Wednesday, April 13, 2011

Senggugut Ketika Haid



Tahukah wahai kaum hawa, kesakitan yang dirasai ketika datangnya haid adalah disebabkan oleh penguncupan dinding rahim yang amat kuat. Proses ini bertujuan bagi mengeluarkan ketulan darah haid yang bercampur dengan sedikit tisu daripada selaput endometrium. Darah ini perlu dikeluarkan melalui saluran pangkal rahim. Kebiasaannya, dinding rahim yang dimiliki oleh seorang gadis remaja masih sempit.


Penguncupan dinding rahim yang begitu kuat disebabkan oleh sejenis hormon yang dikenali sebagai 'prostaglandin'. 'Prostaglandin' adalah daripada sejenis kumpulan molekul lipid yang berasal daripada asid lemak dan peranannya sangat penting di dalam tubuh. Setiap 'prostaglandin' ini mengandungi 20 atom karbon. Ia menjadi pengantara serta memberi banyak kesan terhadap psikologi. Disebabkan itulah kesakitan terasa dan jika ia dihasilkan secara berlebihan maka terjadilah senggugut. 'Prostaglandin' yang berlebihan akan mengakibatkan rasa mual, cirit-birit, muntah serta sakit kepala. Oleh yang demikian, kehamilan dan kelahiran dapat membantu mengatasi masalah kesempitan pada saluran rahim yang menjadi punca kepada senggugut.


Namun begitu, terdapat sebilangan kecil daripada mereka yang akan menghadapi masalah ketidaksuburan dan mudah gugur kandungan sekiranya senggugut berlaku secara berterusan. Mereka ini kemungkinan besar menghidapi penyakit 'endometriosis' iaitu sejenis penyakit yang sering dikaitkan dengan masalah kesuburan. Namun pun begitu, kaitan ini hanya jika penyakit 'endometriosis' ini berada pada tahap serius. Tahap kesakitan senggugut tidak berkaitan dengan tahap keseriusan 'endometriosis'. Seseorang itu boleh mengalami senggugut yang teruk tetapi tahap 'endometriosis' hanya pada peringkat awal sahaja.


Lazimnya, kesakitan akan reda sebaik sahaja dua atau tiga hari kemudiaannya. Akan tetapi, jika 'endometriosis' ini telah merebak kemungkinan besar kesakitan tidak akan reda walaupun haid telah berhenti. Kesakitan juga mungkin akan terasa sewaktu melakukan persetubuhan atau membuang air besar. Ini disebabkan oleh pendarahan yang berlaku di belakang rahim yang mungkin melibatkan usus besar. Senggugut mempunyai cara kesakitan yang berbeza di mana sakit akan datang sebelum pendarahan bermula dan tertumpu di ari-ari atau pinggang belakang. Sakit ini akan berterusan walaupun haid sudah berhenti. kadangkala, terdapat juga gejala lain seperti kesukaran untuk membuang air besar atau sakit semasa berhubungan kelamin.


Oleh sebab itu, kita memerlukan GLA Complex, B Complex dan Ostematrix yang dapat membantu menstabilkan hormon Prostaglandin kita seterusnya menghindarkan dari ketegangan pada perut ketika haid. 

Boleh cuba amalkan Vitamin SHAKLEE untuk atasi senggugut anda!







CARA MEMBUAT PEMBELIAN SET SENGGUGUT SHAKLEE



CARA 1


Klik ke SET SENGGUGUT ini dan membeli terus dengan Shaklee.


CARA 2


Boleh hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi, cara makan, dos yang betul apabila membuat pembelian daripada saya.



Boleh follow Instagram Shaklee :-

Whatssap : 013-2378013
Your Health & Beauty Consultant


7 comments:

  1. waa..sy dari zaman skolah sengggugut teruk..kalau kene mesti guling2 thn sakit,uwaa..

    tips die xkan kehamilan je kot cik jijah?selagi tak kawen akan merane la?waaaaa...

    mintak share lagi kt fesbuk..hihi

    ReplyDelete
  2. @missnadh share je yunk...jijah lagi suka..sbb ramai jugak merana pasal senggugut ni kan..
    nadh cuba jugak la amalkan herba...Insyallah mujarab

    ReplyDelete
  3. i baru lepas sgugut.

    sob sob.

    tiap bulan x sah kalo x sgugut. urgh

    ReplyDelete
  4. perghhh kalu kena PMS ni mmg mood pn sudah tnggang langgang suma.. abis laa org kena mrh.. hehehe

    ReplyDelete
  5. myaby yeker..myaby tak cuba amalkan pil senggugut ke? lau tak boleh guna herba

    ReplyDelete
  6. miszy dian haha betol tu..mmg moody abis kan...tu la perubahan hormon..

    ReplyDelete
  7. tengah mengalami nya semaalam..tak dapat nak bgn n g kelas..sangat2 terseksa dengan penyakit saya ni..

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!