Khasiat Jintan Hitam | ♥Cik Azizah♥

Friday, October 28, 2011

Khasiat Jintan Hitam


Assalamualaikum..


Selain sebagai bahan masakan jintan hitam juga mempunyai banyak khasiat. Jintan hitam lebih popular bagi masyarakat India. Dari segi perubatan, jintan hitam telah digunakan sejak zaman Rasulullah SAW lagi. Hadis riwayat Bukhari, Muslim menceritakan Abu Hurairah r.a. berkata 

“ Tetaplah dengan Habbah Al Sawdah (jintan hitam) kerana sesungguhnya ia mengandungi ubat bagi segala penyakit kecuali Al-sam atau maut.”



Antara khasiat jintan hitam ialah 

1. Menguatkan tenaga, mengelakkan penyakit dan mengurangkan kolesterol dengan memakan tujuh biji jintan sebelum tidur dan tujuh biji selepas bangun tidur setiap hari.



2. Bagi penyakit kencing tidak lawas, haid tidak lancar ialah dengan menggoreng tanpa minyak dan dijadikan serbuk lalu diminum dengan air panas dan madu.



3. Bagi menguatkan tenaga batin ialah dengan memasak susu segar dan dicampurkan dengan jintan hitam dan madu dan diminum sebelum tidur.



4. Bagi ibu yang menyusukan anak jintan hitam boleh membanyakkan air susu dengan memakan tujuh biji sebelum tidur dan tujuh biji selepas bangun tidur.



5. Bagi menghilangkan demam selsema dan sakit tekak campurkan serbuk jintan dengan perahan limau nipis dan satu sudu besar madu.





selamat beramal ^^


12 doakan kimi jadi anak soleh :):

azam said...

tepat sekali....cuma perlu byk lagi kajian harus dibuat rasanya kan??

nuyui a.k.a miss YUI said...

cam nak try yg telan 7 biji sblm dn selepas bgun tu..

cik ika said...

ngee~~ bnyyknye khasiat jintan ea~~

Azmi Khan said...

bgs nie....
Alhadulillah dgn izin Allah ia berkesan.....

diana said...

rasa dia macam gamat..:p
selalu makan..

YNA said...

baru tau :)

Rosalia said...

nice info :)

kak lang said...

oke, jom minum kopi cam kak lang...hehehe

Cik Azizah said...

@kak lang kopi habbatussauda memang sedap lah! peh..

Iqa ツ said...

saya dah amalkan makan jintan ni...

Iqa ツ said...

kkk

azizah :) said...

@Iqa ツ best tak? hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Copyright © 2011-2013 Reserved to Cik Jijah's Blog's
Design by Azhafizah.Com