14 Premis Makanan Kotor kat Port Dickson

11:46:00 AM 10 Comments A+ a-



cis! buat malu je tempat pelancongan ade makanan kotor.
patut la ramai kanak-kanak masuk wad daku sebab keracunan makanan. grrr! 
tu orang dari outsider la yg pergi bercuti kat Pee Dee..kesiannya kan.

peniaga ni memang tak ikhlas nak berniaga betul!

adeh! dah la tiap-tiap bulan daku mesti makan luar lepas gaji. 
bila ada kes keracunan mahu tak seram. huuuuuu




SEREMBAN: Sebanyak 11 premis makanan di Port Dickson, di sini diarah tutup selama 14 hari oleh Jabatan Kesihatan negeri kerana tidak mengikut tahap kebersihan dan keselamatan makanan ditetapkan. 


Tindakan itu diambil dalam operasi yang dijalankan minggu lalu, yang menyaksikan 18 premis makanan di daerah itu diperiksa dan dinilai tahap kebersihannya.

Pengarah Jabatan Kesihatan negeri, Datuk Dr Zailan Adnan, berkata daripada 18 premis yang diperiksa, 14 diarah tutup sementara mengikut Seksyen 11 Akta Makanan 1983 kerana pelbagai kesalahan.

Katanya, ia termasuk tahap kebersihan dan sanitasi makanan rendah, pengendali makanan tidak mendapat suntikan pencegahan penyakit tifoid, tidak memakai apron dan penutup kepala, perkakas dan peralatan memasak tidak bersih, tiada kemudahan tempat mencuci pinggan, keadaan premis kotor serta tiada tempat pembuangan sampah yang sempurna. 

Selain itu, katanya, jabatan kesihatan juga mahu memberi penekanan dan pendidikan terhadap pemakaian apron, tudung atau topi dan cara pembuangan sampah yang teratur dan bersih.




kat area mane la tu. boleh reject kalau nak makan luar.
tapi sebenarnya.. makan di rumah masak sendiri lagi bagus dan terjamin kebersihannya..


All about Personal, Lifestyle, Beauty, Health and Parenting Blogger.
Product review, advertorial, 

contact:
Email: cikazizahmisi88@gmail.com

10 insan comel komen

Write insan comel komen
6/06/2011 11:50 AM delete

btoi2..mask sndiri..

dh kompem lau keracunan,sndiri yg buh..heheh..

Reply
avatar
Cik Azizah
AUTHOR
6/06/2011 12:01 PM delete

nuyui;

tu la pasal..mmg kalau makan luar tu sbb kita jrg nak msak makann lain..tp leps ni kena bhati2 lah...

Reply
avatar
Abang Stalker
AUTHOR
6/06/2011 12:10 PM delete

kdi mn ni jijah?tetbe tringt lak abg ada mkn kt premis2 cmtu.bkn sbb apa,da kwn2 ajk mkn je la.

Reply
avatar
Cik Azizah
AUTHOR
6/06/2011 12:13 PM delete

abg stalker:

kedai tu jijah tak tahu lah..nak p cek sekitar PD..mane tahu kedai yg btutup tu yg ade kes..hehe

Reply
avatar
syieda
AUTHOR
6/06/2011 12:19 PM delete

parent syieda kalau keluar jauh msti tapau dulu.. tkot dalam perjalanan nk cr tmpat mkn susah.hikhik..

Reply
avatar
Cik Azizah
AUTHOR
6/06/2011 12:27 PM delete

syieda:

oh tapau dr umah ye..bgus lah mcmtu..tapi kena msak siap2 baru leh bawak bekal..hikhik

Reply
avatar
WuMing
AUTHOR
6/06/2011 2:20 PM delete

Peniaga ini sepatutnya berfikir, mereka juga akan pergi makan di kedai orang lain.. apa perasaan mereka jika kedai yang mereka makan itu kotor...

Reply
avatar
6/06/2011 3:11 PM delete

peniaga skarang berniaga mmg nak untung je. tak pedulu pun tmpat kotor ke tak. mmg kena masak aje selalu kan babe :)

Reply
avatar
man yusoef
AUTHOR
6/06/2011 4:56 PM delete

masak sendiri kat rumah je senang...confirm dapat tau, kawal tahap kebersihannya...huhu

Reply
avatar
Khairil
AUTHOR
6/06/2011 9:33 PM delete

betul tu...masak sendiri dirumah lagi bagus...kedai nasi kandar mamak pun nampak bersih tapi kalau kita perhatikan depa tu pengotor...kalau boleh pergi ke dapur tgk..silap2 tak makan dah...

Reply
avatar


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!