Friday, March 11, 2011

Mari kita bina sikap bersangka baik

Assalamualaikum kalian :)

Selamat hari Jumaat yang indah..Insyallah :)

Sesiapa jua yang kalian fikirkan, fikirlah yang baik-baik saja tentang dirinya walaupun dia itu musuh ketat kalian atau dia pernah sakitkan hati kalian sekalipon. Setiap hari kita akan berjumpa ratusan orang. Ada yang membuat kita menyampah, ada yang membuat kita suka. Kekadang kita teringat orang-orang dari masa lalu, mungkin orang-orang yang kita lihat pada minggu ini, orang-orang yang kita berbual dengan mereka pada minggu lalu.

Biasanya, kita akan lebih mengingati perangai mereka yang menyakitkan hati kita. Berhati-hati dengan sikap sebegini sebab ia adalah racun kepada fikiran positif kalian. Sikap itu membuat minda terlatih ke arah fikiran negatif. Untuk mengubahnya, fikirlah hanya yang baik-baik tentang sesiapa saja.

Lebih banyak kita berfikiran baik-baik pada seseorang, lebih banyak kita diketemukan dengan situasi yang baik-baik, bahkan kita sendiri akan rasa seolah-olah kita ini bertuah sebab asyik jumpa situasi yang baik-baik.

Misalnya, mungkin tiba-tiba ada orang ingin tumpangkan kalian naik keretanya, mungkin tiba-tiba ada seorang kawan belanja kalian makan tengahari, mungkin tiba-tiba ada seorang kawan muncul di depan mata kalian, menghulurkan sebuah hadiah yang kalian sendiri tidak sangka-sangka... Kita tidak tahu bukan...jadi marilah kita bina sikap bersangka baik dan sikap positif yang perlu ada dalam diri kita..

Insyallah :)



2 comments:

  1. kucen pandai sumpah?hai kucen,anda ditawarkan untuk jd bahan hidangan harimau saya :)

    hahaha ;p

    ReplyDelete
  2. @anne~ jangan lah! kiut tu kucen tu...t mati la kena makan harimau anne..huhu

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!