Resepi Onde-onde Melaka

by - 6:49:00 PM




jijah tak tahu ape mood nak kongsi resepi ni. kahkahkah
yang pasti setiap bulan Ramadhan pasti akan buat kuih buah melaka ni dan bagi sedekah buat moreh kat surau. wee~~


ok jom kita buat jugak.


Resepi Onde-onde Melaka/ Kuih buah melaka

Bahan-bahan

  1. sebiji kelapa muda di parut
  2. 2 keping gula melaka [potong dadu yer]
  3. 300gm tepung pulut [boleh agak-agak banyak mane]
  4. sedikit tepung kanji
  5. secubit garam
  6. setitik pewarna hijau
  7. sedikit keledek [ramas dan hancurkan] kalau taknak letak keledek pon takpe

Cara memasak.

  1. Mula-mula campurkan tepung pulut,tepung kanji,keledek,sedikit air dan secubit garam ramas-ramas bagi sebati adunan
  2. Masakkan air dalam periuk sehingga mendidih
  3. Bila adunan tadi dah sebati tak keras tak lembik, bentukkan kecil-kecil adunan tu menjadi bulat kecik, masukkan gula melaka di tengah-tengah dan tutup kembali
  4. Masukkan bulat kecik tadi ke dalam air mendidih dan biar sehingga terapung
  5. Apabila bulat kecik dah terapung, korang angkat dan toskan
  6. Korang golekkan bulat kecik tu dengan kelapa muda
  7. Siap untuk di makan.

ok dah. makan 1 biji terus masuk mulut. sedapnya. nyum nyum.


p/s: hari ni start keje malam 3 hari. nampaknya bersahur dalam wad la ni dengan bawak bekal sambal udang,ayam goreng. weee~~

selamat berbuka puasa semua. ^^



You May Also Like

16 insan comel komen

  1. gilerr.. mesti sedap ni,tahun ni xmakan lg kuih buah melaka ni..hehe.. terliurrr..

    ReplyDelete
  2. wah, ni febret kite ni.. nnt nak cbe wat la.. thanx kongsi resepi yer.. heehe... =D

    ReplyDelete
  3. lama tak makan kueh nii...huhu, susah nak jumpa yang sedap...

    ReplyDelete
  4. Aida suka makan kuih buah melaka nie..bila masuk je dalam mulut pecah gula merah dia..nikmat gitu..hehehe..

    nak buat dia pun senang n mudah.. :)

    ReplyDelete
  5. oh..tp jijah shida pgil buah melaka..aw hehehee..

    ReplyDelete
  6. baru je mkn kuih ni td :)

    ReplyDelete
  7. oo ni org n9 pangil kuih kolopng ni..

    ReplyDelete
  8. baru makan semalam buah melaka tu , mak buat . nyum - nyum sedapnyaaaa .

    ReplyDelete
  9. kuih ni sama tak dgn kuih lopeh?...

    ReplyDelete
  10. ehem2..dah jd chef dah si jijah ni..heheh..

    p/s: dear, t yui gtau cmner nk cari kain felt tu..

    ReplyDelete
  11. Menu ini mak WuMing pandai buat... Tapi nama dia baru tahu hari ini saja..

    He..he..he..


    Warna dia guna daun pandan saja....

    ReplyDelete
  12. buatkan alif kak jijah .. hehehe :D

    ReplyDelete
  13. sedap kan kuih ni..senang je nak buatnya. hehe

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!