Thursday, June 9, 2011

Petua Untuk Menghentikan Anak Menghisap Ibu Jari


hai kalian...

daku nak berkongsi petua/info/tips lagi. bagaimana nak menghentikan anak kalian dari menghisap ibu jari. yelah kadang-kadang bukan bersih pon kan tangan anak kalian tu. kang banyak penyakit yang dapat.


baiklah petuanya :


  1. Balut ibu jari.
  2. Sapukan bahan yang rasanya tidak disukai oleh kanak-kanak seperti kuinin atau lada sulah pada ibu jari.
  3. Beri pujian, ganjaran dan perhatian apabila anak kalian tidak menghisap ibu jari.
  4. Pastikan anak kalian sibuk dengan aktiviti seperti menyanyi dan bermain muzik supaya lupa untuk menghisap jari.
  5. Libatkan anak kalian dengan aktiviti yang melibatkan pergerakan tangan. contoh: alat permainan
  6. Dapatkan khidmat nasihat pakar sekiranya tabiat ini berterusan sehingga gigi kacip kekal tumbuh (berumur 7-8 tahun).




sekian ^^


8 comments:

  1. hmm...rasa macam nak isap jari tangan orang lain.hahahahahaha

    ReplyDelete
  2. Anak buah sy suke isap jari..

    info ne sgt bermanfaat

    ReplyDelete
  3. maisara masa kecik2 dulu tak isap jari.dah tua2 ni baru nak isap jari..
    tu pun pasal nak tunjuk protes sebab ibu dia tak mau buat susu dalam botol..

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah anak2 akak tak hisap jari.. tapi mak mertua kata sapu bawang putih...kat jari kalau budak2 suka sangat nak isap.............

    ReplyDelete
  5. hehe . adik Tia baru umo 5 bulan .. kadang2 aje dia ngisap jari tu ..

    Bila Azan Berkumandang - AWAS!

    ReplyDelete
  6. hehe..rahsie antare kita tau..adik saya jah 6 da pun tido isap jari..mantap x..?hahaha..

    ReplyDelete
  7. kadang2 nampak comel bila baby hisap jari...tapi kalau sudah besar umur 2 atau 3 tahun tak bagus sebab tangan diorang pegang macam2 benda...

    ReplyDelete
  8. tips untuk masa hadapan. hiksss... InsyaAllah tahun depan. doa2kan dni dear ^__^

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!