Tips Masuk Rumah Baru


Assalamualaikum..


Azan - Laungkan azan ketika pertama kali masuk rumah baru. Dalam sebuah hadis, Rasulullah s.a.w. pernah memberitahu bahawa sekiranya sesebuah bangunan  itu terlalu lama dikosongkan (tanpa penghuni) ianya akan dimasuki sejenis makhluk halus (jin yg dikenali sbgai Al-'Ammar) yang suka tinggal di rumah atau bangunan yang tidak berpenghuni.


Baca Surah Al-Baqarah - Sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: "janganlah kamu jadikan rumahmu seperti kubur (hanya untuk tidur), sesungguhnya syaitan akan lari dari rumah yang dibacakan Surah Al-Baqarah."


Banyakkan Solat dan Membaca Al-Quran - Dalam sebuah hadis lain pula, Rasulullah s.a.w. juga menggalakkan agar kita memperbanyakkan solat dan membaca Al-Quran di dalam rumah atau bangunan yang baru diduduki. Baginda bersabda yang  bermaksud: "Sinarilah rumahmu dengan memperbanyakkan solat dan membaca Al-Quran." (Hadis riwayat Al-Baihaqi)


Baca Surah Yassin, Al-Fatihah dan Al-Ikhlas - Amalkan membaca surah Yassin setiap malam terutamanya tujuh malam pertama anda menduduki rumah atau bangunan. Baca juga surah Al-Fatihah sebanyak 1 kali, surah Al-Ikhlas 3 kali, selawat ke atas Nabi sebanyak  7 kali, ayat Kursi 1 kali, tetapi di ayat terakhir bacalah sebanyak 7 kali.


selamat beramal ^^



Previous
Next Post »

17 insan comel komen

Write insan comel komen
7/22/2011 11:27 AM delete

rumah baru mmg kena la h wat gtu..

yg lama pon sama..

tu lau leh wat kenduri kesyukuran kan..

Reply
avatar
shida'R
AUTHOR
7/22/2011 11:30 AM delete

nice tips jiejah..uihh kalo dpt rumah bru mcm lam gmbr tu mau xkua umah hehee ^_^

Reply
avatar
7/22/2011 11:39 AM delete

heeeee...insyallah..bla miss candy dah de uma bru.. :)

Reply
avatar
WuMing
AUTHOR
7/22/2011 11:47 AM delete

Bila laa nak boleh masuk dalam rumah macam gambar tuu...

Reply
avatar
Roti Telur
AUTHOR
7/22/2011 11:50 AM delete

tips yg berguna.. bagusla cik jijah ni.. kehkeh..

Reply
avatar
AUTHOR
7/22/2011 12:13 PM delete

mmm sepoloh tahon lagi baru dapat umah baru..hehe


XD

Reply
avatar
abah khalisha
AUTHOR
7/22/2011 12:37 PM delete

ya betul tu..abah nk msk umah baru tahn lepas buat mcm tu lah

Reply
avatar
Khairil
AUTHOR
7/22/2011 2:36 PM delete

cik zizah dah beli rumah baru ke?...

Reply
avatar
Fathiah Hamim
AUTHOR
7/22/2011 3:01 PM delete

sebab tuh orang selalu buat kenduri doa selamat kan.

Reply
avatar
MisS HoNeY
AUTHOR
7/22/2011 3:06 PM delete

aish..mmg kna kumpul duit nie.nak beli umah cm dlm pic tu :))

Reply
avatar
Cari Rezeki
AUTHOR
7/22/2011 4:21 PM delete

huhu..doa selamat akan menyelamatkan kita..kan?..hehe

Reply
avatar
Terbelog
AUTHOR
7/22/2011 5:53 PM delete

azan tu selalu
org buat sblm masuk rmh baru :)

Reply
avatar
diana
AUTHOR
7/22/2011 10:06 PM delete

bukan rumah baru je..
rumah lama pun kena buat semua tu..
mengaji sembahyang...
hari2 kena buat,..
heheheheh..:p

Reply
avatar
hensem boy
AUTHOR
7/23/2011 1:36 AM delete

tips yg bagus..nanti nak amalkan ehehe - mankete

Reply
avatar
7/23/2011 6:58 AM delete

rumah oh rumah

tips yang bagus .

nice sharing

tima kaseh :)

Reply
avatar
hartini
AUTHOR
7/24/2011 2:11 AM delete

tips yg sgt berguna sis...sebagai peringatan utk sume...:)

Reply
avatar
Cik Azizah
AUTHOR
9/16/2011 12:27 PM delete

tak baca surah2 pon azan pon dah cukup baik untuk masuk rumah baru :D

Reply
avatar