Resepi Onde-onde Melaka

6:49:00 PM 16 Comments A+ a-




jijah tak tahu ape mood nak kongsi resepi ni. kahkahkah
yang pasti setiap bulan Ramadhan pasti akan buat kuih buah melaka ni dan bagi sedekah buat moreh kat surau. wee~~


ok jom kita buat jugak.


Resepi Onde-onde Melaka/ Kuih buah melaka

Bahan-bahan

  1. sebiji kelapa muda di parut
  2. 2 keping gula melaka [potong dadu yer]
  3. 300gm tepung pulut [boleh agak-agak banyak mane]
  4. sedikit tepung kanji
  5. secubit garam
  6. setitik pewarna hijau
  7. sedikit keledek [ramas dan hancurkan] kalau taknak letak keledek pon takpe

Cara memasak.

  1. Mula-mula campurkan tepung pulut,tepung kanji,keledek,sedikit air dan secubit garam ramas-ramas bagi sebati adunan
  2. Masakkan air dalam periuk sehingga mendidih
  3. Bila adunan tadi dah sebati tak keras tak lembik, bentukkan kecil-kecil adunan tu menjadi bulat kecik, masukkan gula melaka di tengah-tengah dan tutup kembali
  4. Masukkan bulat kecik tadi ke dalam air mendidih dan biar sehingga terapung
  5. Apabila bulat kecik dah terapung, korang angkat dan toskan
  6. Korang golekkan bulat kecik tu dengan kelapa muda
  7. Siap untuk di makan.

ok dah. makan 1 biji terus masuk mulut. sedapnya. nyum nyum.


p/s: hari ni start keje malam 3 hari. nampaknya bersahur dalam wad la ni dengan bawak bekal sambal udang,ayam goreng. weee~~

selamat berbuka puasa semua. ^^



All about Personal, Lifestyle, Beauty, Health and Parenting Blogger.
Product review, advertorial, 

contact:
Email: cikazizahmisi88@gmail.com

16 insan comel komen

Write insan comel komen
Roti Telur
AUTHOR
8/07/2011 7:00 PM delete

gilerr.. mesti sedap ni,tahun ni xmakan lg kuih buah melaka ni..hehe.. terliurrr..

Reply
avatar
c i k a n a
AUTHOR
8/07/2011 7:11 PM delete

wah, ni febret kite ni.. nnt nak cbe wat la.. thanx kongsi resepi yer.. heehe... =D

Reply
avatar
8/07/2011 8:13 PM delete

lama tak makan kueh nii...huhu, susah nak jumpa yang sedap...

Reply
avatar
Aida Omar
AUTHOR
8/07/2011 9:13 PM delete

Aida suka makan kuih buah melaka nie..bila masuk je dalam mulut pecah gula merah dia..nikmat gitu..hehehe..

nak buat dia pun senang n mudah.. :)

Reply
avatar
Tukang Godam
AUTHOR
8/07/2011 9:19 PM delete

bak sebijik... sedapnyaaa


terbaru : Tutorial menarik nak bagi

Reply
avatar
shida'R
AUTHOR
8/07/2011 10:37 PM delete

oh..tp jijah shida pgil buah melaka..aw hehehee..

Reply
avatar
Terbelog
AUTHOR
8/07/2011 10:54 PM delete

baru je mkn kuih ni td :)

Reply
avatar
ArulchelseA
AUTHOR
8/07/2011 11:05 PM delete

oo ni org n9 pangil kuih kolopng ni..

Reply
avatar
Nurul Solehah
AUTHOR
8/07/2011 11:09 PM delete

baru makan semalam buah melaka tu , mak buat . nyum - nyum sedapnyaaaa .

Reply
avatar
Khairil
AUTHOR
8/07/2011 11:13 PM delete

kuih ni sama tak dgn kuih lopeh?...

Reply
avatar
cik najihah
AUTHOR
8/08/2011 6:06 AM delete

peberet kueh ni hee

Reply
avatar
8/08/2011 8:46 AM delete

ehem2..dah jd chef dah si jijah ni..heheh..

p/s: dear, t yui gtau cmner nk cari kain felt tu..

Reply
avatar
WuMing
AUTHOR
8/08/2011 11:18 AM delete

Menu ini mak WuMing pandai buat... Tapi nama dia baru tahu hari ini saja..

He..he..he..


Warna dia guna daun pandan saja....

Reply
avatar
8/08/2011 12:56 PM delete

hari2 dni beli onde2 hehe

Reply
avatar
alif haris
AUTHOR
8/09/2011 2:25 AM delete

buatkan alif kak jijah .. hehehe :D

Reply
avatar
Cik Azizah
AUTHOR
8/09/2011 1:20 PM delete

sedap kan kuih ni..senang je nak buatnya. hehe

Reply
avatar


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!