Monday, July 29, 2013

10 Fakta Menarik Mengenai Bayi Dalam Kandungan


Khas untuk mama-mama yang sedang preggy ya....betapa unik dan indahnya ciptaan Allah itu....

10 Fakta Menarik Mengenai Bayi Di Dalam Kandungan Anda :

1. Di sekitar usia 3 bulan usia di dalam kandungan, bayi mula menelan air ketuban dan mengeluarkannya kembali sebagai air kencing. Ini untuk melatih sistem pencernaan dan perkumuhannya.

2. Bayi boleh menangis sejak di dalam perut lagi. Sekitar usianya 3 bulan, peti suara sudah mula terbentuk dan bayi sudah mula menangis tetapi dalam diam.

3. Seawal usia 4 bulan, bayi mula meneroka ruang di sekelilingnya. Dia mula bermain dgn tali pusatnya, menghisap ibu jarinya sendiri, berenang-renang, menendang sekelilingnya dan berpusing-pusing di dalam kantungnya. Tetapi lazimnya ibu yang baru pertama kali hamil tidak akan menyedari pergerakan bayi sehigga usianya 5 bulan.

4. Ketika usianya memasuki 4 bulan, bayi akan mula tersedu untuk melatih sistem pernafasan. Bila bayi tersedu, ibu dapat merasakan getaran halus atau denyut halus di perut.

5. Pada usia 5 bulan, bayi mula memberi reaksi kepada bunyi di luar perut ibunya dan akan menutup telinga dengan tangannya sendiri apabila mendengar bunyi kuat.

6. Sekitar usia 6 bulan, memori bayi mula terbentuk dan bayi dapat mengingati dan mengenali suara ibu bapanya dan mula meneroka anggota tubuh badannya.

7. Seperti kita, bayi di dalam perut juga bermimpi seawal usianya 7 bulan. Aktiviti bermimpi ini akan melatih perkembangan otak bayi.

8. Apabila otaknya sudah terbentuk, bayi akan dapat merasai kesakitan sejak di dalam rahim lagi. Apabila ibu tertekan atau stress, emosinya juga terganggu dan menyekat perkembangan mentalnya.

9. Sebaik sahaja deria rasanya terbentuk, bayi juga dapat merasa makanan yang dimakan oleh ibunya dan boleh mengerutkan dahinya dan memuncungkan mulutnya sebagai reaksi kepada rasa pelik makanan yang dimakan oleh ibu.

10. Sebaik sahaja lahir, pertama kali bayi membuka mata, anak matanya akan membesar untuk menampakkan kecomelannya untuk memikat hati orang di sekeliling terutama ibu bapanya. Sebab itulah bayi nampak comel.



Subhanallah.. hebatnya kuasa Allah kan...

seronoknya... mama tak sabar nak tunggu anakanda lahir... ^___^


8 comments:

  1. baru tahu ni.. hihi.. yg no 2 tu kesiannye.. nanges diam2.. huhu..

    ReplyDelete
  2. mlm td mimpi sy yg duk mengndung..aisk kawin pun dak lgi huhu
    tp cm btul2.... syaduh

    ReplyDelete
  3. seronoknya kak jijah.. bila lah nak ade baby sendiri ni.. hahah..

    ReplyDelete
  4. alahaiii baca yg no 10 tu rasa geram je.. mmg comel kan! :-)

    ReplyDelete
  5. hehe..patutlah akak rasa cam ada getaran je..c baby tersedu rupanya..

    ReplyDelete
  6. sekarang ni baby asik tersedu je.. hehehe.. rini masuk 8bulan dah.. tinggal 8 minggu je lagi.. jijah lagi la.. dah 35 minggu kan?

    ReplyDelete
  7. @Shizan Syafik haah.. 35minggu dah ni..nervesnya..huhuhu

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!