Monday, July 4, 2011

Petua Penjagaan Mata



Dalam hal rawatan bahagian mata, terdapat petua atau amalan orang zaman dahulu yang boleh diamalkan hingga kini.


Timun

Letakkan hirisan timun di mata dengan keadaan mata tertutup. Lakukan selama 10 minit setiap hari. Waktu paling berkesan bermula pada sebelah pagi atau ketika mata berada dalam keadaan tekanan.



Uncang Teh

Sejukkan dahulu uncang teh yang telah digunakan, kemudian letakkan pada mata selama lebih kurang 10 minit.



Lobak Merah

Amalkan makan lobak merah atau lebih elok 'baby carrot' untuk menghasilkan mata yang sihat dan terang




Ais Ketul

Tuamkan ais di bahagian bawah mata yang bengkak. Langkah ini baik untuk mengurangkan bengkak di bawah mata selain menyegarkan mata yang penat


Kapas dan Penyegar Kulit

Basahkan kapas dengan penyegar kulit wajah dan lekapkan di mata. Lakukan setiap malam agar mata sentiasa segar selepas bangun dari tidur.





selamat mencuba..



14 comments:

  1. tq dear..ni mlm akak nak cuba letak teh tu...timun x tau ade ke tak dlm esbox..

    ReplyDelete
  2. ooo semua pun tak pernah buat. sebab, MALAS. hehee

    ReplyDelete
  3. bagaimana caranya nak menjaga mata hati yaa?? harap ada entri akan menyusul disebabkan soalan ini.. hehehee.. jenuhh laa cik jijjah nak wat research,, hahahahaa

    ReplyDelete
  4. guna teh pun boleh ye
    yelah..
    teh tumbuh-tumbuhan jugakkan :0

    ReplyDelete
  5. dulu selalu cuci mata di shopping kompleks..sekarang dah insaf dah...huhu

    ReplyDelete
  6. untuk menjimatkan..nsi lemak yang ditapau,boleh digunakan timunnya untuk diletak pada mata.mungkin agak pedih sedikit akibat tempias sambal tapi tak mengapa..kesannya sebentar saja. weEEeeEeE ~

    ReplyDelete
  7. untuk yg bermata empat macam saya ni macam mana pula ?? hehe =)

    ReplyDelete
  8. sy nk jugak mata yg cantik ^^ hehe :D

    ReplyDelete
  9. Eza penah try yg last jer.. haha...sbb tu mata x cntek, x jaga betul2 :P

    ReplyDelete
  10. agak2 nye knape mata saya slalu nmpak bintik2 hitam??

    ReplyDelete
  11. knape ye mata saya ni asyik nmpak bintik2 htam??bintik2 hitam tu seakan mengekori pgrakan mata saya...tlong.......:(

    ReplyDelete
  12. @Xerra Sham bintik3 hitam mengekori? jijah kurang pasti lah..pelik... nanti jijah cari penyelesaiannya...

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!