Nikah Khitbah (NIKAH GANTUNG) Tiket Untuk "BERCOUPLE'

9:30:00 AM 9 Comments A+ a-





Dari seorang adindaku..

Dalam adat Melayu perkahwinan dimulai dengan pertunangan sedangkan mengikut cara yg diamalkan dalam masyarakat dulu iaitu nikah gantung adalah lebih menepati maksud khitbah dalam Islam bukannya bertunang.

Ada orang yang menyamakan Khitbah dalam Islam sebagai pertunangan adalah tidak tepat.Akibat dari cara khitbah yang salah telah menjadikan pertunangan sebagai asas untuk menghalalkan "coupling" (dulu disebut berdua-duaan atau merendet) antara lelaki dan wanita. Ada yang memberi alasan untuk ber'couple' dulu atau bertunang dulu untuk kenal mengenali satu sama lain sedangkan hubungan perkahwinan bukan isu hukum Thourndike "cuba-cuba" atau "trial and error". Ia adalah satu amanah dalam Islam. 
Ramai di kalangan remaja pernah mengatakan,
“Alah, takkan tak boleh couple ustaz, kita ni bukan hidup zaman dulu lagi. Lagipun bukan buat apa-apa, untuk suka-suka aje!”. 
Ada yang berkata,
"Bertunang boleh kenal hati budi, kalau tak sesuai boleh putuskan tapi kalau dah kahwin susahlah, nak bercerai malu!"
Isunya:
“Siapa kata tak boleh coupling? Nak bercouple, bercouplelah, tapi kena dengan cara yang halal…iaitu BERNIKAH!”.
Apabila persoalan nikah ini diutarakan, ramai yang akan memberikan respon yang skeptik.
“Saya belum bekerja!", "Saya masih belajar!", "Mana nak cari duit buat belanja kahwin?”, “Ni bukan main-main, nak bagi anak orang makan apa?”, “Mak Ayah tak bagi!”, “Nak tinggal kat mana? Sapa yang nak bayar sewa rumah” dan 1001 alasan lagi. 
Kenapa mereka boleh beralasan untuk melakukan perkara yang halal, tetapi tidak langsung mengemukakan alasan untuk melakukan perkara yang haram? Jawapan bagi segala persoalan tersebut, mudah sahaja… “Kamu wajib berkhitbah!”.


Khitbah
Secara literalnya, ia membawa maksud “bertunang”. Bertunang menurut adat dan pengamalan orang Melayu adalah perjanjian di antara dua orang insan untuk berkahwin melalui proses ritual tertentu. Definisi itu jugalah yang terdapat dalam pengamalan fiqh klasik dan juga di zaman Rasulullah s.a.w. Definisi ini jugalah yang diamalkan oleh orang-orang Melayu di Malaysia. Malangnya, disebabkan kejahilan masyarakat hubungan pertunangan yang sekadar perjanjian semata-mata ini, akhirnya dianggap sebagai upacara untuk menghalalkan perhubungan di antara dua pihak yang bertunang. Lebih dahsyat lagi, ada di antara ibu bapa yang menyangkakan bahawa bertunang bermaksud “separuh berkahwin”. Ada pasangan yang bertunang, berpelesiran, berpegangan tangan dan juga bermadu asmara akan cuba menjustifikasikan tindakan tersebut dengan ikatan pertunangan serta mendapat restu ibu bapa kedua-dua belah pihak. Lebih menyedihkan ada yang bertunang kemudian ber'coupling' berakhir dengan keterlanjuran, kemudian putus dengan pelbagai alasan.

Khitbah menurut pengamalan orang Arab moden, terutamanya di Jordan pula amat berbeza dengan pengamalan orang bertunang secara klasikal dan juga pengamalan orang Melayu. Ia merupakan “akad nikah” dalam erti kata yang sebenar. Akad khitbah di dalam masyarakat arab pada realitinya merupakan akad nikah. Seperkara yang membezakan di antara akad nikah dan khitbah ialah kedua-dua pasangan khitbah tidak tinggal bersama sehinggalah selesai majlis perkahwinan dijalankan. Pada dasarnya, mereka berdua adalah suami isteri dan halal untuk melakukan apa sahaja yang difikirkan untuk mereka melakukannya. Di dalam masyarakat kita, pernikahan tersebut diberikan nama “nikah gantung” *bunyinya amat mengerikan??*

Jika ditukarkan nama “nikah gantung” tersebut kepada “nikah khitbah” tentu konotasi terhadap kontrak tersebut tidaklah mengerikan. Bunyinya pun agak “islamik”.Nikah adalah untuk menghalalkan perhubungan dan juga membina kematangan. Yang utamanya, kedua-dua pasangan sudah halal dan sudah boleh bersama dan melakukan apa sahaja.Bunyinya agak mudah, namun realitinya tidak demikian. Sudah pasti ada ibu bapa akan tidak bersetuju. Dalam hal ini, anjakan paradigma oleh para ibu bapa amat diperlukan. Ibu bapa perlu sedar zaman anak-anak mereka kini bukanlah seperti zaman mereka dahulu. Zaman kini fitnahnya berleluasa dan kehebatan moral menggila. 

