Petua Melegakan Batuk Berkahak

Pilihan 1:  Rendamkan sedikit kerak nasi dalam air suam. Apabila nasi menjadi kembang, minum airnya setiap pagi. Pilihan 2:  Rebus be...




Pilihan 1: Rendamkan sedikit kerak nasi dalam air suam. Apabila nasi menjadi kembang, minum airnya setiap pagi.
Pilihan 2: Rebus beberapa biji pisang masak. Setelah lembik, campurkan santan secukupnya, sedikit garam dan perasa vanila. Kacau rata dan diminum airnya.
Pilihan 3: Tumbuk segenggam daun pegaga hingga lumat dan tapis untuk mendapatkan airnya yang pekat. Campurkan dengan gula dan embunkan selama 1 malam. Air itu hendaklah diminum 2 kali seminggu.
Pilihan 4: Campurkan 2 sudu teh madu lebah asli dengan air suam. Kacau sehingga sebati dan minum air tersebut 3 kali sehari.
Pilihan 5: Ambil 2 sudu nasi panas yang baru masak. Masukkan nasi itu ke dalam cawan dan campurkan sedikit air. Embunkan nasi tersebut selama semalaman dan minum airnya pada esok paginya.
Pilihan 6: Ambil sebiji limau sunkist dan buatkan lubang berbentuk pangkah di bahagian tengahnya. Masukkan gula batu di lubang tersebut. Letakkan limau tersebut di dalam periuk di tengah-tengah nasi yang telah kering dan tutup periuk tersebut. Setelah nasi itu masak, ambil buah limau itu dan makan sambil didahului dengan selawat. Ulang setiap kali memasak nasi sehingga sembuh.
Pilihan 7: Perah sebiji limau nipis dan campurkan dengan sedikit madu. Minum campuran ini setiap pagi sebelum sarapan. Amalkan sehingga batuk dan kahak hilang.
NOTA:
Minum banyak air suam
Kurangkan makanan yang boleh menyebabkan banyak lendir seperti:
-  bahan tenusu
-  makanan yang diproses beberapa kali
-  daging
-  gula pasir
-  buah-buahan yang  manis
-  makanan diperbuat dari tepung seperti roti putih
Kurangkan makanan yang menghasilkan angin (kentut) seperti:
-         kacang-kacang
-         kobis
-         kobis bunga
Kurangkan atau berhenti merokok



You Might Also Like

2 insan comel komen

  1. kak dni~ haah kak...banyaknye petua..lau tak sihat jugak tak tahu la kan..hehehe

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!