Thursday, March 10, 2011

Tips Pertahankan Hubungan Jarak Jauh



Bercinta apabila perhubungan jarak jauh amatlah memeritkan..Di sini lah kepercayaan dan kesetiaan penting dalam membina hubungan itu agar kekal bersama selamanya! Jadi kesetiaan sangat penting dalam sesebuah hubungan itu! Untuk insan yang menjaga kesetiaan terhadap pasangan, kalian lah yang terbaik sekali.. Jadilah insan yang boleh membahagiakan pasangan kita tanpa rasa jemu.

Alhamdulilah tahun ni 9tahun kami bersama walaupon pelbagai onak duri telah di tempuhi dan semoga ikatan ni berahir dengan ijabkabul hendaknya..
Bagaimana daku pertahankan hubungan jarak jauh ni..

1) Kepercayaan dan kejujuran

~~Tanpa kepercayaan dan kejujuran hubungan akan berada dalam keadaan bahaya. Kalian perlu percaya dan berserah pada takdir.

2) Komitmen

~~Komitmen amat penting dalam perhubungan. Jika kita dapat memberikan komitmen sepenuhnya dalam perhubungan, ia akan berjaya. Faktor jauh atau dekat sama sahaja, cuma perhubungan jarak jauh lebih banyak cabarannya..apapun terpulang pada individu itu sendiri utk menyelesaikannya...

3) Selalu berhubungan

~~Komunikasi amat penting. Walaupun kita tidak dapat berkomunikasi secara bersemuka langsung, kita masih boleh berhubungan dengan mengutus surat, e-mel dan menelefon. Ini dapat mengisi kekosongan atau kesunyian kita dan pasangan..



4) Jangan letakkan banyak harapan

~~Setiap individu memang mengimpikan perhubungan yang berakhir dengan kebahagiaan, namun jangan sekali-kali kita meletakkan harapan yang tinggi dalam perhubungan ini kerana dikhuatiri akan menyebabkan kekecewaan yang tragis.

~~Tapi bukan bermaksud kita tidak serius dalam menjalinkan hubungan, cuma jangan letakkan harapan 100% terhadap hubungan cinta jarak jauh sebegini kerana perhubungan sebegini sukar dan berisiko tinggi...apepon berdoa lah biarkan hubungan sebegini sampai penghujungnya...



5) Kesetiaan

~~Perhubungan sebegini memerlukan kesetiaan antara pasangan yang bersungguh-sungguh dan ikhlas. Jika tidak hubungan tidak akan berjaya... hiduplah berpandukan hukum karma....

if 1 day kita tak bersama dia kerana kecurangan dia...n tak mustahil org yg dia pilih itu akan curang balik pada dia...


6) Emosi
~~Jangan terlalu beremosi ketika berjauhan kerana faktor jarak dan jarang bertemu muka membuatkan kita sering menaruh prasangka buruk. jadi kita perlu lah kawal emosi sebaik mungkin dan perlu berfikiran positif bagi mengelakkan pergaduhan...


p/s~~ emmm..memang agak susah mulanya..daku dan pasangan juga cinta jarak jauh..berkawan,bercinta sehingga lah sekarang kami masih lagi berjauhan..bukan dekat jarak kami..laut cina selatan jadi kekangan fizikal...tetapi hati, alhamdulillah tetap teguh...cuma dugaannya cukup banyak...tuntutan kerjaya memaksa kami berjauhan buat masa ini..



Mutiara kata PAHITnya cinta jarak jauh ini bila kadang2 kita rasa berseorangan di saat sangat memerlukan..tapi MANISnya bila perasaan rindu tu...terutamanya bila menghitung hari nk berjumpa..macam pasangan hangat bercinta...walaupon kami bertahun tahun mengenali...semakin hangat hubungan ini...alhamdulillah sehingga kini cinta kami teguh dan semoga tetap teguh buat selama-lamaya..insyaAllah..


18 comments:

  1. singgah sini baca entry .
    mantap!! hehe ..

    ReplyDelete
  2. @anna~ heheh mekasih anna sudi baca :)

    ReplyDelete
  3. wahh bestnyer cter ko yg nie jijah,..huhu terharu nye ak dgr dn menjadi panduan wt ak,... jdi ak mmg like la hehhhhe,.^_^

    ReplyDelete
  4. sama2 .. boleh ajar tak cmne buat shoutbox boleh tekan keluar tekan ke dalam tu?

    ReplyDelete
  5. @rzyira~ mekasih dear :0 ko mmg byk myokong aku dan zul...sgt2 terharu :)

    ReplyDelete
  6. Singgah . Wah , boleh amek jadi panduan nip . Hee :)

    ReplyDelete
  7. sll jumpa pon sll gaduh jugak..cne..huhu..=.='

    ReplyDelete
  8. hehehe berguna kan! sebagai panduan tu...selalu jumpa pon gado?? jijah pon kdg2 camtuh gak..hehhe lama2 ok la..:)

    ReplyDelete
  9. agaknye sbb kitorg lom matang kot....huhu..
    tp cne eh, nk setel hal ceni...=.='

    ReplyDelete
  10. sme2 jijah,...heheheh ko pn sme gak bnyk support ak lg2 time ak dibelenggu masalah cinta nie,..ko bnyk bntu ak,..t.ksh bnyk2 jijah,.
    ak sntiase doakan kbhgian korg,.. :)

    ReplyDelete
  11. @rzyira~ Amin....semoga termakbul la doa ko tu kawan....Insyallah :)

    ReplyDelete
  12. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  13. hehe..thanks for the tips..ngah sedih ni dgn cinta jarak jauh..huhu

    ReplyDelete
  14. terse dgn no 4...mmg sy mgalami kekecewaan yg amat tragis

    ReplyDelete
  15. thanks 4 the great post cik azizah, nice one,.

    ReplyDelete
  16. thanks 4 the great post cik azizah, nice one,.

    ReplyDelete

Assalamualaikum... Hai Blogger Hebat!
Sila Tinggalkan Komen Anda Di Sini...
Korang Komen Jijah, Jijah Akan Komen Blog Korang Pula Yer.

Tq

Copyright © ♥Cik Azizah♥ Designed by azhafizah.com