Kursus CPR (Resusitasi Kardiopulmonari)

Assalamualaikum ^^ a very good morning. ececeh speaking london pulak kiteeee..:p hari ni daku ada Kursus CPR. biasa kalau kursus me...


Assalamualaikum ^^


a very good morning. ececeh speaking london pulak kiteeee..:p hari ni daku ada Kursus CPR. biasa kalau kursus mesti opis hour 8am-5pm. letih tu. tak berapa nak best la kalau aktiviti opis hour lama nak tunggu balik. hohoho

tahu tak CPR tu ape menda? ala yang kiss mulut tu..what?? jangan berpikiran negatif oke. dalam maksud lain CPR tu ialah pernafasan bantuan mulut ke mulut (ataupun pernafasan bantuan dengan cara lain) dan tekanan dada untuk bantuan mangsa jantung terhenti atau pernafasan terhenti. Dengan cara ini darah yang mengandungi oksigen akan terus mengalir ke otak dan organ-organ penting hingga rawatan perubatan sewajarnya tiba untuk memulihkan jantung. sila rujuk entry ini. [CPR]


Dua hari daku kena hadiri kursus ni. harap harap daku lebih yakin lakukan CPR selepas ni. weee~~ harini dan besok la pulak. besok pula syif malam. pagi-petang kena hadiri kursus. penatnyaaaaaa!! huhuhuhu ni la tugas seorang jururawat. jangan mengeluh jijah. u can do it! yeaaaaahh :)


CPR bukan saja membantu mangsa dalam lemas tetapi boleh jugak mangsa yang tersedak susu. tercekik mahupon kanak-kanak yang memasukkan gula/sebarang bahan mainan dalam mulut. jadi bagaimana kita nak selamatkan nyawa mereka ialah dengan melakukan teknik CPR.


Oh ya.. jika ada mana-mana pihak anjurkan kursus CPR ni. lebih baik korang hadirinya. Dengan kursus ni apabila berlaku sebarang kecemasan, korang dapat menolong menyelamatkan nyawa. Ini akan mengambil sedikit masa sahaja untuk mengkaji semula langkah-langkah kecemasan dan korang akan merasa lebih yakin kerana masih mampu melakukan CPR dan menyelamatkan nyawa seseorang!


Rasanya staff pusat asuhan wajib mengambil kursus CPR supaya kes bayi tersedak susu tidak meningkat lagi. kerana bayi yang tersedak susu kita tidak tahu bila masa dia menangis,batuk kerana tersedak. tengok tengok saja dah biru... huhuhu


Sekian...


entry autopublish k.

You Might Also Like

13 insan comel komen

  1. cpr ni untuk bantu orang lemas je ke??? apa lagi kegunaan lain?? :D

    apa-apa pun, nice info :D

    ReplyDelete
  2. noona pun dh menghadiri kursus cpr ni.. awal tahun ni kot kalau x silap la.. 5 hari.. huhu. penat la..

    ReplyDelete
  3. bile kecemasan mesti terus blur..confirm suruh orang lain buat CPR..heeee..

    ReplyDelete
  4. hikhik..slmt dh kursus ea..

    bgus gak bnda ni..tp yui xprnh cuba.

    ReplyDelete
  5. @Eza Boom Boom :) bukan lemas sj. untuk baby tersedak susu,tercekik tulang ikan ke. termasuk gula/guli dlam mulut kita kena lakukan CPR untuk mengeluarkan benda asing tu..

    ReplyDelete
  6. @noonaQQ 5 hari yunk? mesti lagi banyak ilmu utk di kongsi tu..:)

    ReplyDelete
  7. @Azhafizah[フィザ] memang panik. tapi kalau dlm 1 keadaan semua org tak tahu. kita yg ada ilmu sikit ni automatik akan beri pertolongan selamatkan nywa mangsa.

    ReplyDelete
  8. @nuyui a.k.a miss YUI ilmu ada dah cukup yui. kita jangan la mintak. tapi sekurang2nya kalau family kita ada tercekik ke. anak kita tersedak ke. kita boleh selamatkan nywa mereka.

    ReplyDelete
  9. CPR penting la, at least dalam rumah mesti ade sorang yg tau buat kan..selamat berkursus ye..nanti ajar wanie..hee

    ReplyDelete
  10. @Wanie yup atleast dlm 1 umah pandai buat. senang ape2 hal berlaku..kita leh tangani sendiri :)

    ReplyDelete
  11. Terkenang balik demonstrasi CPR yang perlu kami buat masa kursus pertolongan cemas St. John, nasib baik pakai patung, eh, memang kena pakai patung manusia pun, hehehe!

    ReplyDelete
  12. masa dulu masuk kelab pbsm,mereka ada cadang gak guna lapik untuk cpr takut bahaya gak.(adess ingat2 lupa..)

    ReplyDelete
  13. @MaYa MustWany takut membahayakan kita dan mangsa..:)

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!