Tuesday, April 26, 2011

15 jenis makanan dilarang jual di kantin sekolah

ya.. makanan ini sudah di kenal pasti menyebabkan punca kanak-kanak sekolah mengalami obesiti.

pix_gal0

KUALA LUMPUR: Makanan diproses seperti burger, hotdog dan nuget serta teh dan kopi adalah antara 15 jenis makanan 'tidak sihat' yang dilarang dijual di semua kantin sekolah rendah dan menengah seluruh negara mulai bulan depan. 

Makanan lain ialah mi segera, gula-gula dan coklat, konfeksi ais dan aiskrim, makanan jeruk, makanan mengandungi pewarna serta perisa tiruan, minuman berkarbonat dan jajan. Larangan itu adalah berdasarkan Garis Panduan Pemakanan Sihat Di Sekolah yang diputuskan oleh Kementerian Kesihatan.

Bagaimanapun, ada 70 jenis makanan, termasuk nasi lemak dihadkan kekerapan jualannya kepada dua kali seminggu, disenaraikan sebagai makanan yang boleh dijual mengikut garis panduan baru yang dirangka bagi menangani masalah obesiti (kegemukan) dan diabetes di kalangan pelajar.
Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin, berkata cadangan itu terkandung dalam draf garis panduan penjualan makanan di kantin sekolah yang diputuskan Jawatankuasa Kabinet Mengenai Penyakit Tidak Berjangkit (NCD), dipengerusikan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, pada 4 April lalu. 

Beliau berkata, cadangan penyenaraian 70 jenis makanan dan larangan 15 jenis makanan itu disediakan Bahagian Pemakanan Kementerian Kesihatan mengikut peruntukan Akta Makanan 1983 dan Peraturan-Peraturan Makanan 1985. 

“Larangan penjualan makanan tidak sihat sejajar dengan usaha kementerian menangani masalah obesiti dan diabetes yang semakin meningkat di kalangan rakyat, terutama kanak-kanak. Ia langkah mencegah peringkat awal,” katanya kepada Berita Harian semalam. 

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai sebelum ini mengumumkan, peraturan itu adalah langkah proaktif kerajaan bagi menangani peningkatan masalah obesiti dan diabetes di kalangan pelajar dengan kajian Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) pada 2002-2008 menunjukkan satu daripada empat kanak-kanak mengalami obesiti. 
Kajian universiti sama juga menunjukkan, 88.6 peratus pelajar membeli makanan dan minuman yang disajikan di kantin sekolah, sekali gus meningkatkan lagi hasrat kerajaan untuk memastikan makanan sihat dijual di sekolah. 

Turut dicadangkan ialah supaya Indeks Jisim Badan (BMI) wajib direkodkan dalam kad laporan prestasi pelajar berbanding amalan sebelum ini yang hanya mengkehendaki guru merekodkan berat dan ketinggian pelajar. 

Pakar pemakanan UKM, Prof Dr Mohd Ismail Mohd Noor, berkata amalan merekodkan BMI diamalkan negara maju seperti Amerika Syarikat seawal kanak-kanak berusia dua tahun bagi membolehkan mereka dibimbing dengan amalan pemakanan dan aktiviti fizikal sihat. 

“Obesiti sebenarnya disebabkan pelbagai punca makanan, namun peraturan baru itu adalah permulaan baik dalam memastikan pelajar mendapat makanan sihat dan seimbang di sekolah sebelum ibu bapa memainkan peranan di rumah dengan memastikan amalan baik diteruskan,” katanya. 

Kajian menunjukkan masalah obesiti di kalangan kanak-kanak berusia enam hingga 12 tahun meningkat daripada 9.7 peratus pada 2001 kepada 13.7 peratus pada 2007. Peningkatan dikaitkan dengan amalan pemakanan tidak sihat dan aktiviti fizikal tidak aktif, iaitu 76 peratus kanak-kanak didapati menghabiskan sebahagian besar masa dengan menonton televisyen atau duduk di hadapan komputer.

sumber: berita harian

9 comments:

  1. abisla . pasni kurus la dak2 skolah . npe la time miss secreto skolah , tanak wat bnda2 ni . kalo tak . dah kurus dah skunk . . hahaha

    ReplyDelete
  2. hahaha.. alaa...kenapa pulak masa jijah dorang tak jual macam ni..lau tak dah gemok dah jijah...wink2..

    ReplyDelete
  3. kat sekolah alis ada macam2. lepas rehat makan dalam kelas. hehehe

    ReplyDelete
  4. alis~ amboi...mesti makan sorok2 kan.. cikgu mgajar kat depan..alis mengunyah kat belakang..hahaha

    ReplyDelete
  5. alahai..
    nape laks sekarang baru nak sebok2 kawal itu ini..
    zaman kita aritu pun makan camni jugak..
    xde apa2pun..
    ok jer sume jadi pelajar berguna..
    apalarr...

    ☆┌─┐ ─┐☆
    ☆│▒│ /▒/
    ☆│▒│/▒/
    ☆│▒ /▒/─┬─┐... HYE!! HYE!!
    ☆│▒│▒|▒│▒│ ..PEACE....
    ┌┴─┴─┐-┘─┘
    │▒┌──┘▒▒▒│
    └┐▒▒▒▒▒▒
    ❤salam singgah dari mummyweiyda❤
    ❤eppy blogging ya!!❤

    ReplyDelete
  6. @wieyda~ tu lah..tapi skrg byk penyakit kak...tu pasal krjaan tak nak kanak2 jd obes..bila obes..tekanan drh tinggi..kencing manis pon ade..

    ReplyDelete
  7. wow banyak nye tak bole hehe ^^

    ReplyDelete
  8. @syima~ tak nak obes kena lah berpantang larang..kihkihkih

    ReplyDelete
  9. skang banyak makanan pelik2 kan.. zaman kita dulu memang ado yang pelik2 tapi tak do la sampai cam hari ni. sian budak2 asik makan mengarut je. bagus gak kerajaan lancarkan kempen gni

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!