Monday, October 10, 2011

Hukum Wanita Mengukir Hiasan Pada Tangan Menggunakan Inai..



Hukum Wanita Mengukir Hiasan Pada Tangan Menggunakan Inai..


google




Sekarang ini ramai perempuan (pengantin) memakai inai dengan mengukir ala tatu di tangan berupa awan larat ataupun daun. Kita lihat dan nilai berdasarkan hadis Nabi ini :

Dari Ibnu Umar r.a katanya: "Bahawasanya Rasulullah s.a.w mengutuk orang yang menyambung rambut dan meminta rambutnya disambungkan. Dan Baginda mengutuk pembuat tatu dan yang meminta ditatu." [hadith bil. 2003 : Sahih Muslim]

Dari Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w bersabda: "Allah mengutuk wanita yang mempergunakan (memberikan) rambutnya untuk (menyambung) rambut wanita lain,wanita yang menyambung rambutnya dengan wanita lain, wanita yang membuat gambar di kulitnya (tubuh) dengan tusukan dan wanita yang meminta kulitnya dibuat gambar dengan tusukan (alat pengukir)" [hadis bil. 1685 : Sahih Bukhari]

Jelas Dato' Abu Hasan Din Al-Hafiz: "Inai berukir ala tatu tak boleh! Ia dilaknat Allah. Inai berukir bentuk awan larat atau bentuk gambar itu adalah kategori tatu,kalau nak pakai inai, pakailah betul-betul di hujung jari."

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-88 yang bersidang pada 2 Oktober 2009 telah membincangkan Hukum Pemakaian Inai Bercorak Mengikut Syarak. Muzakarah telah memutuskan bahawa:

- Pemakaian inai pada kedua tangan dan kaki adalah diharuskan bagi wanita sama ada yang telah berkahwin atau belum selagi mana tidak menimbulkan fitnah.
- Walau bagaimanapun, kadar pemakaian inai di kedua-dua tangan dan kaki adalah terhad sehingga pergelangan tangan dan buku lali sahaja, manakala warna yang digunakan tidak bersifat kekal seperti tatu dan mengandungi sebarang unsur yang meragukan. 

Mengenai corak atau ukiran yang digunakan pula, corak atau ukiran daun dan tumbuh-tumbuhan adalah dibenarkan, manakala corak-corak haiwan, lambang dewa-dewa atau ajaran atau apa jua gambaran yang bertentangan dengan syarak adalah dilarang.

-Pemakaian inai pada kedua tangan dan kaki bagi lelaki adalah tidak diharuskan kecuali pada sebilangan jari bagi pengantin semasa majlis perkahwinan dan juga untuk tujuan perubatan.

Jangan sampai kita menolak syariat semata-mata untuk mengikut adat. Apa gunanya kita beragama Islam, apa gunanya kita bermazhab jikalau kita tidak mengikuti syariat dan hukum yang telah ditetapkan. Sama-sama kita renungkan wahai pembaca yang budiman..

sumber: Jakim




20 comments:

  1. So kiranye xbuleh la kite nk bt corak bagai kt tgn tuh akak??

    ReplyDelete
  2. hehhe..jijah leh la pakai nanti..

    ReplyDelete
  3. macam semak jer kalau buat corak nie..hehehe

    ReplyDelete
  4. Hah... bagi mereka yang nak kahwin atau bertunang kena baca nii..

    ReplyDelete
  5. yana: boleh la yunk. tp jgn cotak tatu,haiwan di haramkan!

    ReplyDelete
  6. nuyui a.k.a miss YUI: yey! memang nak pakai pon tanpa was was lagi..hehe

    ReplyDelete
  7. akak mmg suka pakai inai.. tp dkt kuku je la... cuma skrg ni dh susah nk pakai inai.. yela, time tido pun nk nyusu alisha.. so, tgn dh xmampu duduk diam2 lg dh.. hihii

    ReplyDelete
  8. Baru lepas berbincang dengan mak pasal inai lukis tadi :D hehe . terima kasih kerana share :D

    ReplyDelete
  9. oh..baru tahu..tq for the info sis! :)

    ReplyDelete
  10. ouh..boleh..hihihi..kalau cmtu bleh la bt nt..ehehehe...

    ReplyDelete
  11. letak hujung jari macam orang dulu2 tu sudah laa..

    ReplyDelete
  12. kiz: hehe jimat kan...lalala :P

    ReplyDelete
  13. shida'R: mekasih syg..selamat beramal ^^

    ReplyDelete
  14. tak boleh la buat bunga-bungaan..kalau kosong takper.sebab Nabi pernah bersabda"sesiapa yang mengikuti kaum itu,dia tergolong dalam kaum itu"..buat inai bunga-bungaan kan ikut cara Hindu..kalau kita buat macam tu..tergolonglah kita dalam golongan itu..saya hanya memberi nasihat..jika saya tidak tegur Akak..maka berdosalah saya..Ana minta maaf..jika ukhti terasa..

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!