Kenapa Kita Sukar Memaafkan Seseorang?

Assalamualaikum.. Jika kalian susah untuk memaafkan seseorang, ialah kerana kalian di dorong oleh ego. Ego pula diapi-apikan oleh na...


Assalamualaikum..

  1. Jika kalian susah untuk memaafkan seseorang, ialah kerana kalian di dorong oleh ego. Ego pula diapi-apikan oleh nafsu. Nafsu pula di api-apikan oleh bisikan syaitan. 
  2. Syaitan ini musuh khalifah Allah yang paling nyata. Jika kalian mendahulukan Tuhan dalam apa jua yang kalian lakukan, pasti kalian berani memaafkan, walau sebesar manapun kesalahan seseorang terhadap diri kalian. 
  3. Tidak ada gunanya menyimpan dendam pada sesuatu yang sudah berlaku di masa lalu. 
  4. Dendam dan sakit hati menghalang kalian dari maju. Sekuat manapun usaha kalian, jika masih ada 2 jenis perasaan ini (dendam dan sakit hati), kemajuan yang kalian capai tidak akan berkembang.
  5. Dendam menyemarakkan ego kita, sebab kita tidak akan puas hati selagi orang itu tidak melutut dan meminta maaf pada kita. Atau yang lebih extreme, selagi orang itu tidak susah hidupnya.
  6. Apabila kita berbuat sesuatu yang akan menyusahkan seseorang, pada suatu hari orang lain pula akan “membalas” diri kita dengan suatu masalah, kesukaran atau malapetaka. Mungkin kesusahan yang bakal datang itu lebih berat hingga kita merasa sungguh menyesal.


selamat beramal ^^



You Might Also Like

7 insan comel komen

  1. maafkan kesilapan org laen..

    sdgkan nabi ampunkan umat =)

    ReplyDelete
  2. tak elok berdendam...
    maafkanlah kesilapan org lain..:)

    ReplyDelete
  3. apa motif entry tu dgn gambar ketuk kaki????=,=??

    ReplyDelete
  4. sooooour~ tu maknanya bedendam. selagi kita xpuas hati selagi org tu tak melutut dan minta maaf..

    phm..

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!