Tips Segar Semasa Hamil Di Bulan Ramadan

Tip agar sentiasa segar semasa mengandung di bulan Ramadan 1. Jangan lupa selalu makan makanan berzat baik pada saat sahur atau berbuk...


Tip agar sentiasa segar semasa mengandung di bulan Ramadan

1. Jangan lupa selalu makan makanan berzat baik pada saat sahur atau berbuka puasa. Walau menu sederhana, yang penting mengandungi lima unsur zat lengkap seperti protein, lemak, karbohidrat, vitamin dan mineral
2. Usahakan untuk mencegah dehidrasi tubuh dengan banyakkan meminum air putih pada malam hari. Hal ini penting dilakukan kerana pada siang hari, aktiviti kita cenderung banyak mengeluarkan keringat baik di ruangan terbuka atau berhawa dingin.
3. Pada saat berbuka, mulakan dengan makanan atau minuman hangat dan manis seperti Milo, susu atau minuman manis lainnya. Tapi ingat, jangan mengambil minuman yang mengandungi soda, kerana dapat menimbulkan akibat buruk bagi perut anda.
4. Jangan minum air dingin atau ais. Biasakanlah berbuka dengan minuman yang hangat. Perut yang kosong kerap menjadi kembung, bila anda terus berbuka puasa dengan air dingin.
5. Kemudian berehatlah lebih kurang sejam sebelum menyantap hidangan berbuka. Tujuannya untuk memberikan keseimbangan terlebih dahulu terhadap sistem pencernaan kita. Ingat, jangan mengambil makanan berlebihan dan makanan yang mempunyai kandungan garam yang tinggi seperti telur dan ikan masin.
6. Berbuka puasa hendaknya dilakukan secara perlahan-lahan dan tidak terburu-buru agar perut tidak terkejut. Untuk meringankan kerja penghadaman, kunyah makanan dengan baik.
7. Supaya anda mampu menahan rasa lapar, perbanyakkanlah mengambil jenis makanan berserat yang banyak terdapat dalam sayur dan buah. Tubuh memerlukan waktu lebih lama untuk menghadamkan makanan yang banyak serat.
8. Selain memperbanyakkan makanan berserat dan berprotein, sebaiknya anda juga menyediakan jenis makanan yang mengandungi vitamin dan mineral serta makanan tambahan agar tubuh tetap segar-bugar sepanjang hari.
9. Vitamin yang penting diambil setiap hari adalah vitamin A, B dan C. Tetapi, kalau anda sudah makan buah berwarna kuning atau merah, sayur berwarna hijau tua dan kekacang, maka tidak perlu khuatir kekurangan vitamin tersebut.


Selamat Berpuasa Mom to be!!



You Might Also Like

12 insan comel komen

  1. semoga kak jijah dan baby sihat2 je sepanjang ramadhan ni.. boleh lah puasa full.. =)

    ReplyDelete
  2. tq sare tip...gigih nak minum air masak lebih ni....

    ReplyDelete
  3. @aisya InsyaAllah harap2 boleh puasa full tahun ni..Amin..

    ReplyDelete
  4. @(Lizz) http://haslizalizz.com/ jijah pon gigih minum air masak banyak ni..huhu

    ReplyDelete
  5. Thsnk you share tips...

    ReplyDelete
  6. wah,tq share info,jijah..in shaa Allah tahun ni nak puasa seday habis..hehe..

    ReplyDelete
  7. @IbuNoey hehe InsyaAllah mudah2an boleh kak..

    ReplyDelete
  8. ayut yg tak mengandung ni pon paksa diri utk minum air masak mlm2x..sbb bdn terasa dehidrate masa siang... :)

    ReplyDelete
  9. @ayutkdg2 xhabis air 1 botol pon..susah betul nak minum air masak..hee

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!