35 Weeks And Braxton Hicks

by - 10:35:00 PM


Sekejap jer dah masuk 35 minggu. Makin dekat makin berdebar-debar pula rasa. Lebih kurang 5minggu lagi je..

Syukur alhamdulillah setakat ni jijah masih berpuasa penuh lagi walaupun kadang kala rasa macam tak larat. Tapi apa yang jijah perasan sejak puasa ni perut asyik mengeras jer, kulit jadi tegang tak kira masa. Adakah ini yang di namakan Braxton Hicks ?

Bila jijah search braxton hicks ni jadi betul lah apa yang jijah alami, ia kontraksi yang tidak teratur biasanya kurang dari 1minit dan berhenti bila jijah bergerak atau buat aktiviti. 

Kontraksi Braxton Hicks:

-biasanya tidak melebihi satu atau dua kali dalam masa sejam, beberapa kali sehari

-lazimnya berhenti bila anda bertukar aktiviti, jadi pergilah berjalan kalau anda berduduk, dan sebaliknya

-tidak teratur, dan jika teratur pun hanya untuk sekejap sahaja

-tidak tahan lama, biasanya kurang dari satu minit

-terus tidak boleh diduga dan tidak beritma

Dibanding dengan kontraksi Braxton Hicks, kontraksi yang sebenar:
-tahan lama
-lebih teratur
-lebih kerap
-lebih menyakitkan
-lebih panjang dan lebih berkala, lebih kerap dan lebih sakit

mungkin ini persediaan cara serviks di latih untuk mengembang bagi menyenangkan perjalanan bayi. anakanda pun hari-hari aktif tendang dan berombak-ombak dalam perut mama. syukur mama tahu anakanda mama sihat...


ketika kandungan 32minggu


janji anakanda keluar ikut due yer sayang... mama papa sayang kamuu ^____^


You May Also Like

26 insan comel komen

  1. Jijah kalo.lepas buke die.mengeras tu.kire simtomps yg sama ke??kerap terjad gak..lama sgt smpai ke sahur pun de :)

    ReplyDelete
  2. emm dah tak lama tu... emm pas ni leh cium baby sendiri... sangat2 best.. seronok diberi nikmat menjadi ibu...

    ReplyDelete
  3. tanda yes tu ... berjaya akhirnye bila jijah dekat ngan papa baby ...kiki

    aku tak penah alami la ...sampai masa trus kontraksi betui then branak ... so klu sakit je terus tau yg ai nk branak ..huhu

    ReplyDelete
  4. hihi.abah yui baru balik dari pd amik adik td..hihih.

    jg dri bek2 naa.

    ReplyDelete
  5. @SOULMATE is lamanya sampai sahur? tapi sakit tak yunk? kalau sakit better g hospital cepat2..cek CTG!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah g klinik..doc.scan seme.ok..jantung seme.ok.jantung ok..denyutan.ok..berat ok..axtive lagi.doc.ckp...nk ckp.cmne ek..sakit.mcm.die.mbgeraskn n mengembagkn perut..hehehehe...pastu die gerak2...

      Delete
  6. @Sayangku Zie insyaAllah kak tak sabar rasa.. tp dlm masa yg sama takut gak ni..

    ReplyDelete
  7. @eima hehe untungnya akak... sakit terus nak beranak..

    ReplyDelete
  8. akak dulu pun kerap rasa Braxton Hicks tu..mungkin sbb lelaki kut, tu yg aktif..

    ReplyDelete
  9. selalu sangat perut mengeras sekarang ni.. dan rasa senak2.. tu ke braxton hicks?

    ReplyDelete
  10. @IbuNoey haah kot kak.. baby boy ni aktif sgt!huu

    ReplyDelete
  11. Tak lama dah la tuh sis .best la nak dpt org baru . Akak pyka plak mayb bln 9 nie kot .

    ReplyDelete
  12. @SOULMATE is oo normal la tu kak.. lagi pon kandungan pon kecik lagi kan.. bby baru nak gerak2 la tu..

    ReplyDelete
  13. @Pykaa Pdott awal akak la kalau hujung bulan 8 ni bersalin.hee

    ReplyDelete
  14. baru 30 weeks tp saya pun tengah merasa sekarang ni.waktu preggykan yg sulung dulu, everytime dia mengeras, saya akan usap..nanti hilang sendiri

    ReplyDelete
  15. @Putri yer..kdg2 kalau usap perut dia akan hilang sendiri..

    ReplyDelete
  16. wah bila due kak? tak sabar nak tengok

    ReplyDelete
  17. wahh sweetnye uoll.. suka tgk pic tu dear.. comei mak buyung tu...hihi... ;)

    ReplyDelete
  18. sy ingatkan sedara jauh penyanyi toni braxton.. haha.. adoilahhh..

    ReplyDelete
  19. @aisya kuikuikui xde kena mengena..hee

    ReplyDelete
  20. alolo..so sweet la uols ni :)

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!