Saturday, May 21, 2011

Anak Kurang Berat Bagaimana Mengatasi-Part 2 [Kenapa Berlakunya Kurang Berat Badan]



Assalamualaikum kalian...

wah. dah hujung minggu sabtu ahad ya. seperti yang di janjikan setiap hujung minggu daku akan berkongsi info berkenaan Anak Kurang Berat Badan.


Kenapa berlakunya Kurang Berat Badan?


ni anak buah daku no 2..jangan culik tau!


Kurang Berat Badan berlaku di sebabkan oleh :
  1. Tidak cukup makan makanan sumber tenaga seperti nasi,roti dan bijirin
  2. Kurang makan makanan kaya dengan protein seperti ikan,daging dan telur
  3. Tidak makan dengan kerap 5 hingga 6 kali sehari
  4. Kerap mendapat jangkitan seperti cirit-birit,demam,jangkitan salur pernafasan, dan selsema
  5. Jangkitan cacing dan sebagainya..
  6. Kurang penyediaan/perhatian semasa makan

Jangkitan Cacing pada kanak-kanak akan menyebabkan..

  1. kanak-kanak kurang selera makan dan berat badan menurun.
  2. pertumbuhan kanak-kanak terencat
  3. sistem ketahanan badan kurang
  4. kanak-kanak mudah demam dan mengalami bengkak kalenjar yang berulang-ulang

jadi,
Pastikan anak :


  1. memakai selipar/ kasut setiap kali berjalan keluar dari rumah
  2. mencuci tangan dengan sabun dan air setiap kali sebelum dan selepas makan serta selepas keluar dari tandas
  3. mencuci seluruh badan menggunakan sabun setiap kali mandi
  4. pantau kesihatan anak dan pastikan anak kalian menerima rawatan ubat cacing.

11 comments:

  1. ohh nih untuk budak2 je ke?? dewase??

    ReplyDelete
  2. @syrupmasin~

    budak2 je yang selalu kurang berat badan..

    kalau dewasa..dorang pandai handle makan..nak2 berdiet gitu..ekeke :P

    ReplyDelete
  3. berat badan nelly turun ! sebab diet drastik ..hahaha
    turun naik bangunan kat sekolah 4 tingkat ~~

    ReplyDelete
  4. @nelly~ la..kenapa diet sgt..tapi jgn la kurus sgt ye...

    turun naik tangga bagus..tapi kalau hari2 mahu kurus tu..tak pyh diet lagi lah..hikhik

    ReplyDelete
  5. oo.. ini kalau yg kurang berat badan. kalo macam ss ni? yg terlebih berat badan camane lak ye? hehe

    ReplyDelete
  6. @siti safiyyah~ hehe cuba amalkan diet yang berkhasiat..
    Baik Buruk Diet

    ReplyDelete
  7. babe, kalo utk yg dewasa cam kite ada info tak? hihi. i nak kasi berat badan naik sikit kot.

    ReplyDelete
  8. yup nice entry...kadang2 budak2 ni mlas nk pkai selipar bila kluar rmah...ggrr~hahaha..:)

    ReplyDelete
  9. adik selalu balik skolah tak cuci tangan terus makan,,patut la badan keding tak naik2..

    ReplyDelete
  10. Salam kenal, bagus la artikel ni sbb mmg penting untuk pantau berat badan anak2 ni. Jemput datang blog saya ye

    ANISVITASHOP

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!