Anak Kurang Berat Bagaimana Mengatasi-Part 4 [Jika Anak Menolak Makanan]

11:30:00 AM 7 Comments A+ a-


sambungan dari entry

Part 4 - 
Jika Anak Kurang Selera dan Menolak Makanan



baiklah kita dah tahu bagaimana hendak menggalakkan anak makan dengan memberikan salah satu makanan kegemaran dia serta menghidangkan makanan yang beraneka warna untuk menarik minat anak. tetapi bagaimana pula jika anak memang kurang berselera dan menolak makanan terutamanya jika anak sakit..


paksa anak makan


Apa yang boleh dilakukan?

  1. Sediakan makanan berkhasiat dan menarik
  2. Suap dan beri perhatian semasa anak makan
  3. Beri makan ikut waktu,jangan tunggu anak minta baru nak bagi
  4. Galakkan juga anak menghabiskan makanannya
  5. Jadikan masa makan yang menyeronokkan dan tenang
  6. Elakkan juga dari memarahi dan memaksa anak semasa makan
  7. Jika perlu beri anak supplemen vitamin untuk menaikkan nafsu makannya
  8. Bawa ke klinik kerana mungkin anak sakit



Apa yang perlu kalian lakukan jika anak sakit dan menolak makanan

  1. Jika bayi,kerapkan penyusuan dari biasa
  2. Sediakan juga makanan lembut dan berair seperti sup dan bubur
  3. Galakkan anak makan makanan kegemarannya dengan kerap dan dalam kuantiti yang sedikit
  4. Galakkan anak minum lebih air jika demam atau cirit birit
  5. Potong dan susun makanan dalam bentuk yang menarik
  6. hidangkan juga makanan dalam pinggan yang berwarna warni

Sokongan,bantuan dan perhatian dengan penuh rasa sabar dan kasih sayang akan merangsang anak untuk makan.


bersambung Part 5...

All about Personal, Lifestyle, Beauty, Health and Parenting Blogger.
Product review, advertorial, 

contact:
Email: cikazizahmisi88@gmail.com

7 insan comel komen

Write insan comel komen
anismelon
AUTHOR
6/05/2011 11:59 AM delete

budak budak mmg susah sngt na suurh mkn..tp anis dolu laju je..wahaha..

anis na ajak bace cerpen nie..post 4 da 2nd time..rjin rjin..free free..bace and komen yup..kritik pon boleh..

http://anismelon.blogspot.com/2011/06/sampai-menutup-mata.html

Reply
avatar
6/05/2011 12:17 PM delete

adik iqa pon cukup ssah nk makan sesuap nasi pon. aiyoyo

Reply
avatar
Cik Teddy
AUTHOR
6/05/2011 12:41 PM delete

ntah le xde pngalaman..adik pon xde..haha

Reply
avatar
zacky786
AUTHOR
6/05/2011 1:01 PM delete

wooo ~ info yg bagus .~

Reply
avatar
Scya Lollita
AUTHOR
6/05/2011 1:05 PM delete

cik scya tak ada anak lagi tp cik scya nak pakai tips ni . mak kata cik scya ni bab makan ltak laaaassstt skali hehe

Reply
avatar
raihana
AUTHOR
6/05/2011 1:41 PM delete

budak2 memang sush nak makn kan..kalau bg gula2 laju je.....
hihi
=)

Reply
avatar
z a z a
AUTHOR
6/06/2011 5:28 AM delete

bagi je anak makan gule2.. hihi

Reply
avatar


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!