Asas Pemakanan Sihat

2:58:00 PM 9 Comments A+ a-

Teringin amalkan pemakanan sihat tetapi tak tahu bagaimana hendak memulakan?? Kalian tak yah risau..ikut je tip-tip asas berikut untuk menikmati khasiat pemakanan yang sihat.


  • KUNYAH MAKANAN
Bukan saja kalian akan lebih menikmati makanan,kunyahan yang sempurna juga baik untuk sistem penghadamann kalian

  • MAKAN SECARA SEDERHANA
Makan secara perlahan tau! Dengan ini kalian akan menyedari amaun makanan yang diambil. Elakkan daripada menambah makanan dan berhentilah sebelum kenyang.
  • MULAKAN HARI DENGAN SARAPAN
Selepas berehat semalaman,sarapan mengembalikan tenaga dan nutrien yang diperlukan untuk memulakan hari kalian. Jadi cuba bangun 10 minit lebih awal untuk bersarapan. Mulakan hari yang betul! Bersarapanlah dengan Bijirin Sarapan Nestle yang lengkap dengan khasiat bijian penuh.

  •   MINUM LEBIH SUSU
Susu untuk semua! Susu Tepung Everyday dirumus dengan nutrien dan vitamin,enak dinikmati seisi keluarga.Bagi orang dewasa minumlah NESVITA OMEGA PLUS dengan ACTICOL.


  • SNEK DENGAN SIHAT
Jika terasa lapar pilih snek berkhasiat..tetapi pastikan hidangannya kecil supaya selera tak terganggu apabila tiba waktu makan yang seterusnya.
Snek pilihan! Minuman Yogurt mengandungi Inulin dan kultur hidup yang memperbaiki penghadaman kalian. Nikmati juga rasa lazat Yogurt yang mengandungi campuran buah-buahan asli dan kultur hidup. Selain itu pilihlah minuman bijiran dan gandum yang diperkaya dengan vitamin dan mineral, seperti NESVITA 3 in 1.



  • KURANGKAN GULA
Awasi makanan yang mengandungi gula tersembunyi seperti kek dan donat. Mintalah yang kurang manis apabila memesan minuman kegeemaran kalian. MILO UHT kurang manis! Nikmati rasa hebat minuman coklat malt kegemaran kalian dengan kebaikan PROTOMALT dan ACTIGEN-E yang meningkatkan pembebasan tenaga,tanpa perlu bimbang tentang kandungan gula!




Ok...Sekarang kalian dah tahu yer..6 amalan asas pemakanan yang sihat yang sangat mudah! Jom amalkannya hari ini!!



All about Personal, Lifestyle, Beauty, Health and Parenting Blogger.
Product review, advertorial, 

contact:
Email: cikazizahmisi88@gmail.com

9 insan comel komen

Write insan comel komen
ardinihumaira
AUTHOR
4/11/2011 3:21 PM delete

dni suka minum minuman yogurt tu ;)

Reply
avatar
AkieZecky
AUTHOR
4/11/2011 3:51 PM delete

nak amalkan tu yg susah..

Reply
avatar
4/11/2011 4:10 PM delete

cik jijah..kalau saya duduk kat rumah baru la dapat makan makanan sihat.. dok kat kolej nie.. sarapan pon makan megi..hahaha~

Reply
avatar
Cik Azizah
AUTHOR
4/11/2011 5:35 PM delete

ardini humaira minuman tu sedap dan paling bkhasiat kan kak..

Reply
avatar
Cik Azizah
AUTHOR
4/11/2011 5:36 PM delete

akiezecky ala yunk..boleh je..pagi2 makan conflakes..then minum yogurt petang minum milo..kan da sihat tu

Reply
avatar
Cik Azizah
AUTHOR
4/11/2011 5:37 PM delete

siti nurul ain makan maggi?? hish2..bek la pagi makan conflake+susu tu kan lagi bagus...hehe

Reply
avatar
4/12/2011 3:30 AM delete

biasalah cik jijah.. you kena paham, bila kat U nie.. hujung2 sem plak tuh.. memang jangan harap la nak makan sedap2.. saving gila2..


awal2 sem dulu sihat je.. dah ujung2 ikat perot..hehee

Reply
avatar
Cik Azizah
AUTHOR
4/12/2011 9:34 AM delete

siti nurul ain hahah....siannya..tu la..awl2 sem poket penuh lagi...ujung sem poket da kosong...guna duit tak ingat..hahahah kesian....

Reply
avatar
HANIF HASSAN
AUTHOR
12/25/2014 3:43 AM delete

hai..assalamualaikom... saya masih baru dlm dunia blogger... klu free bleh jemput singgah kt my blog... hehehe.. http://arenep93.blogspot.com/

Reply
avatar


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!