Lihatlah apa yang berlaku di seluruh tanah air, rasanya pendedahan oleh sebuah akhbar harian baru-baru ini mengenai aktiviti pengguguran cukup merisaukan banyak pihak. Apakah ibu bapa mengharapkan anak-anak mereka menjadi malaikat yang tidak terpengaruh dengan suasana persekitaran, rancangan-rancangan hiburan dan bahan-bahan literasi menjurus ke arah maksiat dan nafsu.

Sudah sampai waktunya para ibu bapa moden membuat anjakan paradigma. Mereka hendaklah menerima realiti jahiliah moden yang menggila ini. Mereka menghadapi dua jalan penyelesaian, sama ada menerima arus liberal dan sekular yang menghalalkan segala perhubungan bebas di antara dua jantina, dan kemudian mereka yang akan menanggung malu. Atau pilihan kedua, iaitu untuk membenarkan anak-anak mereka menikmati alam percintaan dengan cara yang halal, iaitu melalui ikatan perkahwinan. Walau bagaimanapun, membenarkan anak-anak mereka bernikah di dalam ini adalah satu risiko. Maka di sinilah peranan ibu bapa moden untuk membantu anak-anak mereka mengurangkan risiko tersebut demi menyelamatkan agama dan maruah mereka.

Mari kita berusaha untuk menghidupkan kembali 'nikah gantung' ini dengan panggilan baru iaitu 'nikah khitbah'.Ia semata-mata bertujuan untuk mengelakkan perkara maksiat yang boleh berlaku seperti berhubungan melalui telefon (melepas rindu dendam melalui telefon, sms, chatting, fb dll), bertemu antara pasangan walaupun ada mahram (tetap akan berlaku bertentang mata dan apa sahaja yang boleh menjadi muqaddimah kepada zina mata, tangan, hati dll.)


p/s: mari kite teruskan NIKAH KHITBAH bagi mengelakkan maksiat menguasai dunia...Insyallah :D nampaknya daku kena nikah khitbah ni sebab adik pon nak kawen jugak! wuaaaaa :(


All about Personal, Lifestyle, Beauty, Health and Parenting Blogger.
Product review, advertorial, 

contact:
Email: cikazizahmisi88@gmail.com

9 insan comel komen

Write insan comel komen
12/01/2010 12:37 PM delete

awak buat iqa terfikir sesuatu..
iqa pernah tanya kat blog iqa ape sebenarnya nikah gantung..tappi tak ramai yang boleh menjawab..sekarang persoalan iqa dah terjawab..tapi masih lagi terfikir patut ke nikah gantung dalam tempoh yang terlalu lama..contohnye setahun...

Reply
avatar
12/01/2010 3:11 PM delete

iqa~ jijah rasa kan biasanya nikah gantung ni dlm tempoh xlama...contohnya dalam kurang 6bulan..
sbb dorg walaupon da nikah tp xleh tinggal sama..
ag 1..bayangkan eh lau dlm tempoh setahun baru nk bersanding da rasa macam kekok nk naik pelamin dan mgkin time tu da pregnant hampir 9bulan... ha...cmnor tu...
rasa jijah nikah gantung ni untuk tempoh xlama..

Reply
avatar
12/01/2010 6:35 PM delete

kalau iqa nikah pun..sure tak sempay pgreegy sebab en.tunang akan belayar lama..ehm tu la pasalnye iq atak leh nak buat nikah gantung huhuu

Reply
avatar
12/01/2010 6:55 PM delete

jijah rasa mcm boleh je nk nikah gantung sbb iqa nikah gantung then en tunang g belayar kan..pas belayar iqa bersanding la..
tu pon lau iqa xcukup masa nk wat nikah+wedding sekali..
tapi lau ade masa nak buat dua-dua lagi bagus! ni utk org yang mcm susah nk jumpa,susah nk tetapkan tarikh yg sesuai utk wat wedding..tu pasal nikah dulu..
rasanya la kot..heee :)

Reply
avatar
Mohd Firdaus
AUTHOR
10/05/2011 12:01 PM delete

nk kawin la klu cmni..hehehe

Reply
avatar
alyrds
AUTHOR
10/05/2011 12:16 PM delete

kalau diikutkan nikah gantung ni tak lama...tak lebih dari 6 bulan... pa pun jarang yg amat sangat la dgr kisah nikah gantung ni.....

Reply
avatar
10/05/2011 1:51 PM delete

byk nak kene pk kalau nk kawin ni..kene well plan -_-'

Reply
avatar
yayalicious
AUTHOR
10/05/2011 10:11 PM delete

kalo xnk nikah gntung..boleh je kan nikah tp xdok same..means,suami n istri ade keje msing2 d ngri@ tempat yg blainan..mcm pkcik yaya 2org.2-2 istri dok jao tp dorng ok je..time cuti mgu blikla tgok istri ke..or istri dtg tmpt suami..agk2 xpe kan mcm tu..^,^

Reply
avatar


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!