Monday, April 11, 2011

Asas Pemakanan Sihat

Teringin amalkan pemakanan sihat tetapi tak tahu bagaimana hendak memulakan?? Kalian tak yah risau..ikut je tip-tip asas berikut untuk menikmati khasiat pemakanan yang sihat.


  • KUNYAH MAKANAN
Bukan saja kalian akan lebih menikmati makanan,kunyahan yang sempurna juga baik untuk sistem penghadamann kalian

  • MAKAN SECARA SEDERHANA
Makan secara perlahan tau! Dengan ini kalian akan menyedari amaun makanan yang diambil. Elakkan daripada menambah makanan dan berhentilah sebelum kenyang.
  • MULAKAN HARI DENGAN SARAPAN
Selepas berehat semalaman,sarapan mengembalikan tenaga dan nutrien yang diperlukan untuk memulakan hari kalian. Jadi cuba bangun 10 minit lebih awal untuk bersarapan. Mulakan hari yang betul! Bersarapanlah dengan Bijirin Sarapan Nestle yang lengkap dengan khasiat bijian penuh.

  •   MINUM LEBIH SUSU
Susu untuk semua! Susu Tepung Everyday dirumus dengan nutrien dan vitamin,enak dinikmati seisi keluarga.Bagi orang dewasa minumlah NESVITA OMEGA PLUS dengan ACTICOL.


  • SNEK DENGAN SIHAT
Jika terasa lapar pilih snek berkhasiat..tetapi pastikan hidangannya kecil supaya selera tak terganggu apabila tiba waktu makan yang seterusnya.
Snek pilihan! Minuman Yogurt mengandungi Inulin dan kultur hidup yang memperbaiki penghadaman kalian. Nikmati juga rasa lazat Yogurt yang mengandungi campuran buah-buahan asli dan kultur hidup. Selain itu pilihlah minuman bijiran dan gandum yang diperkaya dengan vitamin dan mineral, seperti NESVITA 3 in 1.



  • KURANGKAN GULA
Awasi makanan yang mengandungi gula tersembunyi seperti kek dan donat. Mintalah yang kurang manis apabila memesan minuman kegeemaran kalian. MILO UHT kurang manis! Nikmati rasa hebat minuman coklat malt kegemaran kalian dengan kebaikan PROTOMALT dan ACTIGEN-E yang meningkatkan pembebasan tenaga,tanpa perlu bimbang tentang kandungan gula!




Ok...Sekarang kalian dah tahu yer..6 amalan asas pemakanan yang sihat yang sangat mudah! Jom amalkannya hari ini!!



9 comments:

  1. dni suka minum minuman yogurt tu ;)

    ReplyDelete
  2. nak amalkan tu yg susah..

    ReplyDelete
  3. cik jijah..kalau saya duduk kat rumah baru la dapat makan makanan sihat.. dok kat kolej nie.. sarapan pon makan megi..hahaha~

    ReplyDelete
  4. ardini humaira minuman tu sedap dan paling bkhasiat kan kak..

    ReplyDelete
  5. akiezecky ala yunk..boleh je..pagi2 makan conflakes..then minum yogurt petang minum milo..kan da sihat tu

    ReplyDelete
  6. siti nurul ain makan maggi?? hish2..bek la pagi makan conflake+susu tu kan lagi bagus...hehe

    ReplyDelete
  7. biasalah cik jijah.. you kena paham, bila kat U nie.. hujung2 sem plak tuh.. memang jangan harap la nak makan sedap2.. saving gila2..


    awal2 sem dulu sihat je.. dah ujung2 ikat perot..hehee

    ReplyDelete
  8. siti nurul ain hahah....siannya..tu la..awl2 sem poket penuh lagi...ujung sem poket da kosong...guna duit tak ingat..hahahah kesian....

    ReplyDelete
  9. hai..assalamualaikom... saya masih baru dlm dunia blogger... klu free bleh jemput singgah kt my blog... hehehe.. http://arenep93.blogspot.com/

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!