Friday, July 22, 2011

Tips Masuk Rumah Baru


Assalamualaikum..


Azan - Laungkan azan ketika pertama kali masuk rumah baru. Dalam sebuah hadis, Rasulullah s.a.w. pernah memberitahu bahawa sekiranya sesebuah bangunan  itu terlalu lama dikosongkan (tanpa penghuni) ianya akan dimasuki sejenis makhluk halus (jin yg dikenali sbgai Al-'Ammar) yang suka tinggal di rumah atau bangunan yang tidak berpenghuni.


Baca Surah Al-Baqarah - Sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: "janganlah kamu jadikan rumahmu seperti kubur (hanya untuk tidur), sesungguhnya syaitan akan lari dari rumah yang dibacakan Surah Al-Baqarah."


Banyakkan Solat dan Membaca Al-Quran - Dalam sebuah hadis lain pula, Rasulullah s.a.w. juga menggalakkan agar kita memperbanyakkan solat dan membaca Al-Quran di dalam rumah atau bangunan yang baru diduduki. Baginda bersabda yang  bermaksud: "Sinarilah rumahmu dengan memperbanyakkan solat dan membaca Al-Quran." (Hadis riwayat Al-Baihaqi)


Baca Surah Yassin, Al-Fatihah dan Al-Ikhlas - Amalkan membaca surah Yassin setiap malam terutamanya tujuh malam pertama anda menduduki rumah atau bangunan. Baca juga surah Al-Fatihah sebanyak 1 kali, surah Al-Ikhlas 3 kali, selawat ke atas Nabi sebanyak  7 kali, ayat Kursi 1 kali, tetapi di ayat terakhir bacalah sebanyak 7 kali.


selamat beramal ^^




17 comments:

  1. rumah baru mmg kena la h wat gtu..

    yg lama pon sama..

    tu lau leh wat kenduri kesyukuran kan..

    ReplyDelete
  2. nice tips jiejah..uihh kalo dpt rumah bru mcm lam gmbr tu mau xkua umah hehee ^_^

    ReplyDelete
  3. heeeee...insyallah..bla miss candy dah de uma bru.. :)

    ReplyDelete
  4. Bila laa nak boleh masuk dalam rumah macam gambar tuu...

    ReplyDelete
  5. tips yg berguna.. bagusla cik jijah ni.. kehkeh..

    ReplyDelete
  6. mmm sepoloh tahon lagi baru dapat umah baru..hehe


    XD

    ReplyDelete
  7. ya betul tu..abah nk msk umah baru tahn lepas buat mcm tu lah

    ReplyDelete
  8. cik zizah dah beli rumah baru ke?...

    ReplyDelete
  9. sebab tuh orang selalu buat kenduri doa selamat kan.

    ReplyDelete
  10. aish..mmg kna kumpul duit nie.nak beli umah cm dlm pic tu :))

    ReplyDelete
  11. huhu..doa selamat akan menyelamatkan kita..kan?..hehe

    ReplyDelete
  12. azan tu selalu
    org buat sblm masuk rmh baru :)

    ReplyDelete
  13. bukan rumah baru je..
    rumah lama pun kena buat semua tu..
    mengaji sembahyang...
    hari2 kena buat,..
    heheheheh..:p

    ReplyDelete
  14. tips yg bagus..nanti nak amalkan ehehe - mankete

    ReplyDelete
  15. rumah oh rumah

    tips yang bagus .

    nice sharing

    tima kaseh :)

    ReplyDelete
  16. tips yg sgt berguna sis...sebagai peringatan utk sume...:)

    ReplyDelete
  17. tak baca surah2 pon azan pon dah cukup baik untuk masuk rumah baru :D

    ReplyDelete

Assalamualaikum... Hai Blogger Hebat!
Sila Tinggalkan Komen Anda Di Sini...
Korang Komen Jijah, Jijah Akan Komen Blog Korang Pula Yer.

Tq

Copyright © ♥Cik Azizah♥ Designed by azhafizah.com