Day 5 – How important you think education is?

by - 9:40:00 PM


macam biasa lah klik entry ini kalau nak tahu daku buat ape.. teheeeee~~


wohooo...cabaran makin besar. hehe baiklah mari kita jawab..



Bagi jijah kenapa pelajaran atau pendidikan itu penting


1. Meningkatkan taraf hidup


  • melalui pendidikan kita dapat mengubah corak dan cara kehidupan kita. bila kita dah senang apa yang kita nak buat semua boleh. 
  • kita dapat meningkatkan taraf hidup kita dengan lebih baik. bukannya lagi kita ibarat seperti katak di bawah tempurung. heee



2. Demi masa depan

  • sama juga macam point no 1. bila kita ade ilmu secara langsung akan membuatkan masa depan kita bertambah cerah dengan kejayaan yang kita kecapi
  • masa depan yang cerah bergantung kepada masa lalu yang telah dilupakan


3. Pekerjaan yang bagus

  • apabila sudah habis graduate sudah pasti kita ingin bekerja bukan. melalui pendidikan la menentukan ape pekerjaan yang mampu kita kecapi. setelah berhempas pulas belajar mungkin selama 3 tahun atau 5 tahun tiba masa kita mengerahkan keringat menjadi seorang pekerja. 
  • tak kira pekerjaan di sektor swasta mahupon kerajaan. janji ada pekerjaan yang stabil dan tetap




4. Harga barang semakin mahal derr

  • dengan pendidikan. pekerjaan yang bagus dan masa depan yang cerah kita akan beroleh gaji yang lumayan. berbaloi dengan pekerjaan yang kalian ceburi. apabila harga barang semakin meningkat naik. kita masih boleh membeli
  • tapi begitu kesian kan kalau kita takde keje dengan ekonomi semakin turun naik. emm


dah dah. penat perah idea dalam otak ni. ni je yang mampu daku keluarkan. ape-ape pon ilmu penting untuk menjamin masa depan kalian.



kejayaan tak datang pada manusia yang leka..



You May Also Like

6 insan comel komen

  1. ehem terasa macam jawap muet speaking versi bahasa melayu jek. hehe. gurau jek :p


    yup, pendidikan tu sangat penting! teringat pagi tadi tengok ulangan cite Cinta Tikar Sejadah. atok tu cakap pasal ni. Dia kata, mana penting ilmu dan harta? Mestilah ilmu kan? Sebab kalau takde ilmu, macam mana kita nak cari harta?


    Renung2kan dan selamat beramal! eh tiba2 :p

    ReplyDelete
  2. ehh.. cik jijah kat mahsa yg mane erk??

    ReplyDelete
  3. kejayaan perlu ade usaha kan jijah? ;)

    ReplyDelete
  4. siti safiyyah;

    betul tu..mesti la ilmu penting..xde ilmu tak dapat la harta..

    ReplyDelete
  5. mui:

    mahsa kat sebelah um tu yunk..tapi sekarang dah buat baru..xsempat tgk..hehe

    ReplyDelete
  6. dydy;

    yup..mst la ade usaha..jatuh bgnnya la baru beroleh kejayaan..tak gitu..hehe

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!