Sunday, March 20, 2011

Memilih pasangan hidup mestilah....





Kebanyakan daripada rumah tangga runtuh yang bermasalah sejak hari pertama tidak lain tidak bukan adalah kerana kedua-dua orang yang terlibat tersalah pilih pasangan. Pilihan pasangan hidup kalian adalah lebih penting dari apa jua yang kalian lakukan untuk membahagiakan rumah tangga kalian. Bunyinya seperti mudah sahaja dilakukan, tetapi kalian akan terkejut dengan peratusan orang yang tidak sabar melangsungkan perkahwinan sehingga mereka tidak menumpukan masa dan usaha yang diperlukan untuk membuat keputusan yang baik. Jika kalian ingin memastikan perkahwinan yang memuaskan dan berkekalan, hayatilah pesanan-pesanan berikut:


TEMPOH MASA PERKENALAN
Kajian menunjukkan bahawa pasangan yang telah berkenalan selama 2 tahun atau lebih, lebih berpuas hati dengan perkahwinan berbanding pasangan yang berkenalan dalam jangka masa yang lebih pendek. Apabila pasangan bersedia mengambil keputusan yang melibatkan perkahwinan selepas hanya berkenalan selama beberapa bulan, keputusan itu kebanyakannya lebih berdasarkan khayalan dan kurang berdasarkan hakikat .


MEMILIH PASANGAN SENDIRI
Orang sering memilih pasangan semata-mata untuk menggembirakan orang lain - ayah, ibu atau kerana orang menyuruh mereka berkahwin. Tetapi amat penting agar orang yang hendak kahwin itu sendiri gembira dengan pilihannya. Keputusan kalian hendaklah dibuat berasaskan keperluan dan impian kalian sendiri. kalian juga patut mendengar pendapat sahabat handai dan kaum keluarga dengan teliti, tetapi jangan sampai biarkan orang lain memilih pasangan hidup kalian.



HARAPAN YANG TIDAK WAJAR TENTANG PERKAHWINAN
Kebanyakan rumah tangga gagal kerana tidak mendapat apa yang mereka impikan sebelum berkahwin. Ramai lelaki dan wanita memasuki alam perkahwinan dengan sangkaan bahawa pasangan mereka akan memenuhi semua keperluan mereka dan perasaan romantik mereka semasa bercinta akan kekal abadi. Sebenarnya rumah tangga yang bahagia memerlukan begitu banyak usaha, kesabaran dan ketabahan.




MASALAH KEPERIBADIAN DAN TINGKAH LAKU
Keperibadian dan tingkah laku tidak akan hilang apabila kalian berkahwin. Jika terdapat ciri-ciri keperibadian dan tingkah laku pasangan kalian yang menimbulkan persoalan, seperti cemburu, panas baran, tidak bertanggungjawab, tidak jujur dan degil, tanya diri sendiri samaada kalian sanggup untuk menghabiskan masa kalian sehingga ke akhir hayat untuk menangani masalah ini. Nyata sekali, jika pasangan yang dalam pertimbangan itu menghadapi masalah dadah, kaki botol dan sebagainya, kalian sepatutnya memastikan masalah itu telah diselesaikan jauh lebih awal sebelum perkahwinan kalian.


BANYAK PENGALAMAN HIDUP
Pemilihan pasangan hidup melibatkan ramalan tentang bagaimana kalian berdua akan hidup bersama, sepanjang tahun-tahun akan datang. Pengalaman di sini bukan bermaksud usia .Pengalaman yang dilalui tidak bergantung dengan usia seseorang. Pengalaman lelaki dan wanita mengharungi susah dan senang bersama, amat bermakna dalam perhubungan. Jika boleh, harungilah waktu-waktu susah dan senang bersama pasangan kalian. Misalnya melalui lalu lintas yang sesak, jalan-jalan kampung yang becak . Dari situ dia akan menunjukkan siapa dirinya yang sebenarnya.


BAYANGKAN ORANG YANG INGIN KALIAN KAHWINI
Bayangan ini tidak kalian sedari pada umumnya, namun ia amat mempengaruhi kalian. Bayangkan dengan jelas sifat-sifat orang yang ingin kalian kahwini. Fikirlah dengan panjang dan mendalam tentang beberapa faktor – penampilan, kepintaran, pendidikan, kerohanian dan sebagainya. Pemikiran bawah sedar (sub-concious mind) kalian boleh menghantui sesuatu hubungan. Berpeganglah pada bayangan kalian ini.


PASANGAN YANG BERSIFAT SEAKAN-AKAN DIRI KALIAN
Pasangan yang mempunyai terlalu banyak perbezaan sifatnya, akan memerlukan usaha yang lebih untuk memastikan rumahtangga yang dibina kekal bahagia. Lebih banyak memerlukan toleransi dan pemahaman. Tidak ramai pasangan mampu bertindak sebegini.


MEMPUNYAI CITA-CITA YANG SEIRING
Jika orang yang kalian kahwini bercita-cita jauh lebih rendah atau lebih tinggi daripada kalian, mungkin kalian berdua akan kecewa. Masalah akan timbul jika kalian berusaha mendaki puncak kejayaan, tetapi pasangan kalian telah berpuas hati dengan apa yang telah kalian berdua miliki. Perbezaan sifat mungkin menarik hati ketika sedang melamar, tetapi ia akan menyebabkan banyak kekecewaan sepanjang perkahwinan.


KEBOLEHAN BERKOMUNIKASI
Kebolehan berkomunikasi amat penting demi kebahagiaan rumah tangga. Kesejahteraan perkahwinan bergantung kepada tahap komunikasi suami isteri. Adalah penting kedua- dua pasangan menguasai kemahiran bertutur dan mendengar. Banyak rumah tangga hancur kerana masing-masing tidak pandai menyatakan hasrat masing-masing dengan cara yang boleh diterima oleh pasangannya. Hasrat dipendam tanpa komunikasi berkesan.


KEBOLEHAN MENYELESAIKAN PERTELINGKAHAN
Setiap pasangan perlu tahu yang mereka berkemampuan untuk menyelesaikan pertelingkahan sebelum mereka berkahwin. Jika pasangan tidak tahu cara yang berkesan untuk menangani perselisihan pendapat antara mereka, rumah tangga mungkin akan runtuh. Banyak rumah tangga runtuh kerana suami-isteri tidak tahu menangani perbezaan diri mereka berbanding sebab-sebab lain. Amat perlu menilai kemahiran perdamaian masing masing sebelum berkahwin.


~selamat beramal~


0 insan comel komen:

Post a Comment


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!