it.. kihkih..

Reply
avatar
CTK
AUTHOR
9/12/2011 11:41 PM delete

xthu menahu pOn psl neh..thank 4 da infO...cam org cina plak men nyalakan unggun ape pelita bagai...ish2...khurafat2


http://khayalan27.blogspot.com/

Reply
avatar
9/12/2011 11:41 PM delete

asalkan tak bercanggah dengan agama bole lah :)

Reply
avatar
ChaCha
AUTHOR
9/12/2011 11:46 PM delete

dulu ade org beguaru.klo nk ank jadi accountat buh kalkulator..ms nk tanam skali tu..adoii..macam2...

Reply
avatar
9/13/2011 12:22 AM delete

#5 tu patut letak laptop skali, nk best lagi letak iPad.. bila besar nti budak tu bole keje IT atau jadi blogger, hukk...

Reply
avatar
shida'R
AUTHOR
9/13/2011 12:28 AM delete

tp yg pasal letak buku pensil segala boleh diambil kira ^_^

sbbnya ank buah shida yg 2nd ikut yg tuh then dia suka bca buku dan menulis pntg nmpak buku dan pensil..

mgkin kebetulan kot ^_^

Reply
avatar
afzalsukasuki
AUTHOR
9/13/2011 12:58 AM delete

orang kata kalau tanam uri kat sesuatu kawasan tu..bila budak tu dah besar,dia akan suka kembali ke kawasan tu :)

Reply
avatar
Fara E's
AUTHOR
9/13/2011 12:59 AM delete

biasenye kat kg ouh aku tgok

Reply
avatar
9/13/2011 11:18 AM delete

buat benda yg patut je.kite je yg suke merepek.

Reply
avatar
Cik Azizah
AUTHOR
9/16/2011 12:21 PM delete

afzalsukasuki:
betol2..ikut perwatakan budak tu mcmner uri die di tanam dulu..

Reply
avatar
Cik Faten
AUTHOR
7/08/2012 6:40 PM delete

buat ape tanam pen buku sumer 2??? tanam komputer je terus.. bhahahahah....

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
7/08/2012 6:47 PM delete

@Cik Faten komputer kalau mampu boleh la.. muahaha :p

Reply
avatar


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!