Tuesday, June 14, 2011

Tips Untuk Hidup Ceria




Smile Graphic #7



Setiap manusia tidak dilahirkan untuk berdukacita, sengsara dan derita. Kebahagiaan sebenarnya milik kita semua. Dan bagaimana kita menterjemahkan kebahagiaan adalah mengikut pilihan yang kita setkan dalam minda. Kalian berhak untuk memilih untuk bersedih atau bergembira.



1. Hidup Bukan Sempurna

Kita semua tahu bahawa kehidupan kita bukan selalunya gembira sentiasa, ada kalanya ia membuatkan kita sedih, kecewa dan hampa. Apa yang perlu kalian lakukan adalah menerima semuanya dari sudut positif. Simpan dalam minda kalian bahawa sesuatu yang pahit itu ada penawarnya Percayalah bahawa ada manusia lain di luar sana yang lebih 100 kali menderita daripada kita.



2. Jangan Berdendam

Dendam adalah penyebab utama yang menghalang kalian untuk hidup gembira. Tidak kira dengan siapa kalian berdendam kalian perlu membuangnya. Kebanyakkan daripada kita meletakkan peristiwa pahit yang kita alami disebabkan orang kedua dan sering menyalahkan orang lain yang menyebabkan kalian tidak bahagia. Menjadi pendendam menyebabkan kalian kehilangan tenaga positif dan memudahkan orang lain mengunakan kelemahan ini untuk menjatuhkan kalian.



3. Mencintai dan menghargai

Luahkan perasaan cinta, menghargai persahabatan, menceriakan dan menghangatkan suasana dalam hubungan sesama manusia. Ringankan lidah kalian tu untuk mengucapkan kata-kata penghargaan dan pujian kepada setiap orang disekeliling kalian. Dengan bertindak sedemikian, kalian akan memperolehi respon yang positif daripada setiap orang yang pernah kalian hargai dan puji sebagai balasan.



4. Bekerja dengan gembira.

Kalian menghabiskan banyak masa untuk bekerja, oleh itu pastikan kalian melakukan sesuatu yang kalian gembira lakukannya. Jika kalian tidak gembira dengan kerja kalian sekarang, kehidupan kalian pasti sengsara. Jika kerja tersebut bukan dalam bidang kerjaya yang kalian minati, buat satu perancangan yang perlu supaya kalian dapat menikmati kerja yang mengembirakan.



5. Jaga Kesihatan

Jika kalian inginkan kebahagiaan maka kalian perlu menghargai diri sendiri. Kesihatan diri adalah senjata kepada kesihatan mental. Pastikan kalian sentiasa berada pada mengamalkan makanan seimbang dan melakukan senaman. Dengan demikian kalian akan dapat merasakan satu kekuatan yang penuh dengan tenaga dan semangat untuk menjalani kehidupan dengan lebih gembira.



6. Buat perkara yang kalian benar-benar ingin lakukan.

Kita tidak dapat buat semua perkara yang kita inginkan namun kita boleh melakukan sekurang-kurangnya beberapa perkara yang kita inginkan dalam hidup. Lakukan sesuatu yang kalian benar-benar ingin lakukan dan berusaha mencapainya agar kalian memperolehi kepuasan dan merasai kejayaannya.



7. Rancang Hidup dengan Baik

Orang yang mempunyai perancangan dan objektif dalam hidup lebih bahagia daripada mereka yang tidak mempunyai perancangan hidup. Mudah sahaja kerana jawapannya, mereka ini lebih menghargai setiap masa yang mereka gunakan untuk mencapai setiap matlamat yang mereka rancang.


selamat beramal ^^



5 comments:

  1. Terima kasih..Baca Blog ini juga boleh menceriakan... Betul tak?

    ReplyDelete
  2. wahh! ceria sungguh! hehe
    kalo keje kite skang ni x bekaitan dgn ape yg kite blaja, tp kite relax je dgn keje tu, x susah sgt, xpekan. hhee
    nak jgak cr keje bekaitan tp ilmu mcm blum cukup lg..
    xpela, yg ptg tgah kumpul harta dan merancang mase dpn..

    ReplyDelete
  3. rara suke bab menyintai dh menghargai tu =)

    ReplyDelete
  4. jadinyer sentiasa la senyum..hehe

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!