Jangkitan menguap....

Kalian perasankah apabila seseorang menguap, orang lain ikut sama? Penyelidik menyatakan dalam 40- 60% orang yang melihat gambar orang m...


Kalian perasankah apabila seseorang menguap, orang lain ikut sama? Penyelidik menyatakan dalam 40- 60% orang yang melihat gambar orang menguap akan turut menguap. Bukan manusia saja yang menguap tau.. Binatang pun menguap juga.

Kalau kita lihat kucing yang kita pelihara itu, boleh nampak kucing itu pun menguap.

Kenapa Kita Menguap? Penerangan saintifik menyatakan bahawa kita menguap disebabkan oleh keperluan fizikal kita. Selain daripada kepenatan, kita juga menguap kalau darah kita kekurangan oxygen. Ada juga teori yang menyatakan menguap dapat melaraskan suhu badan kita. Sesetengah orang berfikiran bahawa kita menguap kalau kita rasa bosan.

Kepercayaan Orang Dahulu KalaAda juga terdapat kepercayaan yang berasal dari Greek yang menyatakan kita mesti tutup mulut bila menguap untuk elakkan roh kita dari terlepas melalui mulut. Sesetengah orang pada zaman dahulu percaya bila seseorang itu menguap, dia akan ditimpa bahaya.

Kenapa Menguap Boleh Berjangkit? Apabila kita lihat orang menguap, otak kita proses informasi. Informasi itu disalurkan ke brain circuitry yang menganalisis dan meniru gaya yang dilakukan oleh orang lain. Circuitry ini dipanggil “mirror-neuron system” kerana ia mengandungi sel otak yang khas. Ia menjadi aktif apabila kita membuat sesuatu atau kita melihat orang lain membuat sesuatu, lalu meniru aksi orang lain.


You Might Also Like

6 insan comel komen

  1. ooo...mcm tu rupanya...jom layari blog saya yg mengandungi info tentang buku dan majalah utk memudahkan korang membuat perancangan dan penilaian sblm membeli buku.






    http://orderbookonline.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. saya baca pun saya boleh menguap sis..haha

    ReplyDelete
  3. gg~ hahaha..tah2 ko ngantuk tu gg....hikhik...tapi lau tgk lama2 gambar kucing tu mmg buat kita mguap tau!

    ReplyDelete
  4. pernah juga buat entry psl ni jgk..
    jom baca..kongsi2 pendapat..huhu

    http://jarijemariemas.blogspot.com/2011/03/penyakit-yang-mudah-berjangkit.html

    ReplyDelete
  5. Hehe~ ade connection la entri kte ek?

    Leh lak menguap sebab meniru org ek?Kdg2 kte tak perasan benda ni...tapi kalau menguap, ingat la adab2 tu ye

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!