Anak Kurang Berat Bagaimana Mengatasi-Part 4 [Jika Anak Menolak Makanan]

by - 11:30:00 AM


sambungan dari entry

Part 4 - 
Jika Anak Kurang Selera dan Menolak Makanan



baiklah kita dah tahu bagaimana hendak menggalakkan anak makan dengan memberikan salah satu makanan kegemaran dia serta menghidangkan makanan yang beraneka warna untuk menarik minat anak. tetapi bagaimana pula jika anak memang kurang berselera dan menolak makanan terutamanya jika anak sakit..


paksa anak makan


Apa yang boleh dilakukan?

  1. Sediakan makanan berkhasiat dan menarik
  2. Suap dan beri perhatian semasa anak makan
  3. Beri makan ikut waktu,jangan tunggu anak minta baru nak bagi
  4. Galakkan juga anak menghabiskan makanannya
  5. Jadikan masa makan yang menyeronokkan dan tenang
  6. Elakkan juga dari memarahi dan memaksa anak semasa makan
  7. Jika perlu beri anak supplemen vitamin untuk menaikkan nafsu makannya
  8. Bawa ke klinik kerana mungkin anak sakit



Apa yang perlu kalian lakukan jika anak sakit dan menolak makanan

  1. Jika bayi,kerapkan penyusuan dari biasa
  2. Sediakan juga makanan lembut dan berair seperti sup dan bubur
  3. Galakkan anak makan makanan kegemarannya dengan kerap dan dalam kuantiti yang sedikit
  4. Galakkan anak minum lebih air jika demam atau cirit birit
  5. Potong dan susun makanan dalam bentuk yang menarik
  6. hidangkan juga makanan dalam pinggan yang berwarna warni

Sokongan,bantuan dan perhatian dengan penuh rasa sabar dan kasih sayang akan merangsang anak untuk makan.


bersambung Part 5...

You May Also Like

7 insan comel komen

  1. budak budak mmg susah sngt na suurh mkn..tp anis dolu laju je..wahaha..

    anis na ajak bace cerpen nie..post 4 da 2nd time..rjin rjin..free free..bace and komen yup..kritik pon boleh..

    http://anismelon.blogspot.com/2011/06/sampai-menutup-mata.html

    ReplyDelete
  2. adik iqa pon cukup ssah nk makan sesuap nasi pon. aiyoyo

    ReplyDelete
  3. ntah le xde pngalaman..adik pon xde..haha

    ReplyDelete
  4. cik scya tak ada anak lagi tp cik scya nak pakai tips ni . mak kata cik scya ni bab makan ltak laaaassstt skali hehe

    ReplyDelete
  5. budak2 memang sush nak makn kan..kalau bg gula2 laju je.....
    hihi
    =)

    ReplyDelete
  6. bagi je anak makan gule2.. hihi

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!