Putus kaki kerana menolong mangsa nahas

9:07:00 AM 4 Comments A+ a-


Hilang kaki kerana menolong

AMPANG: Keprihatinan seorang lelaki menyelamatkan sepasang suami isteri yang tersepit selepas kemalangan bertukar tragedi apabila dia kehilangan kaki kanan dari paras paha akibat dilanggar sebuah kereta lain, awal pagi kelmarin.
Dalam kejadian kira-kira jam 1 pagi itu, Ong Kim Koon, 52, dilanggar dari belakang ketika berusaha mengeluarkan Zainal Mohammad, 45, dari Perodua Viva yang dipandunya.

Sebelum itu, Ong berjaya mengeluarkan isteri Zainal, Rosamiah Hashim, 38, selepas kereta dinaiki pasangan terbabit berlanggar dengan sebuah Toyota Vios di Jalan Lingkaran Tengah 2 (MRR2) berhampiran Tesco Ampang, di sini.
Bagaimanapun, ketika Ong mengeluarkan Zainal, dia dirempuh sebuah Toyota Estima dari arah belakang menyebabkannya tersepit pada Perodua Viva berkenaan.

Pemandu Toyota Estima yang melanggarnya pula melarikan diri dari tempat kejadian. Mujur, Ong dibantu beberapa individu lain yang lalu di kawasan itu dan membawanya ke hospital.

Ong yang ditemui di Hospital Ampang (HA) di sini, semalam, berkata sebelum kejadian itu dia dalam perjalanan pulang ke rumahnya di Pandan Mewah selepas habis bekerja dan melihat dua kenderaan terbabit kemalangan.

“Saya memberhentikan kereta dan turun untuk meninjau keadaan kenderaan itu. Selepas melihat sepasang suami isteri dalam Perodua Viva tersepit dan meronta-ronta sambil menjerit meminta pertolongan menyebabkan saya membantu.

“Selepas berusaha kira-kira 10 minit, saya berjaya mengeluarkan mangsa wanita sebelum meletakkannya di bahu jalan dan memintanya menghubungi polis berikutan dia sedar,” katanya.

Ong berkata, dia kemudian berusaha pula mengeluarkan mangsa lelaki, namun tiba-tiba sebuah kenderaan merempuhnya dari arah belakang.

“Saya tak sedarkan diri selepas itu dan hanya tersedar selepas berada di HA. Saya terpaksa menerima hakikat pahit apabila doktor memaklumkan kaki kanan saya terpaksa dipotong akibat parah manakala kaki kiri saya pula patah,” katanya.

Difahamkan, sehingga lewat petang semalam Rosamiah masih tidak sedarkan diri dan dirawat di Unit Rawatan Rapi HA, manakala suaminya, Zainal dirawat di hospital sama.

Zainal berkata, dia berterima kasih kepada Ong dan jika tidak kerana tindakan lelaki terbabit membantunya, yakin dirinya dan isteri mungkin maut.

“Saya akan menyaman pemandu kenderaan itu RM2 juta, namun wang itu bukan untuk kegunaannya sebaliknya akan diserahkan kepada rumah anak yatim,” katanya.

Sementara itu, Ketua Trafik Ibu Pejabat Polis Ampang Jaya, Deputi Superintendan Wan Zaharuddin Wan Omar ketika dihubungi, berkata pihaknya sudah mengenal pasti pemilik Toyota Estima yang melarikan diri itu.

“Kes disiasat mengikut Seksyen 43 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 dan orang ramai yang mempunyai maklumat diminta tampil membantu siasatan,” katanya.

sumber: mymetro

All about Personal, Lifestyle, Beauty, Health and Parenting Blogger.
Product review, advertorial, 

contact:
Email: cikazizahmisi88@gmail.com

4 insan comel komen

Write insan comel komen
Myaby
AUTHOR
4/14/2011 9:15 AM delete

bagusnya dia ni.

saman je 2 juta org yg langgar lari tu. hamsap btol!

Reply
avatar
Cik Azizah
AUTHOR
4/14/2011 9:46 AM delete

@myaby kesian kan dia..dah la tolong org then kena langgar hilang kaki! saman je kat kete tu! jahat tol kete tu!

Reply
avatar
MiSzy DiaN
AUTHOR
4/14/2011 1:14 PM delete

kesian dia kan..
bla dah tlg org, kena langgar plak..
dah tu yang melanggar larikan diri pula..hurmm.. mcm2..

Reply
avatar
Cik Azizah
AUTHOR
4/14/2011 1:23 PM delete

miszy dian kesian sgt..kalau dapat saman pon..kaki yang hilang tak boleh diganti balik..kesiannya..

Reply
avatar


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!